In de week waarin de start van het schaatsseizoen en de Indian Summer in Nederland samenvielen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Eindelijk eens goed nieuws over een organisatiecomité van een Olympische Spelen. Toshiro Muto, directeur van het comité voor de Spelen van 2020 in Tokio, maakte maandag in Buenos Aires bekend dat de kosten 3,75 miljard euro lager zullen uitvallen dan eerder werd gedacht. De komende twee jaar kunnen nog meer bezuinigingen worden verwacht, onder meer door kortere testtoernooien, lagere bouw- en energiekosten, een lagere huur en minder uitgaven aan telecommunicatie en technologie.
De laatste jaren lazen we in de media vooral berichten over de torenhoge kosten voor het organiseren van de Spelen en organisatiecomités die begrote budgetten fors overschreden. Overigens bedraagt het totale budget van Tokio 2020 nu nog steeds 10,95 miljard euro. Het IOC levert een bijdrage van 1,5 miljard euro in geld en diensten. Althans: dat is wat het het IOC en het organisatiecomité beweren. De Japanse overheid meldt dat de Spelen van Tokio geen 7,3 miljard dollar gaan kosten, zoals bij het toewijzen van het bid was berekend, maar 25 miljard.
Rabobank is vanaf seizoen 2018-2019 voor vier jaar partner van de KNSB. Dat meldt schaatsen.nl. Vanuit de missie van de Rabobank ‘Growing a better world together’ gaan de Rabobank en de KNSB de schaatssport structureel versterken en vernieuwen. Belangrijke pijlers in het partnership zijn het versterken van lokale verenigingen, talentontwikkeling, topsport en voeding. Rabobank ondersteunt het jeugdprogramma van de KNSB: IJSTIJD! Via lespakketten, gratis polsbandjes waardoor kinderen die komen schoolschaatsen nog een keer gratis of voordelig kunnen schaatsen en de IJSTIJD!
Een belangrijk element van de samenwerking is de verbinding tussen breedte- en topsport. De Rabobank is via TeamNL partner van de Nationale Trainingsselectie Shorttrack en eventpartner van de EK Shorttrack in 2019. Rabobank is naamgevend hoofdsponsor van de Holland Cup; 8 wedstrijden waar talenten zich kunnen kwalificeren voor Nederlandse kampioenschappen.
OpenRTLS is afgelopen week uitgeroepen tot winnaar van de 10e Dutch Sports Innovation Award 2018. OpenRTLS heeft sensoren ontwikkeld die het mogelijk maken om de positie en de beweging van spelers en de bal in 3D te volgen. Bij die analyse wordt gebruik gemaakt van Artificial Intelligence om zo de beste volgende stap voor de speler te voorspellen. Daarmee vormt de verkregen data uit bal en speler een uitstekende basis voor allerlei tactische analyses en specifieke analyses van vrije trappen en penalty’s. Het bedrijf heeft al een patent om de sensor in het centrum van de bal te plaatsen. Vooral het volgen van de bal met een sensor is volgens de vakjury vernieuwend en heeft ook marktpotentie.
De Dutch Sports Innovation Award is de stimuleringsprijs voor een innovatief en kansrijk product of dienst dat zich richt op topsport en/of recreatief sporten. Het gaat om producten of diensten waarvan de marktwaarde en de impact op de sport duidelijk is of goed in te schatten is. De prijs voor OpenRTLS is een geldbedrag van 5.000 euro en omvat daarnaast advies en communicatie vanuit Arko Sports Media, Brainport Development en Sports & Technology ter waarde van 10.000 euro.
De NFL beleeft wat betreft kijkcijfers en media-aandacht tot nu toe een uiterst succesvol seizoen. De league maakte bekend dat het aantal mensen dat op hun mobiele telefoon een livestream kijkt is gestegen met maar liefst 147% ten opzichte van 2017. Op digitaal vlak is de NFL dit jaar met een inhaalslag bezig. De kijkcijfers op digitale platformen liggen 65% hoger dan vorig jaar. De goede cijfers zijn het resultaat van een nieuwe strategie, waarbij toegang tot NFL-wedstrijden veel makkelijker is gemaakt voor fans. Zo zijn alle primetime duels gratis te bekijken via op mobiele devices via de NFL app of media properties van Verizon, zoals Yahoo Sports, via een mobiele provider.
Het hing al enige tijd in de lucht en deze week maakte Arsenal het nieuws wereldkundig: adidas is vanaf volgend seizoen de nieuwe kledingsponsor. De deal zou de Londenaren 341 miljoen euro in vijf jaar tijd opleveren, zo melden Engelse media. Hiermee komt Arsenal weer in de buurt van de topteams in de Premier League, zoals Chelsea dat jaarlijks eveneens 68 miljoen euro ontvang van kledingsponsor Nike. The Gunners zouden op dit moment 'slechts' de helft ontvangen van Puma, dat maar vijf jaar sponsor was van Arsenal.
Volgens de POWA Index, een nieuwe op AI gebaseerde meting voor de effectiviteit van sponsorships, is de NBA het sterkste sportmerk ter wereld. De Amerikaanse basketbalcompetitie houdt onder meer FC Barcelona en Real Madrid, een aantal Premier League-clubs en de Formule 1 achter zich. De ranglijst is gebaseerd op social media-bereik, online zoekopdrachten en prestaties op het veld. In de top 20 staan 13 voetbalgerelateerde organisaties.
Headerfoto: Wikimedia/Cyrus Saatsaz