In de week waarin Real Madrid een recorddeal sloot met kledingsponsor adidas, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De KNZB is gestart met een nieuw sponsorinitiatief. Een zogenaamde Pool of Support bestaat uit bedrijven uit de zwembadbranche, die de sport een warm hart toedragen en die een bijdrage willen leveren om de topsportprogramma’s van de zwembond naar een nog hoger niveau te brengen. Hellebrekers, Slangen+Koenis en Variopool - al bestaande partners van de topsport binnen de KNZB - staan aan de basis van de Pool of Support. Naast deze drie bedrijven zijn ook EVA Optic, Myrtha Pools en VDH Water al aangesloten bij de Pool of Support. Ben Mansvelder, manager marketing, communicatie en partnerships van KNZB : "Bedrijven binnen de Pool of Support zorgen zelf mede voor het aandragen van andere potentiële leden van de Pool of Support. Dat Hellebrekers, Slangen+Koenis en Variopool direct drie andere bedrijven hebben aangehaakt, zegt iets over de kracht van dit concept. Voor het eind van 2020, zijn er tien bedrijven vertegenwoordigd."
De Pool of Support vormt één partner van de KNZB, naast de bestaande partners Nederlandse Loterij, TeamNL en Arena. In de Pool of Support is te allen tijde plaats voor tien bedrijven. Met elk bedrijf mikt de KNZB op samenwerkingen voor de duur van vier jaar. Mansvelder: '"Wat we horen is dat de leden van de Pool of Support elkaar regelmatig tegenkomen in de branche, maar de verbinding missen. Om die verbinding te leggen en om van elkaar te leren, gaan we inspirerende sessies organiseren en samen internationale topwedstrijden bezoeken."
Ajax is wereldwijd populairder dan ooit. Door de successen in de Champions League is het zoekverkeer in Google op Ajax-gerelateerde zoekwoorden de laatste maanden explosief gestegen. In april werd er bijna 12,5 miljoen keer gezocht op de Amsterdamse club via Google, bijna 9 keer zo veel als aan het begin van het seizoen. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau Seeders. Ter vergelijking: toen Ajax afgelopen juli het Europese avontuur aftrapte met het tweeluik tegen het Oostenrijkse Sturm Graz werd er wereldwijd iets meer dan 1,6 miljoen keer gezocht op zoektermen rondom Ajax.
Op Instagram is het aantal volgers van Ajax eveneens sterk gestegen. Nadat de Amsterdammers begin februari de mijlpaal van één miljoen volgers bereikte, verdubbelde het aantal volgers in drie maanden tot liefst twee miljoen volgers na de successen tegen Real Madrid en Juventus. Ook deed Ajax het goed op YouTube. De video's van de Amsterdammers werden in april 14,5 miljoen keer bekeken. Van alle voetbalclubs kregen alleen Liverpool en FC Barcelona meer views in april.
Het einde van het seizoen nadert en dat betekent dat er een beslissing genomen moet worden over aflopende sponsorcontracten. ADO Den Haag en NAC Breda weten dat ze op zoek kunnen naar een nieuwe (hoofd)sponsor. Bij ADO stopt Basic-Fit na acht jaar als sponsor van de club. De fitnessketen stond van 2011 tot 2017 op de voorkant van het shirt en verhuisde daarna naar de achterkant. Nu komt er een einde aan de samenwerking. ADO laat weten dat het snel een nieuwe rugsponsor presenteert.
Ook NAC kan beginnen aan een zoektocht naar nieuwe sponsors. Na vier jaar hoofdsponsoring heeft CM.com besloten het aflopende contract met de Bredanaars, die op het punt staan te degraderen naar de Keuken Kampioen Divisie, niet te verlengen. CM Payments werd in 2015 hoofdsponsor van NAC en verlengde het contract in 2017, toen de club promoveerde naar de Eredivisie, en opnieuw in 2018. In de Eredivisie betaalde CM afgelopen jaar ongeveer 400.000 euro.
Den Haag is dit jaar onderdeel van het parcours van de BinckBank Tour. Op zaterdag 17 augustus vindt een individuele tijdrit van ongeveer 9 kilometer plaats, die start op de Bezuidenhoutseweg en finisht op het Malieveld.
Wethouder Richard de Mos (Sport) is blij met de komst van de etappe naar Den Haag: "Den Haag is een echte sportstad. Wij ontvangen de wielrenners én toeschouwers met open armen. In het coalitieakkoord staat dat we de start van een internationale wielerronde naar Den Haag willen halen. De BinckBank Tour past, als enige officiële meerdaagse UCI World Tour wedstrijd in Nederland, perfect in deze ambitie. Met een evenement als de BinckBank Tour zetten we Den Haag nationaal en internationaal op de kaart. Er komen veel bezoekers naar de stad; horeca, hotels en andere ondernemers kunnen goed zakendoen. Dat is goed voor de lokale economie. Kortom: de BinckBank Tour is een opmaat om weer een heuse wielerstad te worden.”
Nederlandse Loterij maakte deze week bekend dat de Nederlandse sport en 18 goede doelen samen 59,6 miljoen euro ontvangen. Dit is een deel van de totale afdracht van Nederlandse Loterij die 161.200.000 euro bedraagt. Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij een groot deel van haar opbrengst in de Nederlandse sport, 18 goede doelen en in de Nederlandse samenleving. Met deze bijdrage wordt de Nederlandse sport gefinancierd en goede doelen ondersteund om hun ambities op het gebied van gezondheid, beweging en welzijn te realiseren. Over het jaar 2018 draagt Nederlandse Loterij de volgende bedragen af:
De FIFA denkt erover om de pauzes bij beslissingen van de Virtual Assistent Referee (VAR) te sponsoren. Door de VAR ligt het spel steeds vaker stil en ontstaan nieuwe, spannende momenten tijdens wedstrijden waar bedrijven uiteraard graag bij willen aanhaken. In een interview met de Financial Times zegt sportmarketing-expert Tim Cros dat het sponsoren van de VAR een enorme kans is voor het voetbal. "Ik denk dat het de grootste sponsormogelijkheid ooit is die het voetbal heeft gecreëerd. De meeste sponsoring vindt plaats aan de zijkant van het veld, maar de VAR staat er middenin, is onderdeel van het spel. Voor een sponsor is dat een droom die werkelijkheid wordt. Het is zonneklaar dat als bedrijven de mogelijkheden de VAR te sponsoren, ze dat zeker zouden doen."
In Nederland is ARAG sponsor van het scheidsrechterkorps, maar het bedrijf is nog niet zichtbaar tijdens VAR-momenten. Wel is ARAG naamgever van een wekelijkse rubriek waarin de KNVB terugblikt op het afgelopen speelweekend met unieke beelden en geluid.
De volleybalmannen spelen dit jaar mogelijk hun wedstrijden met de naam volleybalfans op hun shirt. In het nieuwe ontwerp van het shirt van de Lange Mannen is plaats voor de namen van zo’n 200 Oranjefans. Deze namen worden subtiel maar toch duidelijk leesbaar in het shirt verwerkt. Iedereen die vóór 21 mei een ticket koopt voor een wedstrijd van de Lange Mannen op het OKT of het EK Volleybal maakt kans om met zijn naam op het Oranje tenue te komen. Iedereen die al een ticket heeft gekocht, krijgt per e-mail de kans om zich hiervoor aan te melden. De volleybalmannen spelen dit jaar twee grote evenementen in Nederland: het olympisch kwalificatietoernooi in augustus en het Europees kampioenschap in september.
Vrouwenvoetbal wint snel aan populariteit, ook in Engeland. Steeds meer bekende Britten tonen hun support aan de Britse vrouwen. Voor de bekendmaking van de WK-selectie richtte de FA zich tot beroemdheden als Emma Watson en Raheem Sterling. In totaal 23 sterren kondigde via social media alle voor het WK geselecteerde spelers aan.
Headerfoto: katacarix / Shutterstock.com