In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In het nieuwsoverzicht deze week lees je over:
Om de transitie richting het aanbod van de ‘gemakswinkels’ te versterken en de aanwezigheid in de buurt te verstevigen, sluit SPAR Nederland per 1 februari een meerjarig partnership met de Atletiekunie.
De samenwerking wordt uitgerold over alle geledingen van de sportbond. SPAR wil in de volle breedte bijdragen aan de missie van de Atletiekunie om Nederland in beweging te brengen. De beide partijen gaan samen richting de Olympische Spelen in Parijs werken.
John van der Ent, CEO van SPAR Nederland, blikt vooruit op de samenwerking: “Met het 90-jarig jubileum op komst maakt SPAR zich op voor een bijzonder jaar. Als echt Nederlands merk is het extra mooi ons te identificeren met de successen in de Nederlandse topatletiek op dit moment."
"Net zoals de Atletiekunie gaan we mee in de tijd – denk aan onze Citywinkels en The Tosti Club – en geloven we in de kracht van bewegen. We hebben in coronatijd geleerd dat gezond zijn belangrijker is dan ooit. Met onze producten proberen we de levens van mensen niet alleen gemakkelijker maar ook gezonder te maken. Een samenwerking met de atletieksport is de belichaming van gezond eten en goed bewegen. Samen met de Atletiekunie kunnen we op het vlak van gezondheid ongetwijfeld iets voor elke Nederlander betekenen."
Ajax-hoofdsponsor Ziggo zit in zijn maag met de kwestie rond Marc Overmars. De aanbieder van internet, televisie en telefonie zegt de ontwikkelingen bij Ajax nauwgezet te volgen, aldus een verklaring van het bedrijf aan het ANP. "We kunnen er nu nog niet op vooruitlopen wat het betekent voor ons partnership", aldus Ziggo. Het bedrijf is sinds 1 januari 2015 hoofdsponsor van Ajax. ABN AMRO vraagt om meer uitleg van de directie van de club.
Voormalig technisch directeur Overmars vertrok afgelopen zondag per direct bij de club omdat hij gedurende een langere periode grensoverschrijdende berichten aan meerdere vrouwelijke collega’s stuurde. Ziggo zegt in een reactie zeer geschrokken te zijn van het nieuws over grensoverschrijdend gedrag bij Ajax en keurt dit ten zeerste af. "Wij hebben veel respect voor de vrouwen die de moed hebben gehad om dit naar voren te brengen. Wij volgen de ontwikkelingen bij Ajax nauwgezet en nemen dit heel serieus."
Ziggo verlengde in oktober vorig jaar het contract tot medio 2025.
ABN AMRO, hoofdsponsor van de vrouwen van Ajax, zegt dat de club zover bekend adequaat heeft gehandeld nadat de kwestie aan het licht kwam. De bank wil wel van de directie van Ajax horen hoe groot de problemen met ongewenst gedrag binnen de club zijn en wat eraan gedaan gaat worden. Daarna beslist ABN AMRO of de sponsoring wordt voortgezet. Het contract van ABN AMRO, dat al 30 jaar aan Ajax verbonden is, loopt volgend jaar af.
Adidas, dat ook al jarenlang de kledingsponsor is van Ajax en tevens een van de hoofdsponsors van de club, was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.
FC Groningen dreigt een substantieel bedrag mis te lopen door financiële problemen bij hoofdsponsor Office Centre. Het bedrijf kampt door de coronacrisis met liquiditeitsproblemen en kan de contractuele afspraken aan FC Groningen niet nakomen.
FC Groningen meldt op de clubsite dat er inmiddels een zogenaamd WHOA-traject is gestart. Dit is een procedure waarbij ondernemingen die niet langer in staat zijn om hun financiële verplichtingen na te komen, via de rechtbank tot een onderhands akkoord proberen te komen met haar schuldeisers. De Noorderlingen dreigen door over het lopende seizoen 2021/2022 een miljoen euro aan sponsorinkomsten mis te lopen.
In september maakte Office Center, een bedrijf in kantoorartikelen, al bekend dat het in de zomer van 2023 zou vertrekken als hoofdsponsor. De partijen hadden een overeenkomst voor onbepaalde tijd, met een opzegtermijn van 18 maanden.
