In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Hoewel Russische teams en sporters uit het land vanwege de inval in Oekraïne momenteel uitgesloten zijn van deelname aan Europese toernooien, wil Rusland toch een poging wagen het Europees kampioenschap voetbal van 2028 of 2032 binnen te halen. Alexander Dyukov, de president van de Russische voetbalbond, meldde deze week dat hij een zogenoemde intentieverklaring heeft afgegeven aan de UEFA. De voetbalbond heeft tot april volgend jaar om de aanvraag verder voor te bereiden.
De aankondiging zorgde voor de nodige verbazing in de sportwereld. De nationale voetbalploeg mag bijvoorbeeld niet deelnemen aan de WK-kwalificatie. Overigens heeft Dyukov als president van de RFU nog steeds zitting in het uitvoerend comité van de UEFA.
Rusland organiseerde in 2018 nog het WK, dat in elf steden plaatsvond. De bond hoopt met deze troef de UEFA te kunnen overtuigen voor hen te kiezen.
Ook Turkije meldde zich vlak voor de deadline nog als kandidaat voor het EK van 2028 of 2032. Eerder dienden Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland en Ierland een gezamenlijk bod in om het EK van 2028 te organiseren. Voor het EK vier jaar later is Italië kandidaat. In september 2023 wordt besloten waar het EK in 2028 wordt gehouden.
De aanstelling van Marc Overmars als directeur voetbalzaken bij de Belgische voetbalclub Royal Antwerp FC deed het nodige stof opwaaien. Voor een aantal sponsors van de club is het zelfs reden de samenwerking na dit seizoen te beëindigen. Havenbedrijf Descroes en Federale Verzekering hebben het voorbeeld gevolgd van de Select Group, dat als eerste het partnership met Antwerp FC stopzette. De humanresourcesonderneming kan zich niet vinden in de komst van Overmars en de bijbehorende communicatie.
“Wij zijn ten zeerste verbaasd over deze beslissing. Als vaste partner en sponsor van RAFC werden wij vooraf niet geconsulteerd noch geïnformeerd”, stelt Select Group in een mededeling. “De keuze om de heer Overmars, die recentelijk werd beschuldigd van herhaaldelijk grensoverschrijdend gedrag en waartegen momenteel nog een onafhankelijk onderzoek loopt in Nederland, nu reeds te benoemen, druist rechtstreeks in tegen de waarden en normen van onze Select Group.”
“Wij geloven nochtans oprecht dat elk mens na een bewuste periode van zelfreflectie tot inzicht kan komen en een tweede kans kan verdienen. We betreuren het dan ook ten zeerste dat men tijdens de persconferentie het moment voorbij liet gaan om sereen, behoedzaam en weloverwogen te getuigen van dit proces van zelfreflectie en het verworven inzicht, noch door de directie van RAFC noch door de heer Overmars zelf. Enige zorgvuldigheid in de communicatie of het kies omgaan met de problematiek hebben wij eveneens niet gehoord of gezien.”
Havenbedrijf Descroes en Federale Verzekering laten zich in zelfde bewoordingen uit over de aanstelling van Overmars. De Antwerpse ziekenhuisgroep ZNA zet de samenwerking met Antwerp FC ook tijdelijk stil.
Overmars vertrok begin februari bij Ajax vanwege grensoverschrijdend gedrag. Hij had, zoals de Amsterdamse club het omschreef, gedurende een langere periode grensoverschrijdende berichten aan meerdere vrouwelijke collega's verstuurd.
Scotch Whisky Investments (SWI) is de nieuwe hoofd- en shirtsponsor van Hockeyclub ‘s-Hertogenbosch. De komende drie jaar is het bedrijf onder meer te zien op de boarding en shirts van de dames- en herenselectie van de club. De samenwerking is opvallend, omdat SWI in 2017 geen shirtsponsor mocht worden van voetbalclub HFC uit Haarlem. Er zou volgens de tuchtcommissie van de KNVB namelijk reclame worden gemaakt voor alcoholhoudende drank.
SWI protesteerde destijds al tegen de beslissing van de KNVB, maar zonder succes. Nu is het de whiskybeleggingsmaatschappij toch gelukt om als hoofdsponsor toe te treden in de sportwereld. Het nieuwe sponsorbedrag ligt naar verluidt rond de 200.000 euro. SWI was de afgelopen drie jaar al verbonden aan Hockeyclub ’s-Hertogenbosch.
Michel Kappen, CEO van Scotch Whisky Investments, licht toe: “Door onze bedrijfsgroei zijn we nu wereldwijd marktleider op het gebied van beleggingen in exclusieve whisky. Mede hierdoor zijn wij in staat om bij Hockeyclub ’s-Hertogenbosch de komende drie seizoenen het sponsorschap van de Rabobank over te nemen. Naast bestaande partnerships met betaald voetbalorganisaties, een rugby-, handbal- en korfbalvereniging én diverse amateurvoetbalclubs uit de Bollenstreek zijn we nu bij een andere grote sport in Nederland aangehaakt die perfect bij het DNA van ons bedrijf past.”
Golazo Groep neemt esportsplatform Kayzr over. Met de overname zet sportmarketingbureau Triple Double, dat onderdeel uitmaakt van de Golazo Groep, een grote stap in esports. Golazo nam de voorbije jaren al verschillende initiatieven op het vlak van digitale en virtuele challenges over.
Kayzr groeide in vijf jaar tijd uit tot de belangrijkste community op het vlak van esports in België. Het platform waarop diverse esports- en gamingcompetities plaatsvinden, heeft momenteel zo’n 100.000 actieve gebruikers.
Triple Double en Kayzr willen vooral inspelen op de toenemende vraag van klanten om zaken te ontwikkelen in esports of om een merk bekend te maken in een gaming community. “Met de knowhow en expertise vanuit Kayzr, kunnen we voortaan esports-initiatieven inpassen in de strategie van merken en ze zelf voor hen gaan ontwikkelen”, zegt Guido Klomp, director bij Triple Double. “Omgekeerd zien we heel wat kansen voor merken die producten aanbieden op het vlak van voeding, lifestyle en zelfs ergonomie, en meewillen in verantwoorde esports. Want nu gamen voor velen een vast patroon geworden is in hun dagelijks leven, wordt het belang van dat op een gezonde manier te doen groter.”
Headerfoto: Chedko / Shutterstock.com