Het laatste sportmarketingnieuws: Dutch Open wordt weer KLM Open

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Dutch Open gaat weer als KLM Open door het leven

In 2021 besloot KLM een stapje terug te doen en geen naamgever en hoofdsponsor meer te zijn van het toernooi. De situatie waarin KLM zich destijds bevond zorgde ervoor dat KLM een meer bescheiden plek wilde innemen. Wel bleef KLM businesspartner. Nu is de vertrouwde naam weer terug. Na twee jaar als Dutch Open door het leven te zijn gegaan, heet het Nederlandse golftoernooi in 2023 weer KLM Open.

Nieuw dit jaar is het KLM Open College: dagelijkse sessies waarin doorgewinterde (ex-) topgolfers, caddies en golfjournalisten bezoekers van het toernooi meenemen achter de schermen van het topgolf. Wie een ticket voor het KLM Open 2023 aanschafte, kon een gratis kaart voor het KLM Open College bestellen. Hiervan is massaal gebruikgemaakt, waardoor alle geplande sessies op de vier toernooidagen zijn ‘uitverkocht’.

De 103e editie van het KLM Open vindt plaats van 25 tot en met 28 mei 2023 op Bernardus Golf in Cromvoirt. Het KLM Open is een van de oudste toernooien van de European Tour. Het grootste jaarlijks terugkerende internationale golftoernooi van Nederland wordt sinds 2004 georganiseerd door TIG Sports, ondersteund door de partners KLM, TCS Tata Consultancy Services en DP World Tour.

Unieke vrouwensportitems in de veiling

Tot en met 15 maart is het mogelijk om te bieden op bijzondere sportitems in de ‘Women’s Sport Memorabilia’ van Catawiki. Catawiki is een groot supporter van vrouwensport en wil de markt voor vrouwensportmemorabilia verder stimuleren. Experts van Catawiki verwachten dat de waarde van vrouwensportmemorabilia verder zal stijgen naarmate vrouwensport in populariteit blijft toenemen.

De veiling op Catawiki bevat items van inspirerende rolmodellen. Hiermee worden deze persoonlijke items toegankelijk voor een brede fanbase. Pronkstukken in de veiling zijn onder andere de schoenen van Sherida Spitse op het EK 2022. Ook wordt een persoonlijk gesigneerd wedstrijdpak van Ranomi Kromowidjojo geveild, dat zij droeg bij zowel het EK zwemmen van 2021 (2x goud en 2x zilver) als bij het WK zwemmen in 2021 (2x goud, 2x zilver en 2x brons). Daarnaast zijn op de veiling ook de groene trui van de Tour de France 2022, gesigneerd door truiwinnaars Marianne Vos en Wout van Aert, en een gedragen wedstrijdshirt van Bo van de Wetering te krijgen dat ook nog eens door het hele team gesigneerd is.

Reacties:

  • Genevieve Tearle, General Manager Collectables bij Catawiki: "Bij Catawiki zien we dat de nieuwe generatie verzamelaars, onder andere millennials, nu de belangrijkste groep van kopers vormt. Zij zijn zich zeer bewust van gelijkheid en diversiteit, wat je terugziet in de memorabilia die zij willen verzamelen. Nu het vrouwenvoetbal terecht meer aandacht krijgt en dankzij de uitstekende prestaties van atleten als Sherida, beginnen deze sportmemorabilia in waarde te stijgen."

Techonomy breidt uit in Web3-services

Techonomy helpt nationale en internationale klanten, met name in de sportwereld, om de juiste keuzes te maken in de snel ontwikkelende digitale wereld. Het bedrijf gaat het digitale team uitbreiden met Willem van Boekhold. Hij zal zich als Business manager Web3 concentreren op nieuwe productvormen in sport en esports zoals digital collectibles en metaverse-toepassingen.

Reacties:

  • Damian François, Business director van Techonomy: “In de afgelopen jaren hebben veel organisaties samen met ons belangrijke stappen in de digitale wereld gezet. Door de opkomst van blockchain-technologie komen er nieuwe kansen voor de sportwereld. Deze nieuwe fase gaat mogelijkheden creëren om nog uniekere relaties op te bouwen met sportfans en sporters. Het volledige potentieel van Web3 moet nog worden gerealiseerd, maar de eerste concrete producten en daarmee inkomsten zijn nu op de markt. Met deze competenties laten we onze klanten profiteren van de kansen die deze ontwikkeling met zich meebrengt”.
  • Willem van Boekhold is - naast zijn werk als 3D Artist - al vanaf 2017 bezig met nieuwe technologieën als blockchain, tokenization en virtual experiences: “Het lijkt allemaal ver weg, maar deze competenties worden de komende twee jaar echt relevant voor iedere organisatie in de sportwereld. Zowel topsportorganisaties met een enorme achterban, als recreatieve organisaties met hun miljoenen beoefenaars kunnen hier enorm van profiteren. Momenteel zitten we in een soort overgangsfase naar Web3. Alles wordt intelligenter onder invloed van AI en connecteert makkelijker en sneller. Dit is een logische volgende stap in het creëren van duurzame loyaliteit en het aanbieden van nieuwe producten in de sport”.