Algemeen directeur Wouter Gudde houdt rekening ‘met een flinke scheur in de broek’. “Dit is heel vervelend en zorgelijk. Zowel voor FC Groningen als voor Office Centre en haar werknemers. Wij kunnen nu slechts het verloop en de uitkomsten van het WHOA-traject afwachten. Dat geeft een zeer onzekere situatie. Inhoudelijk kunnen we er op dit moment niet meer over zeggen of dieper op in gaan.”
De Nederlandse toptennissers Botic van de Zandschulp, Tallon Griekspoor en Tim van Rijthoven hebben een contract getekend met The Indian Maharadja. Het Nederlandse merk is de komende jaren kledingsponsor van het trio. Van de Zandschulp en Griekspoor waren op het ABN AMRO World Tennis Tournament al te aanschouwen in hun nieuwe kleding.
Het Nederlandse mannentennis heeft afgelopen jaar een flinke boost gekregen dankzij de goede prestaties van voornamelijk Van de Zandschulp en Griekspoor, respectievelijk de nummer 51 en 62 van de wereld. In hun kielzog heeft ook Van Rijthoven een sprong op de ranglijst gemaakt naar plek 243.
The Indian Maharadja gaat de drie tennissers de komende jaren ondersteunen. Het Nederlandse merk is vooral actief in het hockey en golf en breidt de activiteiten nu uit naar tennis.
Ziggo Sport en Van de Zandschulp
Van de Zandschulp maakte tijdens het ABN AMRO WTT ook bekend te gaan samenwerken met Ziggo Sport. De partijen gaan samen content maken. “Wij zenden jaarlijks veel tennis uit op onze kanalen, waaronder veel wedstrijden van Van de Zandschulp. Het Nederlandse tennis maakt een revival door met een aantal goede spelers en speelsters en dat verdient alle steun en aandacht. Door het partnership met Botic besteden we meer aandacht aan zijn wedstrijden en zijn partners en helpt hij ons om aandacht te geven aan al het tennis dat Ziggo Sport uitzendt”, aldus Marcel Beerthuizen, directeur Ziggo Sport.
Van de Zandschulp is blij met de samenwerking: “In mijn ambitie tot de absolute wereldtop door te breken kan ik alle steun van partners gebruiken. Via Ziggo Sport krijg ik de mogelijkheid daar meer aandacht aan te besteden en krijgen mijn fans en tennisliefhebbers meer achtergronden over mijn verwachtingen en prestaties.”
Red Bull Racing presenteerde deze week de nieuwe auto voor het komende seizoen. Het team van Max Verstappen maakte ook bekend dat de samenwerking met Oracle geïntensiveerd wordt. Het Amerikaanse softwarebedrijf wordt voor 100 miljoen dollar per jaar titelsponsor van Red Bull Racing, dat de komende vijf jaar officieel Oracle Red Bull Racing heet.
Oracle is sinds een jaar partner van de Oostenrijkse renstal. De technologie van het softwarebedrijf wordt onder meer gebruikt voor de race-strategie, de ontwikkeling van de motor en andere projecten. Oracle wordt ook de titelsponsor van het esports-team van de renstal.
ATPI Sports Events gaat ook in 2022 de activatie van het Formula E sponsorship van Vestas voor haar rekening nemen. Het contract omvat onder meer hospitality management, programme design en guest communications. ATPI Sport Events blijft inzetten op het activeren van het sponsorship voor commerciële stakeholders en medewerkers van het bedrijf.
John Bergmann, Commercial Head ATPI Sports Events: “Ondanks de pandemie kijken we terug op een succesvolle samenwerking en activatie. Hoewel we bij lange na niet hebben kunnen doen wat we van plan waren qua volume en invulling vanwege internationale en lokale beperkingen, hebben we verschillende succesvolle evenementen en races mogen hosten. Een belangrijk lichtpunt is bovendien dat de gasten die wel konden komen, ongelofelijk enthousiast zijn over de beleving ter plaatse en de communicatie rondom de events. Kwaliteit boven kwantiteit zogezegd.”
Magnus Bach, Vice President Global Marketing, Brand & Channels van Vestas: “We zijn verheugd een partner als ATPI te hebben wiens flexibiliteit en expertise ons in staat stellen om uitdagende omstandigheden optimaal te benutten. We blijven samenwerken met ATPI en gaan voor een fantastisch resultaat met het Mercedes EQ Formula E Team in 2022.”
Headerfoto: Maksim Konstantinov / Shutterstock.com