In de week waarin 3x3 ijshockey officieel werd geïntroduceerd in de Verenigde Staten, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het zijn zowel sportief als financiële zware tijden voor FC Groningen. De Noorderlingen zagen de afgelopen tijd bijna een derde van de sponsors vertrekken. Algemeen directeur Wouter Gudde liet tijdens de nieuwjaarsreceptie weten dat 28 procent van de sponsors de afgelopen twee seizoenen het contract met de club heeft stopgezet. Gudde luidde daarom de noodklok tijdens de nieuwjaarsreceptie. In vergelijking met tien jaar geleden wordt er op dit moment 2,5 miljoen euro minder uit de markt gehaald. Ook over dit seizoen laat de balans aan de sponsorkant een daling zien, zo meldt Dagblad van het Noorden. Gudde gaat in februari een nieuw commercieel plan presenteren, waarmee sponsors duurzaam aan FC Groningen moeten worden gebonden.
De Heineken Dutch GP in Zandvoort heeft met Holland Casino, BUKO en Shell drie nieuwe partners aan zich verbonden. Holland Casino werkt samen met Dutch Grand Prix om Zandvoort nog beter te positioneren en onderdeel te zijn van dit unieke evenement. BUKO Infrasupport en ECO Toilet gaan alle verkeersmaatregelen en sanitaire voorzieningen rondom het vierdaagse Ultimate Race Festival in mei verzorgen. Tijdens het festival zullen diverse Nederlandse topartiesten optredens verzorgen.
Shell is als leverancier van het Circuit Zandvoort ook betrokken bij de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. De organisatie werkt met Shell aan schonere en duurzame energieoplossingen. Tot slot maakte Jumbo bekend dat het de vrijdag omarmt en samen met DGP de Super Friday organiseert op 1 mei.
In Engeland gaat de regering mogelijk de gokwetgeving van 2005 herzien. De zogenaamde Gambling Act zou strenger worden en reclame voor gokken aan banden moeten leggen. Het afschaffen van shirtsponsoring door gokbedrijven is een van de maatregelen waarnaar gekeken wordt. Als dit in de wet wordt vastgelegd, heeft dat grote consequenties voor Engelse voetbalclubs. Op dit moment hebben maar liefst 25 clubs in de twee hoogste divisies een gokbedrijf als shirtsponsor. Dit seizoen zouden de Premier League-clubs gezamenlijk bijna 82 miljoen euro verdienen aan sponsordeals met gokbedrijven.
Ajax en Curaçao Tourist Board hebben overeenstemming bereikt over een partnership. De samenwerking gaat met terugwerkende kracht in op 1 januari 2020 en loopt tot en met 30 juni 2023. Voor het eerst in de historie van de club zal een partner zichtbaar zijn op de mouw van het Ajax-shirt. Curaçao Tourist Board zal daarnaast via verschillende kanalen het toerisme op het eiland promoten onder de miljoenen volgers van de club.
Curaçao Tourist Board wordt een van de grotere partners van Ajax, net onder het niveau van de hoofdsponsors Ziggo en adidas, en gaat naar schatting tussen 1,5 en 2 miljoen euro per jaar betalen.
De Formule W Series heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van de raceklasse. Dit seizoen sluiten twee van de acht races uit de vrouwelijke autosportklasse zich aan bij een Grand Prix in de Formule 1. Zowel bij de GP van de Verenigde Staten als die van Mexico wordt er op hetzelfde circuit ook een race uit de W Series gereden. De race wordt gehouden op de dag dat de Formule 1-coureurs hun kwalificatie afwerken.
De eerste zes races van het jaar zijn in Europa. De W Series is daar gekoppeld aan het Duitse toerwagenkampioenschap DTM.
De Formule 1 zag deze week een van zijn belangrijkste sponsors wegvallen. Connectiviteitspartner Tata Communications zegde het contract met de raceklasse op. Tata was sinds 2012 verbonden aan de Formule 1 en betaalde jaarlijks ongeveer 4 miljoen dollar. Het bedrijf vindt dat het te weinig zichtbaarheid kreeg. Tata is al de derde grote partner die de Formule 1 verliest sinds Liberty Media de organisatie in 2017 overnam van Bernie Ecclestone. Eerder haakten Allianz en UBS al af. Daar is vooralsnog geen grote sponsor voor teruggekomen.
Molecaten is ook komend seizoen hoofdsponsor van PEC Zwolle. Molecaten, met campings en vakantieparken door heel Nederland, in Hongarije en met lodges in Afrika onder de naam Robin Pope Safaris, is bezig aan het vijfde seizoen als hoofdsponsor. Met deze verlenging van het hoofdsponsorschap wordt de samenwerking één van de langslopende van de Eredivisie.
Tim Slager, directielid van Molecaten: "Als echt familiebedrijf voelt de club PEC Zwolle ook zeker als familie voor ons. In de loop der jaren is onze samenwerking steeds sterker en intensiever geworden. De voorbije jaren hebben we, mede door dit partnership met PEC Zwolle als merk enorme stappen voorwaarts gemaakt. Familie steunt elkaar in goede en in mindere tijden. De club kan in de huidige fase de steun goed gebruiken. We hebben alle vertrouwen in PEC Zwolle en kijken uit naar de toekomst.”
De Ecuadoriaanse voetbalbond heeft, onder meer met het oog op het WK 2022, een nieuw logo ontworpen. De rebandring wordt online zeer positief ontvangen.
Headerfoto: Wikimedia (CC 3.0) Victor van Werkhooven