Het laatste sportmarketingnieuws: Engelse voetbalclubs boycotten social media

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

  • Engelse voetbalclubs boycotten social media in strijd tegen online racisme
  • Bijna 3.000 toeschouwers welkom bij EK hockey in Amstelveen
  • Move for Casper wil geld inzamelen voor onderzoek naar behandeling alvleesklierkanker
  • Clubhouse gaat eerste samenwerking in sport aan met NFL
  • Nederlandse sportdrankfabrikant O'sonyq failliet verklaard, sportclubs gedupeerd
  • 24 miljoen euro voor vrouwenteams dankzij centraliseren sponsorrechten

Engelse voetbalclubs boycotten social media in strijd tegen online racisme

Alle voetbalclubs uit Engeland boycotten dit weekend social media in de strijd tegen online haat en racisme. Clubs in de Premier League, English Football League, Women's Super League en Women’s Championship plaatsen sinds vrijdagmiddag geen berichten op Facebook, Twitter en Instagram als statement tegen het racisme waar veel spelers mee te maken krijgen. Met de boycot willen de clubs en spelers de grote socialemediabedrijven oproepen meer te doen tegen online haat.

Verschillende (top)spelers waren de afgelopen maanden het mikpunt van online discriminatie. Onder meer Marcus Rashford en Reece James maakten hier melding van. Swansea City heeft haar accounts al drie weken offline gehaald als statement en Thierry Henry besloot te stoppen met social media, tot de grote bedrijven iets gaan veranderen. In Engeland wordt al langere tijd de discussie gevoerd over online racisme en haat en het niet ingrijpen van bedrijven als Facebook en Twitter. Er werd onlangs al een brief gestuurd naar tech-bazen waarin werd opgeroepen scherpere regelgeving in te stellen.

In navolging van de Engelse voetbalclubs hebben een hoop andere organisaties, bonden en sporters zich aangesloten bij de boycot.

Bijna 3.000 toeschouwers welkom bij EK hockey in Amstelveen

De EK hockey in Amstelveen wordt een van de eerste meerdaagse sporttoernooien dit jaar waar weer publiek aanwezig mag zijn. Per dag zijn ongeveer 2.700 toeschouwers welkom. De KNHB heeft In overleg met het ministerie van VWS, NOC*NSF en de beide gemeenten Amstelveen en Amsterdam een plan opgesteld waarmee het mogelijk is ongeveer 2.700 toeschouwers per wedstrijddag toe te laten.

"De afgelopen maanden hebben we met de landelijke en lokale overheid diverse scenario's besproken. De gezamenlijke instanties hebben ons nu toestemming gegeven om de kaartverkoop te starten. We gaan er op dit moment van uit elke dag een beperkt aantal toeschouwers toe te kunnen laten, wie weet is er eind mei nog wel wat meer mogelijk", zegt Erik Gerritsen, algemeen directeur van de KNHB.

De kaartverkoop is online van start gegaan voor het evenement dat op 4 juni begint. De vraag naar tickets was enorm hoog, meldde de Hockeybond. De fans krijgen per huishouden plaatsen toegewezen. De hockeybond gaat er op dit moment van uit dat alle toeschouwers alleen op vertoon van een negatieve sneltest tot het evenement kunnen worden toegelaten.

Move for Casper wil geld inzamelen voor onderzoek naar behandeling alvleesklierkanker

Op 29 en 30 mei komt Nederland in beweging tijdens het Move for Casper-weekend. Voor zichzelf, voor elkaar en voor de Stichting Overleven met Alvleesklierkanker (OAK). Doel is meer bekendheid genereren voor deze slopende ziekte die de op één na dodelijkste vorm van kanker is. Casper van Eijk zet zich al enige tijd in voor een effectieve behandeling van alvleesklierkanker. Met Support Casper zamelt Stichting OAK naar het onderzoek van Van Eijk.

Wie zich aanmeldt voor het Move for Casper-weekend doneert €10 aan het goede doel en ontvangt een 'OAK ik doe mee'-rugnummer voor extra zichtbaarheid. Elke vorm van bewegen en elke afstand is toegestaan, en deelnemers van alle leeftijden kunnen meedoen – alleen, als team vanaf vijf personen of met het hele bedrijf. Ronald Koeman gaat een potje voetballen, Ellen Hoog pakt de hockeystick en de Move for Casper van radio-dj Lars Boele is een wandeling met Furby, zijn hond.

