In de week waarin Spaanse voetbalclubs te horen kregen dat het vanaf volgend seizoen niet meer is toegestaan met de naam van een gokbedrijf op het shirt te spelen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Nederlandse Loterij wordt vanaf dit schaatsseizoen medehoofdsponsor van de KNSB. Als nieuwe Partner van schaatsend Nederland omarmt Nederlandse Loterij het langebaanschaatsen. Het contract dat de KNSB en Nederlandse Loterij met elkaar sluiten vloeit voort uit de reeds bestaande samenwerking tussen de schaatsbond, TeamNL en NOC*NSF. Voor de Winterspelen is het schaatsen sinds jaar en dag hofleverancier van de Nederlandse olympische equipe.
“Geen sport scoort zo veel olympische medailles als het schaatsen”, zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. “Schaatsen is oer-Nederlands. Mooi dat we nu samenwerken met een nationaal instituut waarbij vele Nederlanders ooit een ooit een lot hebben gekocht. Voor ons voelt dit als het winnen van een grote prijs.”
Met de komst van Nederlandse Loterij heeft de KNSB de positie die KPN na tien jaar hoofdsponsorschap achterliet voor een groot deel weer ingevuld. Daikin is reeds sinds 2018 medehoofdsponsor, Lynk & Co omarmt sinds deze zomer het shorttrack.
Bij het Olympisch Stadion in Amsterdam prijkt een nieuwe prent van Kamp Seedorf. Ajax-spelers van de toekomst Ryan Gravenberch, Kenneth Taylor en Brian Brobbey zijn levensgroot te bewonderen. Anders dan gewoonlijk bij de kunstwerken van het collectief komen de spelers nu tot leven door middel van een AR toepassing. Door de QR-code onder het kunstwerk te scannen komen de spelers vanuit het kunstwerk naar voren. Het kunstwerk is daarmee een ode aan de toekomst van de stad Amsterdam, die dankzij de uitrol van het verbeterde GigaNet van Ziggo klaar is voor technologische toepassingen als deze.
Kamp Seedorf: “Wij zijn trots op de jeugdopleiding van Ajax, deze spelers symboliseren de toekomst. In samenwerking met de hoofdsponsor van Ajax, Ziggo, is er een derde dimensie toegevoegd aan ons kunstwerk. We hopen dat veel mensen een kijkje gaan nemen bij het Olympisch Stadion om de toekomst te ervaren.”
Een opvallende actie tijdens de Eredivisiewedstrijd van sc Heerenveen tegen FC Emmen. Geen supporters vanwege de aangescherpte corona-maatregelen, maar 15.000 knuffelberen met voetbalshirt op de tribunes van het Abe Lenstra stadion. Met deze symbolische actie vragen Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa), de voetbalclub en geneesmiddelenbedrijf MSD aandacht voor kinderen in Nederland die kanker hebben. Alle 15.000 beren die de wedstrijd van sc Heerenveen 'bezochten' zijn verkocht. De Friezen wisten met hun bijzondere actie 230.000 euro op te halen voor Kika.
De KNSB heeft voor het schaatsseizoen 2020/2021, dat afgelopen vrijdag officieel van start ging met de NK Afstanden, aan vijf langebaan-topteams een licentie verstrekt. Die teams zijn Jumbo-Visma, Reggeborgh, IKO, Zaanlander en Worldstream. De eerste drie ploegen maken al langer onderdeel uit van het schaatsen. Team Zaanlander is de nieuwe naam van een bestaande ploeg van Jillert Anema. Worldstream is een nieuwe naam in de schaatswereld. Dit snelgroeiende IT-bedrijf met eigen datacenters heeft NXTGEN, de nieuwe ploeg rondom Jutta Leerdam en Koen Verweij, omarmd.
Headerfoto: KNSB