In de week waarin de Eredivisie CV en de Coöperatie Eerste Divisie hebben uitgesproken een samengaan te onderzoeken, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De erotische webshop EasyToys is alsnog de nieuwe hoofdsponsor van FC Emmen. FC Emmen en de KNVB zijn donderdag in goed overleg gekomen tot een voorlopige oplossing voor het gebruik van EasyToys als shirtsponsor. Deze oplossing betekent dat EasyToys, vooralsnog voor één seizoen, op het shirt van de eerste selectie van FC Emmen zal prijken. FC Emmen speelde afgelopen zondag thuis tegen Willem II voor het eerst met EasyToys op de borst. In eerste instantie zou EasyToys drie jaar sponsor zijn van FC Emmen.
Eigenaar Eric Idema is zelf afkomstig uit Emmen. Hij is blij en opgelucht dat de goedkeuring nu een feit is. “We zijn enorm trots dat we nu alsnog hoofdsponsor van FC Emmen zijn geworden. Een club uit de regio waarmee wij ons verbonden voelen en net als wij, spelend op het hoogste niveau. Net als FC Emmen doen wij het graag net even anders door ons verhaal op een eigenzinnige manier te vertellen. Daarin kunnen we elkaar versterken.”
Michael Jordan stapt in de autosport. De Amerikaanse basketballegende is samen met de bekende coureur Denny Hamlin een eigen raceteam begonnen in NASCAR. De 57-jarige Jordan wordt de belangrijkste eigenaar van het team en is daarmee de eerste zwarte eigenaar sinds Wendell Scott in de jaren 60. Bubba Wallace, de enige zwarte coureur in NASCAR, gaat voor het nog naamloze team van Jordan rijden. In een persverklaring zei Jordan, tevens eigenaar NBA-club Charlotte Hornets het volgende: “De timing is perfect aangezien NASCAR verandering omarmt en goede stappen richting de toekomst zet.”
Nederlandse Loterij en de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie zetten hun samenwerking voort. Sinds 2019 is Nederlandse Loterij hoofdsponsor van de KNWU. Het sponsorship wordt verlengd tot en met de Olympische Spelen en Paralympische Spelen van 2021.
De organisaties zijn een nieuwe overeenkomst aangegaan van één jaar om de wielersport verder te ontwikkelen en de weg naar nieuwe successen tijdens de Olympische en Paralympische spelen van Tokyo te plaveien (verplaatst van 2020 naar 2021). Hierop volgend hebben zowel Nederlandse Loterij als de KNWU de intentie de samenwerking ook na de Spelen voort te zetten.
"Met de Nederlandse Loterij zijn we twee jaar geleden begonnen aan een samenwerking die de wielersport enorm vooruit heeft geholpen”, aldus Margo de Vries, KNWU Directeur Commercie & Facilitair. “Nederlandse Loterij is in deze korte tijd een verweven partner van ons geworden waar aan beide kanten een grote meerwaarde gecreëerd wordt. De verlenging van deze sterke samenwerking is een logische stap en een stap waar wij enorm blij mee zijn. Van de prestatieve wielersporter tot de Olympisch kampioen; samen met Nederlandse Loterij zetten wij ons in om wielerdromen waar te maken."
Volgens de FIFA kost het coronavirus de totale voetbalindustrie ongeveer 14,4 miljard dollar. De inkomsten in het voetbal liggen normaal gesproken tussen de 40 en 45 miljard dollar, waarmee dit jaar een derde van de omzet zou wegvallen. De FIFA maakte in juni al bekend een speciaal fonds te hebben opgericht met daarin 1,5 miljard dollar waar bonden gebruik van kunnen maken. Inmiddels hebben 150 van de 211 FIFA-leden hier een aanvraag voor ingediend. De cijfers van de wereldvoetbalbond zijn gebaseerd op de huidige situatie waarin het internationale voetbal na een aantal maanden van inactiviteit weer is hervat.
De supporters in Engeland zullen nog even geduld moeten hebben voordat ze weer het stadion in mogen. De Britse regering besloot afgelopen week om voorlopig geen fans toe te laten bij wedstrijden in de Premier League. De stijging van het aantal coronabesmettingen in Engeland ligt ten grondslag aan deze beslissing. Supporters zijn al sinds het begin van het seizoen niet welkom in de stadions. Aanvankelijk zouden fans vanaf 1 oktober weer toegelaten worden, maar dat gaat niet door. De aangekondigde maatregelen gaan volgens premier Boris Johnson gelden voor de komende zes maanden.
adidas en LEGO hebben hun krachten gebundeld en brachten afgelopen week de ZX 8000 sneaker uit. De schoenen zijn geheel in de stijl van LEGO, inclusief de opvallende kleuren.