Het evenement is bedacht door sportmarketingbureau byBP van hockeyers Billy Bakker en Mirco Pruyser, die tevens ambassadeur zijn van Support Casper.

Clubhouse gaat eerste samenwerking in sport aan met NFL

Clubhouse heeft zijn eerste (officiële) stappen gezet in de sportwereld. Het bedrijf is een samenwerking aangegaan met de NFL om verslag te doen van de draft, die deze week plaatsvindt. De NFL gaat een aantal rooms die in het teken staan van de draft hosten, waarin ook spelers, coaches en fans worden betrokken.

Clubhouse is in 2021 doorgebroken bij het grote publiek. De app is meer dan 10 miljoen keer gedownload en diverse andere platforms werken aan eigen audioproducten. Diverse sportclubs, -bonden en atleten zijn al actief op Clubhouse, maar het bedrijf ging niet eerder een officiële samenwerking aan met een sportorganisatie.

Nederlandse sportdrankfabrikant O'sonyq failliet verklaard, sportclubs gedupeerd

De Nederlandse sportdrankfabrikant O'sonyq, dat afgelopen jaren bij een groot aantal buitenlandse voetbalclubs en Nederlandse sportorganisaties sponsor is geworden, is vorige maand failliet verklaard. Vitesse is inmiddels een rechtszaak gestart.

O'sonyq werd in 2018 opgericht. Via sponsorships met onder andere verschillende grote voetbalclubs zoals Juventus, AS Monaco, VfL Wolfsburg, Everton, West Ham United en Glasgow Rangers werd het merk op de kaart gezet. In Nederland werd O’sonyq sponsor van de Nederlandse zwembond en judobond, voetbalclubs Vitesse, FC Volendam, FC Den Bosch en FC Dordrecht, en van tennisster Kiki Bertens. Ook sloot de sportdrankfabrikant een driejarig contract met de Johan Cruyff Foundation. Uit onderzoek door RTL Z blijkt dat O'sonyq eind 2019 echter in de problemen kwam. Volgens de jaarrekening van het bedrijf was het eigen vermogen eind dat jaar ruim 1 miljoen euro negatief.

Uiteindelijk werd een faillissement aangevraagd door twee schuldeisers, waaronder de Johan Cruyff Foundation. Directeur Niels Meijer van de Johan Cruyff Foundation bevestigt bij RTLZ betrokken te zijn geweest bij de faillissementsaanvraag. "Niet omdat wij de illusie hebben nog iets van het toegezegde geld terug te zien, maar om een statement te maken. Zo ga je niet met samenwerkingen om. We balen er flink van dat de afspraken nooit zijn nagekomen."

24 miljoen euro voor vrouwenteams dankzij centraliseren sponsorrechten

De UEFA centraliseert vanaf komend seizoen de sponsor- en mediarechten van de Women’s Champions League na de groepsfase. Met het nieuwe financiële distributiemodel kan de UEFA € 24 miljoen verdelen onder vrouwenvoetbal in Europa, vier keer meer dan momenteel. Ook wordt het model hervormd, met een groepsfase met vier keer vier clubs.

Tot nu toe werd alleen de finale van het toernooi centraal door UEFA vermarkt. Clubs die deelnemen in de groepsfase van het toernooi ontvangen met ingang van komend seizoen in ieder geval 400.000 euro. De winnaar van het toernooi kan maximaal 1,4 miljoen bijschrijven. Er komt voor het vrouwenvoetbal voor het eerst ook een bijdrage vanuit de mannen clubcompetities. 23% van de 24 miljoen gaat naar niet-deelnemende clubs uit de verschillende nationale competities die vertegenwoordigd zijn in de Women’s Champions League.

De aftrap van de hervormde Women’s Champions League is in mei met de aankondiging van nieuwe commerciële partners. Op 16 mei zal UEFA het nieuwe logo en de eerste officiële Women’s Champions League hymne presenteren.

Headerfoto: sbonsi / Shutterstock.com