In de week waarin Phil Mickelson en Tiger Woods bekendmaakten opnieuw met elkaar in duel te gaan om geld op te halen voor de bestrijding van het coronavirus, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De samenwerking tussen NOC*NSF en Nederlandse Loterij is met een jaar verlengd. Daarbij is de financiële bijdrage van de grootste loterij-organisatie van ons land substantieel verhoogd. Deze verhoging maakt het mogelijk om 1 miljoen euro in het speciale Coronanoodfonds Sport te stoppen. De huidige overeenkomst loopt tot en met december 2020 en is verlengd tot eind 2021.
NOC*NSF is juist in deze tijd zeer content met deze verlenging. Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF: “We zijn erg blij met het verlengen van het partnership met Nederlandse Loterij met in ieder geval een jaar. Nu heel Nederland en ook de sport zo zwaar getroffen wordt door het virus en de gevolgen van de noodzakelijke maatregelen van het kabinet, is het erg fijn dat we partners hebben die solidair zijn en dat ook willen blijven. De verhoging maakt een extra donatie in ons Coronanoodfonds Sport mogelijk en is mede daarom al zeer welkom. Dit fonds draagt bij aan het opvangen van de schade die de sport op dit moment dagelijks oploopt.”
Er was nog meer goed nieuws voor NOC*NSF. De afdracht van de Nederlandse Loterij aan de sportkoepel is in 2019 opnieuw gestegen. De totale afdracht bedroeg 173,1 miljoen euro. Daarvan ontvangt NOC*NSF 46,4 miljoen euro.
Omdat er de komende maanden nog geen supporters in de voetbalstadions mogen komen, heeft FC Mydtjilland een creatief plan bedacht. De Deense topclub wil van de parkeerplaats bij het stadion een ‘drive-in’ maken, waar ongeveer 10.000 fans vanuit hun auto op grote schermen naar de wedstrijden kunnen kijken. FC Midtjylland is nog in overleg met de politie en de gemeente in Herning om de veiligheid van de supporters te kunnen garanderen. Het is nog onduidelijk of en wanneer de competitie in Denemarken wordt hervat.
In de Verenigde Staten moet naar schatting $10 miljard aan sponsorwaarde worden hersteld als gevolg van het stilleggen van de sport- en entertainmentindustrie vanwege de corona-pandemie. Dat is 38% van de totale omvang van de sponsormarkt van $ 26 miljard. Dat blijkt uit een survey van IEG onder beslissers in de Amerikaanse sponsorindustrie over de gevolgen van de COVID-19 pandemie, zo schrijft Sponsorreport.
Bijna 20.000 Amerikaanse sport- en entertainmentorganisaties hebben evenementen of wedstrijden moeten afgelasten of uitstellen of hebben hun deuren moeten sluiten. Die shutdown heeft gevolgen voor 120.000 sponsorcontracten. Meer dan 5000 bedrijven moeten beslissen hoe ze die verloren gegane sponsorwaarde gaan oplossen. "De sponsormarkt heeft het punt bereikt dat de verloren gegane sponsorwaarde niet meer volledig kan worden hersteld", zegt Peter Laatz, managing director van IEG.
FC Barcelona wil op een originele manier bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus. De Catalaanse grootmacht heeft de naam van het stadion Camp Nou te koop aangeboden. De titelrechten van het stadion zijn overgedragen aan de Barça Foundation, die op zoek gaat naar een sponsor die zijn naam in het seizoen 2020/’21 aan het stadion wil verbinden. Barceloan is van plan de inkomsten hiervan te schenken aan projecten die bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus. "In deze humanitaire crisis willen we al onze mogelijkheden aanwenden om te strijden tegen het coronavirus en de consequenties daarvan", zegt vicevoorzitter Jordi Cardoner.
Pescara gaat komend seizoen in een wel heel bijzonder shirt spelen. De Italiaanse club schreef onlangs een wedstrijd uit waarbij fans het ontwerp voor een nieuw shirt mochten insturen. De 6-jarige Luigi won met zijn tekening van een dolfijn. Shirtsponsor Erreà gaat het tenue daadwerkelijk produceren en verkopen en de spelers van Pescara zullen het shirt gaan dragen.
Headerfoto: NOC*NSF