Het laatste sportmarketingnieuws: Strip van Las Vegas in 2023 decor van Formule 1-race

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

In het kort:

  • Strip van Las Vegas in 2023 decor van Formule 1-race
  • OG Clean Fuels nieuwe hoofdsponsor FC Groningen
  • adidas presenteert nieuwe WK-bal; deel opbrengst gaat naar goed doel
  • Recordaantal fans bij vrouwelijke El Clásico in Camp Nou
  • Gorillas wordt co-sponsor van Team Jumbo-Visma

Formule 1 keert in 2023 terug naar Las Vegas met avondrace over de Strip

Las Vegas staat in 2023 na veertig jaar afwezigheid weer op de Formule 1-kalender. De gokstad in de Verenigde Staten organiseert een avondrace over de beroemde Strip.

  • Sinds de succesvolle Netflix-serie Drive to Survive heeft de F1 haar pijlen gericht op de Amerikaanse markt. De sport heeft de laatste paar jaar enorm aan populariteit gewonnen in de VS. Er staan volgend seizoen drie GP’s in Amerika op het programma: Miami (dit jaar nieuw op de kalender), Austin (sinds 2012 het decor van een race) en Las Vegas.
  • De iconische Strip is een belangrijk onderdeel van het circuit, dat in totaal 6,12 kilometer lang is en 14 bochten telt. De coureurs zullen ook langs andere bekende punten en hotels en casino’s uit Las Vegas komen.

De reacties:

  • F1-baas Stefano Domenicali spreekt van een "ongelooflijk moment dat demonstreert hoe groot de vraag en groei van de sport in de Verenigde Staten is. Er is geen betere plek voor de Formule 1 om te racen dan in de entertainmenthoofdstad van de wereld.”
  • “Het iconische Las Vegas en de Formule 1, de crème de la crème van de autosport, zijn de perfecte combinatie tussen snelheid en glamour”, aldus Greg Maffei, Liberty Media President en CEO.

Achtergrond:

  • In 1981 en 1982 werd in Las Vegas al de Caesars Palace Grand Prix verreden op de parkeerplaats van het gelijknamige casino.
  • November wordt de maand waarin de race op het programma staat. De GP vindt bij uitzondering plaats op zaterdagavond. Mogelijk dat de Grand Prix in het Thanksgiving Weekend wordt geprogrammeerd.

FC Groningen presenteert OG Clean Fuels als nieuwe hoofdsponsor

FC Groningen heeft met OG Clean Fuels een nieuwe hoofdsponsor gebonden. De Trots van het Noorden is een contract tot de zomer van 2025 overeengekomen met de internationaal opererende onderneming.

Na het faillissement van Office Centre begin moest FC Groningen op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. De club speelde de laatste drie Eredivisiewedstrijden zonder sponsoruiting op de voorzijde van het shirt.

Met de deal is jaarlijks minimaal 1,2 miljoen euro gemoeid. In het tweede seizoen (2023/2024) wordt dat bedrag verhoogd naar 1,35 miljoen euro en voor het laatste contractjaar (tot medio 2025) is een vergoeding van 1,5 miljoen euro overeengekomen. Het gaat om vaste bedragen, die door middel van onder meer prestatiebonussen nog verder kunnen oplopen.

“Een hoofdsponsor die we met gepaste trots op de borst gaan dragen. De relatie met OG gaat al heel lang terug en de stap om zich nu als hoofdsponsor aan FC Groningen te verbinden past perfect in wat wij als club verstaan onder ‘Word Groter’”, zegt Manager Partnerships Bastiaan Fehrman.

OG is één van de snelst groeiende aanbieders van duurzame brandstof in Europa. Het bedrijf heeft momenteel 225 tankstations in diverse Europese landen. De ambitie is dit aantal de komende jaren fors uit te breiden, naar meer dan 300 tanklocaties in zes Europese landen.

adidas doneert deel opbrengst nieuwe WK-bal aan goed doel

adidas heeft de bal voor het WK voetbal in Qatar gepresenteerd. De naam van de bal voor de mondiale eindronde van eind dit jaar is Al Rihla (Arabisch voor 'de reis'). Een deel van de opbrengst van de verkoop van de WK-bal gaat naar een goed doel.

Sinds 1970 maakt adidas voor ieder WK een nieuwe bal. Het levendige en kleurrijke ontwerp Al Rihla is geïnspireerd op de Arabische cultuur en architectuur. Na de presentatie in Qatar begint de bal aan een reis langs tien steden in de wereld, waaronder Riyad, Dubai, Tokio, Mexico-Stad en New York.

Om de toegankelijkheid en gelijkheid in de sport te verbeteren ontplooit het sportmerk in deze steden een reeks initiatieven. Zo wordt in Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, een trainingsveld voor een vrouwenteam aangelegd.

1% van de nette-omzet van de WK-bal gaat naar Common Goal, een collectief fonds waar spelers, trainers en organisaties een deel van hun inkomsten aan afstaan. Common Goal investeert deze opbrengsten in maatschappelijke organisaties die de kracht van voetbal gebruiken om achtergestelde gemeenschappen een betere en inclusievere toekomst te bieden.

FC Barcelona verbreekt toeschouwersrecord bij vrouwenduel met Real Madrid

De wedstrijd tussen de vrouwen van FC Barcelona en Real Madrid is woensdagavond door 91.553 toeschouwers bezocht. Daarmee is een nieuw bezoekersrecord bij de vrouwen neergezet. Het duel in de kwartfinale van de Champions League werd bij uitzondering gespeeld in Camp Nou.

  • Het vorige toeschouwersrecord werd gevestigd in 1999 bij de WK-finale tussen de Verenigde Staten en China. In de Rose Bowl in Pasadena waren toen 90.195 fans aanwezig.
  • Alle seizoenkaarthouders van FC Barcelona, die gratis naar de wedstrijd kunnen, waren opgeroepen te komen. De overige tickets werden voor een gereduceerd tarief verkocht.

“Dit was magisch. Ik zag heel veel meisjes in het publiek, kinderen met een sprankeling in hun ogen. Het is fantastisch om geschiedenis te kunnen schrijven", zei FC Barcelona-aanvoerder Alèxia Putellas na de wedstrijd.

Gorillas nieuwe co-sponsor van Team Jumbo-Visma

Gorillas wordt per 1 juli 2022 partner van Team Jumbo-Visma. Het logo van de online bezorgdienst is vanaf de start van de Tour de France in Kopenhagen te zien op de tenues van alle Team Jumbo-Visma-wielerploegen.

  • Jumbo Supermarkten en Gorillas gingen onlangs een geïntensiveerde samenwerking aan. Daar komt het partnership met Team Jumbo-Visma mede uit voort.
  • Als officieel co-sponsor van Team Jumbo-Visma krijgt het logo van Gorillas een plek op het tenue van de profrenners. Het sponsorcontract heeft een looptijd van tweeëneenhalf jaar.

De reacties:

  • Richard Plugge, directeur Team Jumbo-Visma: "Met Gorillas heeft de wielerploeg een vanzelfsprekende link. Ook bij ons draait alles om tijdwinst op de fiets. En net als Gorillas zijn wij innovatief en ambitieus.”
  • "We willen blijven groeien, ook in Nederland", aldus Sadik Cevik, general manager van Gorillas Nederland. "Het is voor ons daarom heel waardevol om verbonden te zijn aan Team Jumbo-Visma. Een topsportorganisatie die staat voor professionaliteit en presteren past bij ons.”