In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In navolging van onder meer de FIFA en de MotoGP trekt ook de Formule 1 naar Qatar. Vanaf 2023 wordt er gedurende tien jaar jaarlijks een Grand Prix in de golfstaat verreden. De eerste Grote Prijs op het Losail International Circuit staat al voor dit jaar gepland in november. De GP van Qatar neemt op de kalender de plek in van de afgelaste GP van Australië, die in maart niet doorging en vanwege de coronapandemie nog steeds niet kan plaatsvinden.
Op het Losail International Circui, gelegen ten noorden van Doha, worden al sinds 2004 races in de MotoGP verreden.
Het afgelopen jaar is er veel kritiek geweest op onder meer de FIFA dat het wereldkampioenschap voetbal in 2022 in Qatar organiseert. Bij de bouw van de stadions zijn duizenden arbeiders om het leven gekomen. Verschillende voetbalbonden, waaronder de KNVB, hebben statements naar buiten gebracht waarin aandacht wordt gevraagd voor de situatie in het land in het Midden-Oosten.
Plaza Padel en Bud slaan de handen ineen. Het nieuwe bedrijf met meerdere padelcentra in Nederland en het biermerk gaan een partnership aan voor vijf jaar. Samen willen ze de padelbeleving op een creatieve manier naar een nog hoger niveau tillen. Om de samenwerking te omlijsten is er naast de ingang van de deze week geopende Plaza Padel in Waalwijk een graffiti kunstwerk gemaakt door de talentvolle Giedo Mommersteeg met de tekst ‘Be a King’.
Eric Lankers, mede-eigenaar van Plaza Padel: “Met Plaza Padel willen we een vooruitstrevend padelmerk neerzetten. Met focus op een onderscheidende service en padelbeleving voor onze klanten. Met Bud hebben we een partner gevonden die waarde toevoegt aan het merk Plaza Padel. Met energie en lef om samen met ons creatieve initiatieven te ontwikkelen. In Nederland en ook over de landsgrenzen.”
Rik Blokland, Head of Trade Marketing bij Bud, vult aan: “Padel is bezig met een razende opmars. Het is mooi om te zien hoe Plaza Padel dat zo groots omarmt en we zijn er trots op dat als eerste grote merk te ondersteunen. Bud past bij de vooruitstrevendheid van de sport en bij de kwaliteit en experience die Plaza Padel daaraan koppelt. Het graffiti kunstwerk is meteen een mooi voorbeeld van de manier waarop we dit partnership in willen vullen.”
De sponsorinkomsten van Ajax zijn in het boekjaar 2020/21 gedaald met € 6,9 miljoen naar € 27,7 miljoen, een verlies van ongeveer 20%. In totaal hebben de Amsterdammers afgelopen seizoen een nettoverlies van € 8,1 miljoen geleden, een verslechtering van € 28,8 miljoen ten opzichte van het boekjaar 2019/2020.
Het coronavirus heeft een grote impact gehad op het seizoen 2020/2021, laat Ajax weten. Doordat het merendeel van de wedstrijden zonder publiek is gespeeld is dit van invloed geweest op het financiële resultaat. De netto-omzet bedraagt daardoor € 125,2 miljoen, een daling van € 37,1 miljoen door lagere voetbalopbrengsten, vooral als gevolg van het spelen zonder publiek.
De daling van de sponsorinkomsten komt voornamelijk door de tegemoetkoming aan partners als het gevolg van het niet kunnen verlenen van toegang tot de wedstrijden. In de jaarrekening is een bedrag van € 3,0 miljoen opgenomen ten aanzien van afspraken tussen Ajax en zijn sponsors om de sponsors te compenseren voor het verlies van hun associatierecht met Ajax als gevolg van niet met publiek gespeelde wedstrijden of nog niet geleverde verplichtingen.
Fairtree is de nieuwe partner van de KNCB en shirtsponsor van het Nederlands elftal tijdens de aanstaande ICC Men’s Twenty20 World Cup 2021 en de ODI-tour naar Zuid-Afrika in november 2021. Het doel van de samenwerking tussen de KNCB en Fairtree is het ondersteunen van de ambitieuze doelstellingen van het Nederlands elftal voor het komende WK T20 en de tour naar Zuid-Afrika. Fairtree, een wereldwijde investeringsmaatschappij, is al langer betrokken bij de sport.
Kobus Nel, CEO van Fairtree, over het partnerschap: “De visie van de KNCB om de cricketsport in Nederland te ontwikkelen en bekender te maken bij het Nederlands publiek, paste vanaf het begin af aan bij Fairtree. Cricket is een fantastische sport die mensen van alle achtergronden met elkaar verbindt.”
“Diversiteit is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het spel in Nederland en een prioriteit is het creëren van een inclusieve sportomgeving waar Nederlandse spelers, supporters, coaches, medewerkers, umpires, vrijwilligers en bestuurders zich gewaardeerd voelen en kunnen bijdragen aan de sport.”