In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In dit nieuwsoverzicht:
ING gaat als hoofdsponsor van het Nederlands elftal niet mee naar het WK voetbal in Qatar. De bank maakt vanwege de mensenrechtensituatie in het land geen gebruik van de mogelijkheid om kaarten te krijgen voor personeel en klanten. Ook andere belangrijke KNVB-partners blijven thuis.
ING, dat het contract met de KNVB onlangs nog verlengde tot en met 2028, laat weten dat het zich deze zomer voornamelijk richt op het EK vrouwenvoetbal in Engeland.
De Engelse club Crawley Town FC is overgenomen door een groep van Amerikaanse investeerders in cryptocurrency. De club komt momenteel uit in de League Two en de nieuwe eigenaren - verenigd onder de naam WAGMI United - willen de ‘wereldwijde web 3 community’ in hun plannen betrekken door ‘een digital-first community-powered benadering’, zoals ze het zelf omschrijven.
Opvallend is dat de directeuren – naast Johnson is dat Eben Smith – de belofte hebben gedaan dat de supporters na hun tweede seizoen kunnen besluiten over de toekomst van het duo als ze er dan niet in zijn geslaagd te promoveren naar League One.
Vorig jaar probeerde WAGMI United het eveneens Engelse Bradford City over te nemen, met als doel een NFT-model voor het eigenaarschap van de club te introduceren. Die overname mislukte. Het is nog niet bekend of NFT’s rol gaan spelen bij Crawley Town FC.
Beroemdheden als Daryl Morey, directeur bij NBA-club Philadelphia 76ers, ondernemer Gary Vaynerchuk en TikTok personality Bryce Hall zijn investeerders in WAGMI United.
De Champions League is al Jaren een van de best bekeken sportevenementen ter wereld. Zo keken er naar de finale van 2021 tussen Manchester City en Chelsea 590 miljoen mensen meer dan naar de Super Bowl. Paris Saint-Germain voorzitter Nasser Al-Khelaifi wil dat het voetbal beter inspeelt op de commerciële mogelijkheden die de Champions League biedt.
Naar de Champions League-finale keken vorig jaar 700 miljoen mensen, terwijl de laatste Super Bowl in de VS ‘maar’ 112 miljoen kijkers had.
Deloitte stapt in het The Olympic Partner (TOP) programma van het IOC met een tienjarige samenwerking. Deloitte wordt met het de samenwerking partner van vijf Olympische en Paralympische Spelen tot en met 2032, inclusief Parijs 2024, Milano Cortina 2026, Los Angeles 2028, de Olympische en Paralympische Spelen in 2030 en Brisbane 2032.
Deloitte gaat het IOC de komende periode voorzien van management- en businessadviesdiensten, inclusief advies over de digitale strategie en transformatie. Duurzaamheid, diversiteit, gelijkheid, inclusie en het ondersteunen van de carrière van sporters zijn focusgebieden in de samenwerking.
Het is de eerste keer dat Deloitte op deze schaal samenwerkt met het IOC. Wel zijn er verbintenissen met Nationale Olympische Comités zoals in de VS, Canada, Ierland en Duitsland. In Nederland is Deloitte partner van de Hockeybond en de aanstaande Invictus Games in Den Haag.
BetCity is met ingang van het seizoen 2022/2023 de nieuwe hoofdsponsor van FC Volendam. De Nederlandse aanbieder van onder andere sportweddenschappen prijkt minimaal de komende drie seizoenen op de borst van de tenues van FC Volendam. BetCity neemt daarmee na zeven seizoenen het stokje over van HSB, dat in een andere prominente rol betrokken blijft bij de Keuken Kampioen Divisie-club.
Reacties:
De Europese sponsormarkt heeft zich in 2021 hersteld van de terugval in 2020, toen er sprake was van een krimp met 23%. Dat blijkt uit onderzoek van de European Sponsorship Association in samenwerking met Nielsen.
“Het is een grote opluchting voor iedereen die werkzaam is in de sponsorindustrie dat we weer terug kunnen keren naar meer normale omstandigheden. We weten dat sponsorshipsector veerkrachtig is en creatief in het geven van oplossingen in tijden van verandering om te laten zien aan sponsors dat investeren in sponsoring nog steeds de moeite waard is”, zegt Andy Westlake, voorzitter van de European Sponsorship Association.
Marco Nazzari, Managing Director International, Nielsen Sports, zei: “Nu de economie uit de coronapandemie komt en er weer live-events met fans mogelijk zijn, herstelt ook de sponsorindustrie.”
Het rapport is voor leden van ESA hier te downloaden.
Headerfoto: Noushad Thekkayil / Shutterstock.com