In de week waarin LaLiga begon met een talentenshow in Brazilië om de nieuwe Neymar te vinden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Het volledige Nederlandse sportlandschap is onder de loep genomen door KPMG in opdracht van de Nederlandse Sportraad. Deze ‘foto’ resulteerde in een lijvig Brancherapport Sport van 169 pagina’s, dat maandag in Nieuwspoort in Den Haag werd gepresenteerd.
Het Brancherapport Sport laat zien dat de sportsector als geheel de afgelopen tien jaar in omvang en diversiteit is gegroeid. Sporters hebben meer keuze gekregen in het aanbod van sportverenigingen, commerciële aanbieders en de openbare ruimte. Het sporten bij verenigingen blijft ongeveer stabiel, maar het aantal sporters bij commerciële aanbieders als fitnessscholen groeit. Vooral het ongebonden sporten in de openbare ruimte is in opmars. Dat is duidelijk te zien in de groeiende populariteit van activiteiten als wandelen en fietsen.
In het rapport worden al een aantal uitdagingen voor de sport benoemd. Zo wordt vastgesteld dat 24 procent van de Nederlandse bevolking nooit sport. Tegelijkertijd neemt het aantal mensen dat wekelijks sport toe, maar daarbij moet een duidelijk onderscheid in leeftijd worden gemaakt. Onder ouderen groeit de groep wekelijkse sporters, met name onder 65-plussers. Aan de andere kant is het aantal jongeren onder de 20 jaar dat wekelijks sport juist afgenomen. "De sportbranche zal daarom in de toekomst om moeten gaan met een gemiddeld ouder wordende sportpopulatie en tegelijkertijd moeten proberen om het sportaanbod aantrekkelijk te houden voor jongeren", concludeert KPMG.
Lees op Sport & Strategie meer over het Brancherapport Sport.
Heineken wordt de officiële bier partner van UEFA EURO 2020. Het biermerk sloot deze week een nieuwe overeenkomst met de UEFA. Binnen de samenwerking voor UEFA EURO 2020 heeft Heineken exclusieve taprechten in de stadions, de fanzones en de fan villages gedurende het toernooi. Daarnaast is er exposure via LED-boarding, digitale rechten, de Man of the Match presentatie en tickets. Heineken zal ook wereldwijde tv-rechten en digitaal geïntegreerde marketingcampagnes activeren. Daarin krijgt ex-voetballer Thierry Henry een rol. Heineken neemt de sponsoring van het nationale teamtoernooi over van Carlsberg dat sinds 1988 partner was van de UEFA EURO toernooien.
Overigens blijft Heineken ook langer sponsor van de UEFA Champions League. Het huidige contract is opnieuw drie jaar verlengd (2021 t/m 2024). In de samenwerking voor de UEFA Champions League zitten ook rechten voor de UEFA Super Cup van 2021 tot 2024. In de overeenkomst is ook een rol weggelegd voor Amstel, dat partner wordt van de UEFA Europa Conference League, de nieuwe UEFA clubcompetitie die in het seizoen 2021/22 begint. Amstel blijft ook sponsor van de UEFA Europa League.
Thuisbezorgd.nl
De UEFA presenteerde ook Takeaway.com, marktleider op het gebied van online maaltijdbezorging en moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, als nieuwe sponsor van UEFA EURO 2020. Het bedrijf verbindt zijn naam aan het toernooi als Official Food Delivery Platform Partner. Takeaway.com gaat het partnership inzetten om zijn Europese merken op de kaart te zetten.
Takeaway.com heeft met UEFA een sponsorcontract getekend, waarin is opgenomen dat alle merken van Takeaway.com worden getoond rondom alle 51 wedstrijden op tv alsmede in de stadions. Daarnaast biedt het bedrijf zijn klanten de mogelijkheid om tickets te winnen en krijgen kinderen de kans om deel te nemen aan het exclusieve Takeaway.com Player Escort programma. Takeaway.com is actief in tien Europese landen, waarvan een groot aantal meedoen aan UEFA EURO 2020™. Daarnaast vinden de wedstrijden plaats in steden waar Takeaway.com ook aanwezig is, waaronder Amsterdam, Boekarest en München.
