In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In navolging van onder meer de NBA, LaLiga en de Eredivisie heeft ook de UEFA de stap gezet naar de wereld van non-fungible tokens (NFT’s). De Europese voetbalbond heeft haar bestaande samenwerking met Topps verlengd en uitgebreid. Het bedrijf is onder meer bekend van de verzamelobjecten die het maakt, zoals voetbalplaatjes.
Details over het soort NFT’s dat Topps gaat maken voor de UEFA zijn nog niet bekend. Wel bevestigde Topps dat het iconische momenten uit de Europese toernooien van de UEFA om gaat zetten in digitale verzamelobjecten.
Topps is de komende jaren partner van de UEFA Champions League, UEFA Women’s Champions League en de UEFA Europa League, evenals het nieuwe toernooi de UEFA Conference League.
Office Centre heeft het contract als hoofdsponsor van FC Groningen opgezegd. Dit betekent dat de naam van de specialist in kantoorartikelen vanaf het seizoen 2023/’24 van de voorkant van het shirt zal verdwijnen. Beide partijen hadden voor het hoofdsponsorschap een overeenkomst voor onbepaalde tijd, met een opzegtermijn van tenminste 18 maanden (altijd eindigend op het einde van een volledig seizoen). FC Groningen gaat zich vanaf nu richten op het vinden van een nieuwe hoofdsponsor.
Office Centre heeft te maken gekregen met een overname. De nieuwe eigenaren hebben een andere strategische koers ingezet, waardoor het hoofdsponsorschap niet meer past bij deze gewijzigde koers. Office Centre blijft wel als significante partner verbonden blijven aan FC Groningen, echter dus niet meer als hoofdsponsor. De Noorderlingen hebben nu de handen vrij een nieuwe prominente partner te vinden vanaf het seizoen 2023/2024, maar krijgt daarbij van Office Centre ook de ruimte dit al vanaf het seizoen 2022/2023 te realiseren.
Algemeen directeur Wouter Gudde van FC Groningen vindt het jammer dat Office Centre het contract als hoofdsponsor heeft opgezegd. “Als club hebben wij de visie om voor lange tijd met onze prominentste partner te werken omdat dit voor beide partijen de meeste waarde met zich meebrengt. Office Centre onderschrijft deze visie, maar de nieuwe eigenaren maken voor nu andere keuzes en dan is het fijn dat ze dit tijdig kenbaar hebben gemaakt. We kunnen vanaf nu aan de slag met potentiële partners voor het hoofdsponsorschap bij FC Groningen en wij hebben er alle vertrouwen in dat wij als A-merk bij een hele mooie partij zullen uitkomen, die aansluit bij ons beleidsplan 2020-2025 ‘Samen naar de Grote Markt’. Ook met Office Centre is aangetoond dat iedereen kan groeien in Groningen.”
FC Groningen onderzoekt haalbaarheid vrouwenvoetbal
FC Groningen liet deze week ook weten dat het de haalbaarheid van een Eredivisie vrouwenteam en daarmee samenhangend een vrouwen- meidenopleiding bij de club gaat onderzoeken. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan, waarvoor een projectleider is aangesteld die onder meer gaat benchmarken bij betaald voetbal organisaties (BVO) die reeds ervaringen hebben met een vrouwenteam op Eredivisieniveau.
betFIRST, een Belgische aanbieder van online sportweddenschappen, verbindt zich met ingang van jaargang 2021/’22 als naamgever aan de BNXT League, de nieuwe Belgisch-Nederlandse basketbalcompetitie. De nieuwe competitie gaat de komende drie jaar de betFIRST BNXT League heten.
Wim Van de Keere, general manager van de league, is verheugd over het partnership. “We zijn met 21 topclubs gestart met een ambitieus en innovatief plan, dat zonder de juiste partners niet uitvoerbaar is. betFIRST begrijpt sport, begrijpt marketing, is een grote, gewaardeerde speler in België en in de toekomst hopelijk ook in Nederland. Ze werken in elk geval erg hard aan hun licentieaanvraag. Daarmee zijn ze dé juiste partij om ons alvast een vliegende start te geven.”
Timothy Mastelinck, CMO van betFIRST Group, deelt het enthousiasme: “Deze nieuwe League is een geweldig initiatief dat de sport ongetwijfeld een boost gaat geven en Belgisch/Nederlands talent nóg meer de kans geeft zich te ontwikkelen. Hieraan draagt betFIRST graag een steen bij! Basketball is een moderne sport, die erg goed bij onze business en onze klanten past. We zijn een grote gereguleerde speler in België, maar zeker ook van plan een licentie aan te vragen in Nederland. We focussen ons ondertussen derhalve op de Belgische markt, maar om in de toekomst via de BNXT League en de basketbalsport te werken aan onze naamsbekendheid en het goede gevoel dat online spelers hebben bij betFIRST in de lage landen, is dit een geweldige kans voor ons beiden.”
Leeds United is een samenwerking aangegaan met TikTok en wordt de eerste voetbalclub die officiële merchanidse en replicashirts gaat verkopen via het platform. De Engelse club kan via het tabblad ‘Shopping’ en door middel van tags in video’s de producten onder de aandacht brengen van gebruikers.
In een verklaring laat Leeds weten dat het partnership ‘een grote stap in de digitale roadmap van de club’ betekent. “We zien enorm veel betrokkenheid op TikTok sinds we ons account gelanceerd hebben”, stelt Aaron Duckmanton, directeur digital van Leeds. “Door onze retailproducten te integreren in TikTok, hopen we niet alleen nieuwe fans te interesseren, maar de supporters ook een soepele winkelervaring op het platform te bieden.”
Leeds United heeft bijna een half miljoen gebruikers op TikTok. De samenwerking met het Chinese platform wordt een mooie testcase voor andere clubs.
Headerfoto: Shutterstock.com