In de week waarin de NFL werd hervat en de tv-netwerken 5 miljard dollar aan inkomsten uit advertenties tegemoet kunnen zien, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De KNSB vond deze week een nieuwe hoofdsponsor. Lynk & Co tekende een contract tot medio 2022 met de schaatsbond als mede-hoofdsponsor en gaat de discipline shorttrack omarmen. Lynk & Co is gespecialiseerd in mobiliteitsoplossingen. Via het bedrijf kan de consument straks, liefst met een groep, een abonnement nemen op elektrische/hybride auto’s. “Wij willen het delen enorm stimuleren”, zegt Robin van der Kaa, vice-president Marketing van Lynk & Co in Europa. “Zo ga je innovatief om met mobiliteit en verbind je mensen met elkaar.”
Die kernwaarden leverden een vlotte match op tussen Lynk & Co en de nationale shorttrackploeg van de KNSB. Van der Kaa: “Je ziet een hecht team, dat het echt samen doet en dat succes en tegenslag samen deelt. De shorttrackers zijn, net als wij binnen de autobranche, wat anders dan de rest. Ze werken keihard en zijn net als Lynk & Co rebels en vernieuwend.”
Na een roerige periode kondigde Lionel Messi aan dat hij een tweetal nieuwe sponsorcontracten heeft getekend. De vedette van FC Barcelona wordt ambassadeur voor Budweiser, onderdeel van Anheuser-Busch InBev, en hij gaat een partnership aan met OrCam Technologies, dat middels AI blinden en slechtzienden helpt. Messi heeft een driejarig contract getekend met AB InBev, waarvoor de Argentijn een 45 seconden durende commercial opnam. Bierflesjes met de beeltenis van de Argentijn zijn verkrijgbaar in winkels in Argentinië, Chili, China, Colombia, India, Rusland, Spanje en Vietnam.
Messi verdient jaarlijks ruim 30 miljoen dollar aan marketing- en sponsorcontracten en was in 2020 de op één na meestverdienende sporter na Roger Federer.
Campina is vanaf dit seizoen sponsor van de schaatsploeg van Team Jumbo-Visma. Binnen het sponsorship helpt Campina de topsporters om het beste uit zichzelf te halen met advies over gezonde voeding en het leveren van zuivelproducten. Vanaf het aankomende schaatsseizoen dragen de schaatsers het Campina-logo op het pak.
"Het is mooi dat FrieslandCampina bij het schaatsen ervoor kiest om met Campina een prachtig merk naar voren te schuiven en daarmee zichtbaar wil zijn", aldus Richard Plugge, algemeen directeur van Team Jumbo-Visma. "Campina is een oer-Hollands merk, waardoor het een perfecte match is met het schaatsen."
Bokser Saul 'Canelo' Alvarez klaagt streamingplatform DAZN en promotor Oscar de la Hoya aan voor tenminste 280 miljoen dollar. Formulieren die zijn ingediend bij de openbaar aanklager in Californië stellen dat de Mexicaan de partijen aanklaagt ‘voor het schenden van het grootste contract in de geschiedenis van het boksen’. Na de eerste van zijn elf gevechten zou DAZN Golden Boy Promotions, waarvan de la Hoya eigenaar is, 40 miljoen dollar betalen voor elk van de volgende tien gevechten, waar 35 miljoen dollar naar Alvarez zou gaan. Er hebben tot nu toe drie gevechten plaatsgevonden, maar er kan geen akkoord worden bereikt voor een vierde partij.
Alvarez tekende in 2018 naar verluidt het destijds lucratiefste contract ooit met DAZN ter waarde van 317 miljoen euro (365 miljoen dollar).
De Tour de France is nog in volle gang, maar de RAI maakt wielerfans alvast warm voor de Giro d’Italia. De Italiaanse zender maakte een prachtige promo waarin Vincenzo Nibali dankzij de huidige technologie samen rijdt met enkele van de grootste Italiaanse renners uit de geschiedenis.
Headerfoto: KNSB