In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Meervoudig schaatskampioen Irene Schouten is de nieuwe ambassadeur van Toyota. De samenwerking maakt deel uit van de wereldwijde Toyota campagne ‘Start Your Impossible’ rond de Olympische en Paralympische Spelen waarvan Toyota de mobiliteitspartner is.
Schouten kijkt uit naar de samenwerking. “In 2021 wilde ik heel graag de wereldtitel halen op de mass start. Dit liep alleen niet helemaal volgens plan. Daar was ik heel boos en teleurgesteld over. Ik moest wel snel de knop omzetten, omdat ik de volgende dag de vijf kilometer moest schaatsen. Dan is het echt een kwestie van niet blijven hangen in de negativiteit en focussen op de volgende afstand. Uiteindelijk heb ik goud gehaald op de vijf kilometer. Daar ben ik trots op. Zo is alles mogelijk, met de juiste mindset.”
“Uiteraard is het mijn droom om goud te halen op de Spelen, maar ondanks alle uitgestippelde routes is er nooit zekerheid in topsport. De ene keer moet het gas erop, een volgende keer moet er worden teruggeschakeld. Ontwikkelingen in de schaatssport en techniek staan nooit stil. Daar ligt een mooie overeenkomst met Toyota. Het ontwikkelen van nieuwe en duurzame technologieën. In beweging komen om je dromen na te jagen is nog niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Het is de missie van Toyota om daar verandering in te brengen. Mobiliteit voor iedereen!"
Bijna twee weken lang beheerste de situatie rondom Novak Djokovic in Australië het wereldnieuws. Mocht hij wel, of mocht hij niet meedoen aan de Australian Open? Na veel (juridisch) getouwtrek moest de Servische nummer één van de wereld het land verlaten. Hij kreeg geen visum, omdat Djokovic niet is gevaccineerd.
Een sportief verlies voor Djokovic. En ook zijn imago heeft een flinke deuk opgelopen. Maar de rel kan ook financieel nog een vervelend staartje krijgen. De sponsors van Djokovic hielden zich in eerste instantie op de vlakte, maar deze week kondigde Lacoste aan dat het de gebeurtenissen in Australië wil ‘onderzoeken’ samen met de tennisser.
Sponsors als Peugeot, Hublot en Asics hebben zich nog niet uitgelaten over de situatie met Djokovic. De 34-jarige Serviër verdiende vorig jaar volgens Forbes 34,5 miljoen dollar, waarvan maar liefst 30 miljoen commerciële inkomsten, zoals sponsorcontracten.
Zie voor meer nieuws over de inkomsten van atleten ook de lijst met de bestbetaalde sporters ter wereld in 2021.
Het meest prestigieuze golftoernooi van Nederland wordt ook dit jaar gespeeld onder de naam Dutch Open. KLM, naamgevend sponsor sinds 2004, heeft opnieuw gekozen voor een meer bescheiden rol en is net als vorig jaar, samen met ING Private Banking en TCS, als business partner aan het toernooi verbonden. Dat schrijft Sponsorreport.
Het 102de Dutch Open verhuist dit jaar naar de nieuwe datum van 26-29 mei. Het golftoernooi, dat onderdeel is van de DP World Tour, wordt wederom gespeeld op Bernardus Golf in Cromvoirt. De Nederlandse organisatie gaat ervan uit dat de nieuwe datum een positief effect zal hebben op het deelnemersveld. “Het Amerikaanse seizoen eindigt eind augustus en dan pakt de European Tour uit met hun grootste toernooien, met om het jaar de Ryder Cup en eens in de vier jaar de Olympische Spelen. Veel spelers blijken in september spaarzaam met hun energie om te gaan,” aldus toernooidirecteur Daan Slooter. “In mei zijn we een betere optie voor de topspelers en daar willen we van profiteren.”
Maarten Hoffer wordt vanaf medio maart de nieuwe algemeen en commercieel directeur van de Nederlandse Basketball Bond. Het voormalig hoofd van de marketingafdeling van de KNVB is via een tussenstap in de fintech-wereld bij het Amsterdam Platform Creation weer terug in de sport.
Aan de keuze voor Hoffer is een ‘zorgvuldig proces’ voorgegaan, licht NBB-voorzitter Joop Brakenhoff toe op de site van de bond. “We zijn opzoek gegaan naar iemand met ervaring in besturen, marketing en de sport, het liefst natuurlijk de onze. Die hebben we gevonden in de persoon van Maarten Hoffer.”
De 40-jarige Hoffer is enthousiast over de plannen van zijn nieuwe werkgever. “De gesprekken waren goed en wat mij erg beviel is dat er al een duidelijke richting ligt: het vergroten van de basketbalgemeenschap naar 500.000 enthousiastelingen. Het is een visie die past bij een moderne bond. Aan mij is de taak om dat ook financieel te gaan bewerkstelligen, zodat een zo groot en inclusief mogelijke groep Nederlanders van basketball kan genieten. Het is een enorme eer om daar mijn steentje aan bij te mogen dragen.”
Bas Raemakers
Ook bij de Eredivisie CV was er nieuws op personeelsvlak te melden. Bas Raemakers gaat bij de Eredivisie CV aan de slag als Head of International Commerce & Strategy. De 37-jarige Schiedammer werkt op dit moment als Manager Partnerships bij Feyenoord en maakt op 1 april 2022 de overstap naar Zeist.
Jan de Jong, algemeen directeur van de Eredivisie CV, over de aanstelling van Bas Raemakers: “De Eredivisie staat op een punt waar diverse kansen en uitdagingen zich aandienen: een nieuw mediacontract, de buitenlandverkoop, de NL League, de ambitie om de zesde competitie van Europa te worden en de wens om sportief en commercieel flink te groeien. We zochten een kandidaat die in staat is en helpt om de goede koers uit te stippelen en de juiste keuzes te maken, uiteraard in goed en nauw overleg met de achttien clubs die actief zijn in de Eredivisie. Bas Raemakers brengt uitgebreide kennis, kunde en ervaring met zich mee waarmee ook andere clubs nu van kunnen profiteren, is een zeer gewaarde collega binnen ons vakgebied en heeft een rijke staat van dienst bij Feyenoord.”
Headerfoto: Leonard Zhukovsky / Shutterstock.com