In de week waarin Giannis Antetokounmpo een recordcontract ter waarde van 228 miljoen dollar voor vijf jaar tekende bij NBA-club Milwaukee Bucks, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het traditionele sponsormodel van alleen associatie met topsporters en/of een specifiek sportmoment zoals de Olympische Spelen lijkt niet meer toereikend in deze tijd. Daarom zet NOC*NSF met de sportbonden in op een nieuw partnermodel. Dat zegt Mascha van Werven, Manager Commercie en Partnerships bij NOC*NSF, in gesprek met Sponsorreport.
“Onze missie is een sterker Nederland met de kracht van sport", zegt Van Werven. "Sport is meer dan een medaille. Het gaat ook om de zaken die daar omheen belangrijk zijn. Sport doet iets met je aan de sociale kant: het samen van sport genieten, het Oranje-gevoel, de trots. Sport kan daarnaast een motor voor innovatie zijn. En sporten is natuurlijk gezond. Nu er steeds meer cijfers naar buiten komen over corona en wat dat met mensen doet zie je steeds meer het belang van sport. Wij geloven dat al de elementen die in de sport zitten het bedrijfsleven kunnen helpen hun doelstellingen waar te maken. Natuurlijk is het mooi om een sportteam dat heel succesvol is te omarmen en daar de associatie mee te hebben. Maar je ziet dat bedrijven steeds meer de associatie willen gebruiken om bewijsvoering te vinden voor hun eigen purpose."
Als voorbeelden geeft Van Werven Rabobank waar vanuit hun coöperatieve gedachte het versterken van de lokale leefomgeving en de (sport)verenigingen centraal staat. En Missie H2 met hun missie van de energietransitie en die rol oppakken via de sport waarbij men steeds dichter aankruipt tegen het roeien, zeilen en het open water zwemmen.
GAMMA is de nieuwe partner van vier Nederland topschaatsers én eventpartner van diverse schaatsevenementen in zowel het langebaanschaatsen als het shorttrack. Om de samenwerking af te trappen is een bijzondere schaatsbaan, Sjinkie’s IJspaleis, in de tuin van Sjinkie Knegt onthuld. De schaatsbaan is door Knegt zelf, Suzanne Schulting, Kjeld Nuis en Dai Dai N’tab. Hiermee kan Sjinkie zich nu, op unieke wijze, thuis voorbereiden op het NK Allround Shorttrack dat op 2 en 3 januari 2021 plaatsvindt. Sjinkie is hiermee de eerste schaatser met een eigen schaatsbaan in zijn tuin.
De samenwerking van GAMMA met sporters en events loopt in ieder geval tot en met de aankomende Olympische Spelen in Beijing.
Alle leden van UAE Emirates worden in januari, tijdens de trainingsstage in Abu Dhabi, ingeënt tegen het coronavirus. De wielerploeg van Tour-winnaar Tadej Pogacar wordt door de regering van nationaal belang geacht en daarom worden alle renners en staf gevaccineerd. Er staat één renner uit de Emiraten bij UAE Emirates onder contract. De leden van de formatie krijgen het Covid-vaccin van het Chinese farmaceutische bedrijf Sinopharm Group. De vaccinatie wordt overigens niet opgelegd, het is een persoonlijke keuze, zo liet ploegeigenaar Mauro Gianett eerder deze maand weten.
De KNSB benoemt Jeroen Kraaij per 1 januari 2021 tot commercieel directeur. De 55-jarige Kraaij, sinds 2016 werkzaam bij de schaatsbond, is in deze rol verantwoordelijk voor commercie, marketing en communicatie.
De afgelopen drie jaar had hij deze beleidsvelden reeds als manager in zijn portefeuille. In die periode sloot de KNSB onder andere nieuwe sponsorcontracten met Daikin, Lynk & Co, Nederlandse Loterij en Trachitol. Zijn benoeming tot commercieel directeur sluit aan bij de toegenomen complexiteit van het werk en het belang van communicatie en duurzame relaties met de interne en externe partners van de KNSB.
“Jeroen heeft met zijn team ook dit jaar weer nieuwe partners aan schaatsend Nederland weten te verbonden. Dat is in deze moeilijke tijden een prestatie van formaat”, zegt Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. “Gezien het belang van commercie binnen de KNSB vinden wij het logisch dat hij deze positie op directieniveau gaat bekleden.”
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0 / Crea2017)