In de week waarin Sunweb zich als nieuwe partner verbond aan NOC*NSF (en TeamNL), lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De KNVB en Blokker gaan rondom het WK vrouwenvoetbal deze zomer een partnerschap aan. Daarmee krijgt het Nederlandse vrouwenelftal één van haar grootste licentiepartners ooit. Blokker zet een grootscheepse tv-campagne in en alle Blokkerwinkels ademen straks de WK-koorts rond de Leeuwinnen uit om Oranjesfeer creëren in Nederland te creëren.
Jan Dirk van der Zee, KNVB-directeur verantwoordelijk voor het vrouwenvoetbal, reageert verheugd op het partnerschap: "Na het geweldige succes van twee jaar geleden zijn we op zoek gegaan naar een partner die ons kan helpen om de Oranjesfeer dit WK nog verder te versterken. Wij geloven erin dat Blokker als oer-Hollands merk als geen ander weet hoe bijzonder zo’n WK-gevoel is en we hebben het partnerschap dan ook in groot vertrouwen getekend. Het aangaan van dit licentiepartnerschap, op zulke schaal, vormt een nieuwe mijlpaal voor het vrouwenvoetbal en zal de aandacht voor het team alleen nog maar versterken."
Het zal je als sportliefhebber niet ontgaan zijn; PSV heeft een nieuwe hoofdsponsor. Niet één, maar vijf bedrijven zullen nemen de rol van Energiedirect.nl na dit seizoen over. ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten verbinden zich onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven als premium partner aan PSV. De partijen gaan samenwerken op het snijvlak van innovatie, vitaliteit, entertainment, talentontwikkeling en -werving. Samen hebben ze de ambitie om de regio nóg prominenter op de kaart te zetten als wereldleider in kennis, hightech en innovatie. “Dit is een primeur in de historie van de topsport. We creëren een nieuw ecosysteem en de manier waarop is kenmerkend voor de onderlinge verbondenheid en samenwerking in deze regio”, aldus Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV.
Begin volgende week publiceren we op SPORTNEXT een interview met Koen van Haastert (sponsormanager PSV) en Michel van Grunsven (Triple Double) over de unieke sponsordeal van PSV.
Het Europees kampioenschap wielrennen vindt deze zomer definitief plaats in Alkmaar. De Europese wielerbond UEC wees het toernooi, dat plaatsvindt van 7 tot 11 augustus, deze week toe aan de kaasstad. De coureurs rijden over een afgesloten parcours met onder meer het historisch centrum en de molens in de polder. Het EK kost de gemeente Alkmaar wel een hoop geld. Het legt 950.000 euro opzij voor het plan. Wielrenwethouder Pieter Dijkman van Alkmaar stelt dat de investering zijn geld waar is, omdat het EK wielrennen Alkmaar en haar regio op de kaart zet. "Dat is goed voor de economie van de regio en prachtig voor de wielersport in Nederland. Laten we er als Alkmaarders samen met de regio, de Europese wielerbond en de vele vrijwilligers een prachtig evenement van maken."
Breakdance wordt zo goed als zeker een olympische sport. De sport zou op de Olympische Zomerspelen van 2024 in Parijs haar debuut moeten maken. Het IOC moet nog akkoord gaan met het voorstel van de Fransen, maar dat lijkt een formaliteit. Uiterlijk december 2020 valt het besluit. Organiserende landen kunnen zelf een aantal sporten toevoegen aan het olympisch programma en Parijs kiest voor breakdance. Ook sportklimmen, golfsurfen en skateboarden – al op het programma in Tokio – zijn voorgedragen door de Fransen. Parijs 2024 wil de Spelen met deze vier sporten 'meer urban en meer artistiek' maken, zo schrijft de organisatie in een verklaring.
De tv-reclameomzet over 2018 is met 3,9 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. De spotmarkt is in 2018 uitgekomen op €728 miljoen. Dat maakte Screenforce deze week bekend. De totale tv-reclamemarkt kwam in 2018 uit op €821 miljoen, een stijging van 3,0% in vergelijking met 2017. De groei van de markt is volgens Screenforce een direct gevolg van de krapte op de tv-spotmarkt en de daarop volgende prijsverhoging. “De vraag naar tv-reclametijd is groot, ook bij een afnemende kijktijd. Adverteerders zijn op zoek naar bereik in een kwalitatief goed, transparant en veilig umfeld”, aldus Screenforce. In een week waarin Apple een nieuwe video on demand dienst aankondigde én bekend werd dat het bedrijf hard werkt aan (non-live) sportcontent, is dit goed nieuws voor de ‘traditionele’ tv.
In navolging van de succesvolle live viewing party van Ajax-Real Madrid in de Ziggo Dome, wordt later dit jaar ook een Formule 1-race in de poptempel uitgezonden. Ziggo organiseert tijdens de Grand Prix van Oostenrijk op zondag 30 juni voor haar klanten een exclusief evenement. Op een levensgroot scherm bekijken zij de prestaties van Max Verstappen in Oostenrijk. Het is voor het eerst in Nederland dat zoveel fans tegelijkertijd de Formule 1 kunnen beleven. In de Amsterdamse Ziggo Dome verrijst een Formule 1-podium met levensgroot scherm. Het programma is volledig gericht op de Formule 1-fan.
De NBA heeft in samenwerking met Magic Leap een nieuwe app gelanceerd met live games, 3D statistieken, hoogtepunten en meer. De NBA toont ons een kijkje in de toekomst van sport consumeren en wij kunnen niet wachten totdat dit soort concepten ook naar Nederland komen.
Theo Janssen signeerde tijdens de wedstrijd FC Twente-FC Den Bosch zijn boek 'De Dikke Prins'. En speciaal voor de FC Twente-fans bedacht uitgever Overamstel iets leuks. Het maakte een sticker zodat fans Janssen een FC Twente-shirtje konden aantrekken op de cover van het boek.
Headerfoto: Shutterstock.com