Een opwindende week in het Spaanse voetbal. Eerst was daar het nieuws dat de Spaanse voetbalbond de Super Cup-wedstrijden gaat spelen in Saudi-Arabië. Van 8 t/m 12 januari 2020 wordt met vier teams een mini-toernooi gespeeld in Jeddah. Saudi-Arabië heeft een bedrag van om en nabij de 120 miljoen euro betaald voor de rechten van de Super Cup, die de komende drie jaar wordt gespeeld in het land. Er mogen vrouwen aanwezig zijn bij de ‘Supercopa’, in tegenstelling tot bij de Italiaanse Super Cup begin dit jaar, waar vrouwen niet welkom waren op de tribunes.
Het besluit van de Spaanse voetbalbond leidde tot veel kritiek. De Spaanse publieke omroep RTVE heeft besloten de wedstrijden niet uit te zenden. De zender zegt te willen opkomen voor mensenrechten en dat strookt niet met aanwezig zijn in Saudi-Arabië.
Een ander idee in Spanje vindt (opnieuw) geen doorgang. Een rechter heeft besloten dat de wedstrijd tussen Villarreal en Atlético Madrid in december niet in Miami gespeeld mag worden. De Spaanse voetbalbond had een rechtszaak aangespannen tegen LaLiga, omdat de bond het niet eens is met het organiseren van een competitiewedstrijd in de Verenigde Staten. LaLiga liet in een verklaring weten er vertrouwen in te hebben dat de zaak in februari 2020 definitief opgelost wordt, waarna er groen licht moet komen voor Spaanse competitiewedstrijden over de grens.
Max Verstappen heeft met CarNext.com een nieuwe sponsor gevonden. De verbintenis tussen de Formule 1-coureur en de marktplaats voor kwalitatieve jong gebruikte auto’s, gaat in 2020 van start. In de meerjarige verbintenis, werken CarNext.com en Verstappen samen in alle 23 Europese landen waarin CarNext.com actief is, zoals Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Portugal, Spanje, Nederland, België, Frankrijk, Polen en Turkije. Met deze samenwerking zal de 22-jarige Verstappen CarNext.com vertegenwoordigen in haar communicatie en merkbekendheid creëren onder klanten en de auto-industrie als geheel.
Jeff Bezos heeft interesse om (gedeeltelijk) eigenaar te worden van een NFL-team. De oprichter van Amazon zou naar verluidt zijn oog hebben laten vallen op Seattle Seahawks. Het vermogen van Bezos wordt geschat op 111 miljard dollar. De ‘goedkoopste’ franchise in de NFL heeft een waarde van 1,9 miljard dollar. Forbes schat de Seahawks in op 2,8 miljard dollar. Het bedrijf van Paul Allen, medeoprichter van Microsoft, is momenteel eigenaar van de ploeg uit Seattle. Allen overleed vorig jaar en sindsdien is zijn zus Judy voorzitter van de Seahawks. Volgens een bron dicht bij de club zou de familie van Allen geen plannen hebben om de Seahawks te verkopen.
De Nederlandse Curling Bond (NCB) heeft met BAUHAUS een nieuwe sponsor met internationale allure gepresenteerd voor het herenteam. Het bouwcentrum zal als partner van de curlingmannen fungeren naast hoofdsponsor Asito, dat het contract met de NCB voor vier jaar heeft verlengd. BAUHAUS is geen onbekende in de wereld van wintersport. Het bedrijf is hoofdsponsor van de Vierschansentoernee, sponsorde voorheen de internationale bobsleebond en prijkt ook op de outfits van wereldkampioen curling Zweden. Sinds enkele jaren is BAUHAUS in Nederland actief met vestigingen in Groningen, Hengelo en Venlo. Samen met hoofdsponsor Asito en strategisch partner Triple Double Sportmarketing gaat BAUHAUS de Nederlandse curlingmannen ondersteunen in hun missie richting de Olympische Spelen 2022 in Beijing.
Headerfoto: Shutterstock.com