In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De KNVB en KPN hebben de jarenlange samenwerking opnieuw verlengd. Vrijdag werd dit met een symbolische video kenbaar gemaakt waarin honderden Oranje-ballen bezorgd werden bij KPN.
"KPN is een gewaardeerde partner en heeft de afgelopen jaren het voetbal verder vooruitgeholpen", aldus Jean Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB. "Ik denk dan aan het verbinden van voetballers en fans en zeker ook aan innovatie zoals de connectiviteit van de VAR-ruimte op de KNVB Campus in Zeist. Daarnaast maakt het management van onze nationale teams meer en meer gebruik van de KPN Data Services Hub die hen van relevante informatie over de prestaties van de spelers voorziet. Mede vanwege dit soort innovaties vind ik het prachtig dat we ook de komende jaren blijven samenwerken, zowel in de top- als breedtesport."
"We blijven de KNVB trouw en zetten in op een nog bredere samenwerking", zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring bij KPN. "Als netwerk van het Nederlandse voetbal zijn wij er natuurlijk voor Oranje en de OranjeLeeuwinnen. Meer nog dan in het verleden richten we ons ook op nieuwe ontwikkelingen zoals E-sports en gaming met onze samenwerking met E_Oranje. Daarnaast gaan we samen met de KNVB intensief samenwerken met het KPN Mooiste Contact Fonds door kwetsbare groepen te laten genieten van het Nederlandse voetbal."
Het hoofdkanaal van ESPN blijft in het basispakket van KPN toegankelijk voor alle klanten. Bovendien kan dit kanaal vanaf 2 augustus bekeken worden in UHD. ESPN en KPN hebben de distributieovereenkomst verlengd. Voetbal is een belangrijke waarde voor KPN-klanten. De afgelopen jaren is de belangstelling voor voetbal onder kijkers toegenomen, zowel in de vorm van het extra zenderpakket ESPN Compleet, maar ook als vast onderdeel van het basispakket. "We willen voetbal voor al onze klanten toegankelijk maken door het ESPN-hoofdkanaal in het basispakket te houden", zegt Jean Pascal van Overbeke, Chief Commercial Officer en lid van de Raad van Bestuur bij KPN. "Daarnaast ben ik er trots op dat onze klanten nu nog scherper op de bal kunnen zitten, omdat er ook in UHD gekeken kan worden."
Investeringsplatform eToro is komend seizoen de nieuwe hoofdsponsor van Vitesse. Er is vooralsnog getekend voor één seizoen, met de optie voor nog een jaar en de nadrukkelijke intentie om er een langdurige samenwerking van te maken.
Als investeringsplatform voor meerdere activa biedt eToro gebruikers de keuze in welke middelen ze willen beleggen – van commissievrije aandelen tot crypto's – en de keuze hoe ze dat willen doen. Gebruikers kunnen rechtstreeks handelen, een andere belegger kopiëren of beleggen in de ‘slimme portefeuilles’ van eToro.
eToro heeft partnerships met een aanzienlijk aantal gerenommeerde voetbalclubs, waarbij het de achterban op een actieve en betrokken manier voorziet van gratis educatieve content en informatie over beleggen en de risico’s daarvan. eToro laat met de samenwerking met Vitesse haar betrokkenheid bij de Nederlandse markt zien.
Commercieel directeur Peter Rovers van Vitesse: “We zijn trots dat we in de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor bij het internationale bedrijf eToro zijn uitgekomen. Het feit dat we onze krachten bundelen met ’s werelds grootste online investeringsplatform, toont aan dat Vitesse klaar is voor de toekomst. We geloven dat er bij Vitesse meer mogelijk is en eToro past naadloos in deze visie.”
Banijay Benelux heeft een meerderheidsbelang verworven in sportproducent Southfields en breidt daarmee zijn sportportfolio uit. De sportdivisie van Banijay Benelux, EndemolShine Sport, en Southfields bundelen de krachten en fuseren.
Onder de naam Southfields vormen de twee bedrijven het nieuwe sportlabel van Banijay Benelux. De huidige directie van Southfields, onder leiding van Ernst Veldkamp (algemeen directeur), Arthur Zuijderwijk (director business development) en Emiel Gobes (production director), blijft verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering.
CEO Peter Lubbers: “Van voetbal, wielrennen en Formule 1 tot hockey, volleybal en basketbal. Het is onze ambitie om met dit complete sportportfolio nadrukkelijk aanwezig te zijn op de verschillende Nederlandse tv-zenders en OTT platforms.”
Headerfoto: Vitesse