Het laatste sportmarketingnieuws: IOC past befaamde 'Rule 40' niet aan

In de week waarin de aandelen van Juventus kelderde na de uitschakeling in de Champions League door Ajax, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

IOC weigert befaamde 'Rule 40' aan te passen

Het Internationaal Olympisch Comité gaat de regelgeving rond het promoten van individuele sponsors bij Olympische Spelen niet aanpassen, ondanks vragen hierover van atleten. IOC-voorzitter Thomas Bach adviseert sporters om in onderhandeling te gaan met hun eigen olympische comités. Rule 40 stelt dat persoonlijke sponsors niet in beeld of in tekst bedankt mogen worden. Voor veel atleten en de sponsors zijn de Spelen juist het hoofdpodium waar vier jaar lang naartoe wordt geleefd. Volgens Bach is er geen ‘one size, fits all’ oplossing om deze befaamde regel te veranderen. De Duitse mededingingsautoriteit besliste begin maart dat de regel te ver ging.

FC Utrecht speelt wedstrijd tegen Fortuna Sittard met mantelzorger op de borst

De spelers van FC Utrecht spelen woensdag 24 april tegen Fortuna Sittard zonder het logo van de hoofdsponsor Zorg van de Zaak op de borst. In plaats van het logo prijkt voor een keer de naam van een mantelzorger op het shirt van elke speler. Tijdens deze actie, die onderdeel is van de mantelzorgcampagne van FC Utrecht en Zorg van de Zaak, dragen vijf spelers de naam van een mantelzorger die ze een aantal weken geleden bezocht hebben. De rest van de spelers dragen namen van mantelzorgers die de afgelopen weken een hulpvraag hebben ingezonden via de campagnewebsite www.oprechtutrecht.nl/mantelzorgers.

FC Utrecht en Zorg van de Zaak voeren sinds eind maart samen campagne om de problematiek rondom mantelzorg meer bekendheid te geven.

Formule 1 wil tweede Grand Prix in China op stratencircuit

Het ziet ernaar uit dat binnen afzienbare tijd een tweede Grand Prix in China wordt verreden. De Formule 1-bazen spraken met officials uit zes steden over de komst van een mogelijke race op een stratencircuit. Peking zou een van de kandidaten zijn voor de Grand Prix. Sean Bratches, commercieel directeur van de Formule 1, zou heel graag een stratencircuit in China aan de racekalender toevoegen. "We zijn zeer geïnteresseerd in een race op een stratencircuit. Het zou voor een mooi contrast zorgen met de baan hier in Sjanghai, die puur als racebaan is gebouwd." De GP in Sjanghai wordt al sinds 2004 jaarlijks verreden.

Boels-Dolmans steunt Pink Ribbon in Amstel Gold Race

De wielrensters van Boels-Dolmans rijden zondag tijdens de Amstel Gold Race in een speciale roze outfit. Het team zet zich in om zoveel mogelijk geld op te halen voor borstkankeronderzoek. Boels-Dolmans werkt voor deze actie samen met Pink Ribbon. Samen met Pink Ribbon zet het Boels-Dolmans team verschillende acties op touw om aandacht te vestigen op het thema borstkanker.

Er is onder meer een online-veiling van Boels-Dolmans Cycling Team items, waaronder de Specialized fietsen waarmee de Amstel Gold Race is verreden, en ook het eventuele gewonnen prijzengeld van de rensters tijdens de Amstel Gold Race wordt aan Pink Ribbon gedoneerd.

YouTuber geeft gratis Fortnite-gameshow op de Parade

Tijdens de WK Handboogschieten geeft YouTube-ster Djuncan op dinsdag 11 juni een gratis gameshow van het populaire spel Fortnite in de tijdelijke Archery2019 op de Parade in ’s-Hertogenbosch. Djuncan deelt zijn tactieken en tips met aanwezige fans, zij kunnen van 18:00 – 19:30 uur meekijken op een gigantisch scherm. Op de Parade blijft het niet bij een gameshow, ook krijgen zo’n 50 fans de mogelijkheid om Djuncan te ontmoeten en hem alles over Fortnite te vragen.

De Fortnite-gameshow is onderdeel van de complete programmering van de Wereldkampioenschappen Handboogschieten, welke van 3 t/m 16 juni plaatsvinden in ’s-Hertogenbosch. In de tijdelijke Archery2019 Arena treden onder anderen de Edwin Evers Band en Wolter Kroes op, komt Hart voor Muziek met zo’n 30 Nederlandstalige artiesten naar de Parade en staan diverse artiesten van Jazz in DukeTown op het podium. Met deze uiteenlopende programmering hoopt de organisatie zoveel mogelijk Bosschenaren te bereiken.

Russell Wilson nieuwe bestbetaalde speler in NFL

Russell Wilson heeft deze week het meest lucratieve contract ooit in de NFL getekend. De quarterback van de Seattle Seahawks zette zijn handtekening onder een vierjarig contract ter waarde van 140 miljoen dollar, plus een tekenbonus van 65 miljoen dollar. Met zijn contract (35 miljoen dollar per jaar) lost de 30-jarige Amerikaan zijn collega Aaron Rodgers (33,5 miljoen) af als bestbetaalde speler in de NFL. Wilson bezorgde de Seahawks in 2014 de Super Bowl. Overigens is de verwachting dat in navolging van Wilson andere quarterbacks als, Dak Prescott en Patrick Mahomes, ook verbeterde, nog lucratievere, contracten kunnen tekenen.

Atlanta Falcons put inspiratie uit Game of Thrones met aankondiging speelschema NFL

Het speelschema van de NFL voor het nieuwe seizoen is bekendgemaakt. Voor de clubs is dat altijd een moment om de creativiteit de vrije loop te laten. Atlanta Falcons maakte het leukste filmpje. De club haalde inspiratie uit Game of Thrones, inclusief ram die een heilige (saint) omver beukt als verwijzing naar de controversiële beslissing in de Conference-finale van afgelopen seizoen.

Headerfoto: Dignity 100 / Shutterstock.com