In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In het kort:
Las Vegas staat in 2023 na veertig jaar afwezigheid weer op de Formule 1-kalender. De gokstad in de Verenigde Staten organiseert een avondrace over de beroemde Strip.
De reacties:
Achtergrond:
FC Groningen heeft met OG Clean Fuels een nieuwe hoofdsponsor gebonden. De Trots van het Noorden is een contract tot de zomer van 2025 overeengekomen met de internationaal opererende onderneming.
Na het faillissement van Office Centre begin moest FC Groningen op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. De club speelde de laatste drie Eredivisiewedstrijden zonder sponsoruiting op de voorzijde van het shirt.
Met de deal is jaarlijks minimaal 1,2 miljoen euro gemoeid. In het tweede seizoen (2023/2024) wordt dat bedrag verhoogd naar 1,35 miljoen euro en voor het laatste contractjaar (tot medio 2025) is een vergoeding van 1,5 miljoen euro overeengekomen. Het gaat om vaste bedragen, die door middel van onder meer prestatiebonussen nog verder kunnen oplopen.
“Een hoofdsponsor die we met gepaste trots op de borst gaan dragen. De relatie met OG gaat al heel lang terug en de stap om zich nu als hoofdsponsor aan FC Groningen te verbinden past perfect in wat wij als club verstaan onder ‘Word Groter’”, zegt Manager Partnerships Bastiaan Fehrman.
OG is één van de snelst groeiende aanbieders van duurzame brandstof in Europa. Het bedrijf heeft momenteel 225 tankstations in diverse Europese landen. De ambitie is dit aantal de komende jaren fors uit te breiden, naar meer dan 300 tanklocaties in zes Europese landen.
adidas heeft de bal voor het WK voetbal in Qatar gepresenteerd. De naam van de bal voor de mondiale eindronde van eind dit jaar is Al Rihla (Arabisch voor 'de reis'). Een deel van de opbrengst van de verkoop van de WK-bal gaat naar een goed doel.
Sinds 1970 maakt adidas voor ieder WK een nieuwe bal. Het levendige en kleurrijke ontwerp Al Rihla is geïnspireerd op de Arabische cultuur en architectuur. Na de presentatie in Qatar begint de bal aan een reis langs tien steden in de wereld, waaronder Riyad, Dubai, Tokio, Mexico-Stad en New York.
Om de toegankelijkheid en gelijkheid in de sport te verbeteren ontplooit het sportmerk in deze steden een reeks initiatieven. Zo wordt in Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, een trainingsveld voor een vrouwenteam aangelegd.
1% van de nette-omzet van de WK-bal gaat naar Common Goal, een collectief fonds waar spelers, trainers en organisaties een deel van hun inkomsten aan afstaan. Common Goal investeert deze opbrengsten in maatschappelijke organisaties die de kracht van voetbal gebruiken om achtergestelde gemeenschappen een betere en inclusievere toekomst te bieden.
De wedstrijd tussen de vrouwen van FC Barcelona en Real Madrid is woensdagavond door 91.553 toeschouwers bezocht. Daarmee is een nieuw bezoekersrecord bij de vrouwen neergezet. Het duel in de kwartfinale van de Champions League werd bij uitzondering gespeeld in Camp Nou.
“Dit was magisch. Ik zag heel veel meisjes in het publiek, kinderen met een sprankeling in hun ogen. Het is fantastisch om geschiedenis te kunnen schrijven", zei FC Barcelona-aanvoerder Alèxia Putellas na de wedstrijd.
Gorillas wordt per 1 juli 2022 partner van Team Jumbo-Visma. Het logo van de online bezorgdienst is vanaf de start van de Tour de France in Kopenhagen te zien op de tenues van alle Team Jumbo-Visma-wielerploegen.
De reacties: