In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: Lease a Bike deelt sponsorplekken tijdens Tour de France, EuroParcs zwaait uit als hoofdpartner van Feyenoord en ING zoekt samen met Koeman naar het OranjeDNA.
Als tweede titelsponsor van Team Visma | Lease a Bike deelt Lease a Bike graag haar passie voor het fietsen. In de eerste Tour de France voor de kersverse titelsponsor biedt het bedrijf daarom sponsorplekken aan op de wielertenues van Team Visma | Lease a Bike. Er zijn in totaal ruim 120 plekken gereserveerd op de wieleroutfits van de renners die namens de ploeg in de Tour de France en Tour de France Femmes rijden. Bedrijven kunnen zich aanmelden via de speciale website en maken vervolgens kans om hun logo terug te zien op bijvoorbeeld de sokken of wielerhandschoenen van renners zoals Sepp Kuss en Marianne Vos.
Hoe werkt het?
Lease a Bike stelt vier verschillende logoposities beschikbaar op de handschoenen en sokken van iedere renner die meedoet aan de Tour de France. Elke week worden de logo’s tijdens rustdagen gewisseld en staan er nieuwe partners in de schijnwerpers. Met acht renners in de Tour de France en zeven in de Tour de Femmes betekent dit dat in totaal 124 bedrijven uit Nederland, Duitsland, Oostenrijk, België, Amerika en Zweden (landen waar Lease a Bike actief is) de mogelijkheid hebben deel uit te maken van een van de succesvolste ploegen uit het peloton. De actie geldt voor bestaande en nieuwe klanten van Lease a Bike. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich vanaf 23 mei inschrijven via de website van Lease a Bike.
Join the Ride
Team Visma | Lease a Bike en Lease a Bike zijn beide gepassioneerd om het geluk van fietsen te delen. Deze gezamenlijke missie is de basis voor de sponsoring van de wielerploeg. Onder de noemer ‘join the ride’ werken ze samen met veel partners en bedrijven om meer mensen op de fiets te krijgen. De opvallende sponsoractie in de Tour de France is een manier van de sponsor en ploeg om al die bedrijven een groot podium te bieden voor hun inspanningen om meer mensen te laten fietsen.
Na vijf jaar op de borst van het Feyenoordshirt te hebben gestaan, neemt EuroParcs afscheid van deze positie. In een afscheidsvideo blikt Jan Boskamp terug op de afgelopen jaren. Bladerend door een fotoalbum komen de sportieve hoogtepunten en eerdere campagnes tot leven. Op Feyenoord ONE staan vanaf vandaag alle video's die Feyenoord en EuroParcs hebben gemaakt met Jan Boskamp, John de Wolf en diverse (oud-)Feyenoordspelers in de hoofdrol.
Commercieel Directeur Ruud van der Knaap: "Het partnership met EuroParcs is vanaf het begin voor beide partijen een succes geweest. Met in het oog springende campagnes werden niet alleen de doelstellingen behaald, maar ook twee SponsorRingen gewonnen. En laten we de commercials met Jan Boskamp, waarmee EuroParcs de supporters met een dikke knipoog op de juiste manier wist te bereiken, ook niet vergeten. Dat EuroParcs ook in de toekomst aan ons verbonden blijft, is een extra bewijs van de waardering die er tussen beide partijen over de samenwerking is én blijft.'
"Niet meer op de borst, maar voor altijd in het hart", aldus Martin de Boer, Director Rental & Marketing EuroParcs. "We hebben 5 wereldse jaren beleefd op het shirt van Feyenoord. The Road to Tirana, het landskampioenschap en de bekerwinst. We kijken dan ook uit naar de verdere samenwerking."
De campagne is ontwikkeld door sportmarketingbureau House of Sports, in samenwerking met Feyenoord en Ten Content Agency. House of Sports heeft in samenwerking met het team van EuroParcs de afgelopen 5 jaar het hoofdpartnership begeleid en geactiveerd.
ING is al 14 jaar hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal (en daarmee van het Nederlands Elftal) en al 28 jaar partner van de KNVB. Samen met minstens tien miljoen voetballiefhebbers gaat de bank nu op zoek naar het OranjeDNA. Dat gebeurt door een campagne met onder meer een tv-commercial met een speciaal lied van Guus Meeuwis, samenwerkingen met de Oranjezomer en de ochtendshow van Radio 538 en de inzet van Snapchat, TikTok en content via de kanalen van ING. Aan de campagne wordt meegewerkt door bondscoach Ronald Koeman, spelers van het Nederlands Elftal en Soufiane Touzani.
Koeman: "Het vorige EK in Duitsland, in 1988, werd een groot Oranjefeest. Dat willen we natuurlijk opnieuw bereiken. Wat het OranjeDNA precies is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar ik weet wel wat er voor nodig is om in Oranje te komen. Je moet de absolute wil hebben om het verschil te maken. Je moet het lef hebben om irritant eigenwijs en Hollands creatief te zijn. Ik denk dat OranjeDNA ook staat voor samen plezier hebben en samen vechten. Dat maakt de steun van het Oranjelegioen ook zo belangrijk tijdens het EK. En hopelijk tot in de finale in Berlijn."
Campagne
Yolanda van Die, Head of Brand Experience, Marketing & Communications bij ING Nederland: "Nu het EK snel dichterbij komt, begint de Oranjekoorts in Nederland langzaam toe te nemen. Naar verwachting gaan honderdduizenden Nederlanders Oranje steunen door een of meer wedstrijden te bezoeken in Duitsland. En miljoenen gaan Oranje steunen voor de tv. Maar wat is dat Oranjegevoel nu eigenlijk? In de komende tijd gaan we samen met tien miljoen voetballiefhebbers op zoek naar wat Oranje zo bijzonder maakt."
Campagne via allerlei kanalen
De EK-campagne wordt via veel kanalen gevoerd. De ontdekkingstocht naar het OranjeDNA begint bij de jeugd. Zij gaan in gesprek met Soufiane Touzani. ING gaat voor het EK samenwerken met de Oranjezomer van Hélène Hendriks, de ochtendshow van Radio 538, Shownieuws en Voetbalzone. Guus Meeuwis heeft het Oranjegevoel geprobeerd te vangen in een lied en op Snapchat en TikTok kunnen mensen op basis van de challenges het OranjeDNA bepalen. De campagne wordt ook gevoerd via de kanalen van ING, zoals de website, de kantoren en de app.