Het laatste sportmarketingnieuws: Sponsorindustrie wint opnieuw aan vertrouwen

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Sponsorindustrie wint opnieuw aan vertrouwen
  • Geen buitenlandse toeschouwers bij Spelen in Tokio
  • Megabedrag McGregor voor verkoop whiskymerk
  • KNSB en Fila verlengen samenwerking tot medio 2026
  • Evenementenbranche presenteert Nationaal Evenementenplan

Sponsorindustrie wint opnieuw aan vertrouwen

De Europese sponsorship industrie heeft opnieuw aan vertrouwen gewonnen, blijkt uit de achtste editie van de ESA Sponsorship Sentiment Tracker. Het onderzoek, uitgevoerd in februari 2021, laat een positief sentiment zien over de toekomst van sponsoring in alle sectoren van de industrie. Met een 6,8 heeft het vertrouwen de hoogste score bereikt sinds het uitbreken van de corona-pandemie. Het betekent een groei met 0,5% in vergelijking met de vorige Sentiment Tracker van begin 2021. Met name het vertrouwen bij rechtenhouders is gegroeid blijkt uit het onderzoek, van 6,0 naar 7,1. Ook bij bureaus en de sponsors groeide het vertrouwen licht. Bij bureaus naar 6,4 en bij de sponsors naar 7,1.

Lees meer op Sponsorreport.nl.

Geen buitenlandse toeschouwers bij Spelen in Tokio

De Olympische Spelen van deze zomer worden afgewerkt zonder buitenlandse toeschouwers. Volgens het Japanse Kyodo News is de beslissing deze week genomen om ervoor te zorgen dat het coronavirus zich niet verder verspreidt in Japan. De Zomerspelen en daaropvolgend Paralympische Spelen vinden plaats van 23 juli tot en met 5 september. Naar verwachting zouden ongeveer een miljoen buitenlanders het land bezoeken voor de evenementen. De beslissing heeft financiële gevolgen voor het organisatiecomité. Het uitstellen van de Spelen heeft de kosten doen laten oplopen tot 15 miljard dollar. De verwachting was dat er ongeveer 830 miljoen dollar zou worden opgehaald met ticketverkoop.

Megabedrag McGregor voor verkoop whiskymerk

Conor McGregor verkoopt samen met zijn manager Audi Attar naar verluidt zijn aandeel van 51% in whiskymerk Proper 12 aan het Mexicaanse Becle. Met de verkoop zouden de vechtsporter en zijn manager een bedrag van 155 miljoen dollar tegemoet kunnen zien, dat ze delen. McGregor verdiende de afgelopen jaren al tientallen miljoenen dollars met zijn gevechten en sponsorcontracten. Onlangs kreeg hij nog 5 miljoen dollar voor zijn verloren gevecht met Dustin Porier.

KNSB en Fila verlengen samenwerking tot medio 2026

De KNSB en Fila hebben hun contract, dat afliep in 2022, opengebroken. De twee partijen verlengen hun samenwerking tot medio 2026, dus tot en met de Olympische Spelen in Milaan/Cortina d’Ampezzo. Fila is al voor het zevende seizoen de kledingleverancier van alle nationale schaatsteams: langebaan, shorttrack, kunstrijden en inlineskaten. “Wij zijn zeer tevreden over deze samenwerking, waarin we allebei streven naar het beste voor onze topschaatsers”, zegt Jeroen Kraaij, commercieel directeur van de KNSB.

Fila komt oorspronkelijk uit Italië, maar het sportkledingmerk is sinds 2007 in Zuid-Koreaanse handen. Het contact tussen de KNSB en Fila kwam indertijd tot stand via Sportconfex, het Nederlandse bedrijf dat gespecialiseerd is in (wedstrijd)pakken voor schaatsers en inlineskaters. Sportconfex verzorgt in licentie de volledige productie van de Fila-kleding voor de KNSB.

Jeroen Kraaij: “Fila is een internationaal A-merk in sportkleding en Sportconfex loopt wereldwijd voorop in de ontwikkeling en productie van de beste schaatskleding. Zo hebben wij als KNSB én onze topatleten het beste van twee werelden. Prachtig dat we daar nu in elk geval tot medio 2026 van kunnen genieten.”

Evenementenbranche presenteert Nationaal Evenementenplan

Het Eventplatform en de Alliantie van Evenementenbouwers presenteren een evenementenplan om sneller uit de coronacrisis te komen en evenementen weer verantwoord te kunnen organiseren.

De Alliantie van Evenementenbouwers en het Eventplatform willen met het Nationaal Evenementenplan evenementen sneller uit de coronacrisis laten komen. In de volle breedte, van toeleveranciers en podia tot organisatoren en beurslocaties, presenteren zij een plan waarbij aan de hand van zogenaamde ‘groene zones’ op een verantwoorde wijze groepen mensen bij elkaar gebracht kunnen worden.

Jolanda Jansen van de Alliantie van Evenementenbouwers: “Er is dringend behoefte bij mensen aan ontspanning op een verantwoorde en veilige manier en dat kunnen wij als branche bieden. Op de huidige routekaart van de overheid ontbreekt niveau 0 en is er nog geen rekening gehouden met vaccinaties en sneltesten”. De branche wil in april publiek welkom heten op anderhalve meter afstand, in mei tijdens o.a. het Eurovisie Songfestival een volgende stap zetten en in juni weer een stap zetten rondom het EK voetbal. Dan moet op basis van sneltesten de capaciteit naar 50% of zelfs 70% van de reguliere bezoekersaantallen worden gebracht.

Headerfoto: Shutterstock.com