In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Sporters verdienen niet alleen op het veld of de baan hun geld, ook daarnaast vergaren ze veel inkomsten met sponsordeals en andere commerciële activiteiten. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk Michael Jordan. De beste basketballer aller tijden weet zich door zijn samenwerking met Nike ook na zijn actieve carrière jaarlijks nog verzekerd van tientallen miljoenen aan inkomsten. Jordan voert dan ook de lijst met bestbetaalde sporters aller tijden aan van Sportico. De Space Jam-ster verdiende tot nu toe liefst 2,6 miljard dollar.
Na Jordan volgen drie golfers. Tiger Woods staat op plek twee met 2,1 miljard dollar aan inkomsten. Daarna volgen Arnold Palmer (1,5 miljard) en Jack Niklaus (1,38 miljard). De eerste voetballer komen we tegen op plek 5. Cristiano Ronaldo mocht in zijn leven al 1,24 miljard dollar op zijn rekening bijschrijven.
In de top 40 staat maar één vrouw. Serena Williams verdiende tot nu toe 480 miljoen dollar.
De volledige top 10 ziet er als volgt uit:
Willem II moet op zoek naar een nieuwe hoofd- en shirtsponsor. Destil Prolians heeft de Tilburgers laten weten na dit seizoen te stoppen met de shirtsponsoring. Na vier seizoenen op de voorzijde van het Willem II-shirt, is de doelstelling van Destil Prolians om naamsbekendheid te vergroten ruimschoots gehaald, geeft het bedrijf als reden.
Destil Prolians blijft als sponsor van de club aan boord. Daarbij ligt de focus met name op hospitality en wedstrijdbezoek. René Kars, algemeen directeur van Destil Prolians: “De shirtsponsoring van Willem II was de afgelopen jaren voor ons zeer belangrijk en buitengewoon succesvol. Het wedstrijdbezoek blijft, in het kader van relatiemanagement, voor ons van groot belang. Daar gaan we dus ook graag mee door."
Sinds de entree van Jamaica in het bobsleeën op de Olympische Winterspelen van 1988, heeft het land een speciale band met de sport. Het iconische team van destijds – wereldberoemd door de film ‘Cool Runnings’ – inspireert nog steeds. De nieuwe generatie Jamaicaanse bobsleeërs probeert zich begin 2022 te plaatsen voor de Spelen in Beijing in februari, maar heeft daarvoor geld nodig. Om aan de benodigde financiële middelen te komen, verkoopt het team non-fungible tokens (NFTs). De NFT’s bestaan uit ‘digitale kunstwerken die het beste van het Jamaicaanse bobsleeteam uitdragen: gedurfd, gewaagd, volhardend en je plek claimen in deze wereld waar je ook bent’, zo is te lezen in een persbericht.
De NFT’s zijn inmiddels te koop. De kwalificatie voor de Spelen van Beijing is op 16 januari 2022.
Het Nederlands Handbal Verbond (NHV) heeft de langlopende samenwerking met kledingmerk Deventrade verlengd. Wel wordt er in december 2021 geswitcht naar een ander merk uit het portfolio van Deventrade: hummel wordt ingeruild voor Stanno. Het NHV denkt met Stanno het partnership met Deventrade verder uit te kunnen breiden en nieuwe energie in te blazen.
“Wij zijn er trots op dat we het 25-jarige partnership met Deventrade verlengen en we kijken er naar uit om het merk Stanno samen verder op de kaart te zetten. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze TeamNL selecties samen met Stanno het design van onze tenues kunnen opmaken, wat bijdraagt aan de krachtige uitstraling van het merk en onze teams!”, aldus algemeen directeur Sjors Röttger.
De shirts voor de teams worden gemaakt van gerecyclede PET-flessen. De nieuwe tenues van de dames zijn te bewonderen bij het WK in Spanje dat begin december begint. De heren treden een maand later aan in hun nieuwe tenues op het EK in januari 2022 in Hongarije en Slowakije.
Peloton is een samenwerking gestart met Delta Air Lines om een aantal van haar lessen in de vliegtuigen van de Amerikaanse maatschappij te gaan tonen. Vijf nieuwe stretch- en meditatielessen zijn vanaf heden exclusief te bekijken via het entertainmentsysteem in de vliegtuigen van Delta.
De samenwerking is een primeur voor Peloton; niet eerder waren de lessen buiten haar eigen app of hardware, zoals fietsen en hardloopbanden, beschikbaar. De lessen zijn tussen de 5 en 20 minuten en moeten passagiers helpen ontspannen, stretchen en in slaap te vallen.
Tegenover CNN zegt Jen Cotter, Peloton’s chief content officer, verbaasd te zijn dat veel mensen niet weten dat Peloton meer aanbiedt dan de lessen voor spinning of hardlopen. “Dit partnership geeft ons de kans aan mensen die nog geen lid zijn van Peloton te laten zien dat we de beste fitnesscontent ter wereld hebben. We weten dat wanneer iemand de Peloton app downloadt en een van onze lessen volgt, ze verliefd worden op Peloton.”
Headerfoto: lev radin / Shutterstock.com