In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Feyenoord zit in de financiële problemen en elk dubbeltje moet worden omgedraaid. De club uit Rotterdam vraagt haar seizoenkaarthouders daarom af te zien van tegemoetkoming voor de wedstrijden die ze gemist hebben. Als dank voor de supporters die hiermee toestemmen, krijgen ze een uniek ‘Full Support Uitshirt’. Het shirt wordt niet commercieel te koop aangeboden en is daarom exclusief voor fans die afzien van tegemoetkoming voor de gemiste thuisduels van Feyenoord. Het unieke shirt voor deze groep is tevens het tenue waar de Rotterdammers komend seizoen hun uitwedstrijden in spelen. Ook supporters die voorafgaand aan het seizoen al te kennen hadden gegeven dat ze een seizoenkaart wilden kopen zonder dat ze daar eventueel restitutie voor wilden krijgen, ontvangen het nieuwe shirt.
De eDivisie start op 30 maart met een nieuw seizoen én een nieuwe naam. De competitie wordt omgedoopt tot de KPN eDivisie, waarmee KPN zijn bestaande titel als Official Partner eDivisie uitbreidt naar Official Naming Partner eDivisie. De overeenkomst wordt aangegaan voor 2,5 jaar. De KPN eDivisie wordt georganiseerd door de Eredivisie CV in samenwerking met DreamHack Sports Games.
KPN voegde zich in november 2020 tussen FBTO en H&M als Official Partner van de eDivisie. Vanaf het komende seizoen wordt het partnership uitgebreid naar een volledige omarming van de competitie: de eDivisie wordt de KPN eDivisie.
Mark Versteegen, directeur sponsoring KPN: “De afgelopen periode is KPN partner geworden van de eDivisie, onderdeel van de Eredivisie CV en launching partner van E_Oranje, een initiatief van de KNVB. Met deze twee nieuwe sponsorships verbreden we onze bestaande activiteiten in het voetbal én bereiken we een groot deel van de gamende jongeren. Nu de eDivisie officieel ‘KPN eDivisie’ heet zijn we nog prominenter aanwezig in het snelgroeiende gaming domein. eSports is namelijk één van de snelst groeiende sportcommunities ter wereld. Met ons supersnelle en stabiele glasvezelnetwerk en met ons best geteste mobiele netwerk, zijn we er als “netwerk van Nederland” voor alle gamers."
Organisatoren van sportevenementen verwachten dat doordat er geen of aangepaste sportevenementen worden gehouden, dit sporen zal nalaten in de sector. 60% van de organisatoren denkt dat vooral de inkomsten van sponsoren zal afnemen. Dat blijkt uit een quickscan die het in evenementen gespecialiseerde onderzoeksbureau Respons deze maand uitvoerde, zo meldt Sponsorreport.
De sterke teruggang in sponsorinkomsten kan het gevolg zijn van de afhankelijkheid van vooral het lokale MKB bedrijfsleven. Ook het houden van evenementen zonder toeschouwers is een aanslag op de financiën. Verder denken de respondenten dat er vooral door de corona beperkingen minder bezoekers en deelnemers zijn. Slechts een klein deel van de organisatoren verhoogt de prijzen voor deelnemers en toeschouwers.
Enkele tienduizenden mensen met een beperking sporten of bewegen niet omdat ze in het web van verschillende instanties niet de juiste hulp krijgen. Bij pogingen om de vaak kostbare hulpmiddelen vergoed te krijgen komt deze doelgroep vaak in een bos van regelingen en loketten. Hoewel het probleem al jaren bestaat is er nooit eerder concreet iets aan gedaan. Uniek Sporten lanceert daarom in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een hulpmiddelenplatform: Uniek Sporten Hulpmiddelen. Een platform waar men terecht kan voor advies, aanvraag én de financiële afhandeling.
Het platform Uniek Sporten, een initiatief van Fonds Gehandicaptensport, heeft van het ministerie van VWS de verantwoordelijkheid gekregen om de drempel rondom sporthulpmiddelen te verlagen. Uniek Sporten Hulpmiddelen brengt zo alles op één plek samen: de kennis van sporthulpmiddelen, begeleiding van aanvraagtrajecten en de aanvullende financiering. Wanneer WMO, Zorgverzekeringswet (Zvw), Wet Langdurige Zorg (Wlz) of UWV niet in staat zijn financieel een oplossing te bieden staat Uniek Sporten Hulpmiddelen met (aanvullende) financiering klaar. Met de 1 miljoen euro die Fonds Gehandicaptensport van het ministerie van VWS ontvangt kunnen de komende twee jaar vele mensen met een beperking aan een sporthulpmiddel worden geholpen.
Om de continuïteit van de het platform te waarborgen zijn ook andere financieringsbronnen nodig, zegt Nike Boor, directeur Fonds Gehandicaptensport: "Eén loket is een fantastische ontwikkeling, maar continue financiële steun hiervoor blijft zeker in deze tijd belangrijk. Juist ook als je vanwege de corona maatregelen nog niet naar je vereniging kan, is in de buurt handbiken minstens zo belangrijk. Daarbij willen wij sport voor iedereen met een handicap vanzelfsprekend maken, want als we dat doel bewerkstelligen is onze wedstrijd pas gewonnen."
Ga voor meer informatie naar unieksporten.nl/hulpmiddelen.
Het hygiënische zeepmerk Lifebuoy, onderdeel van Unilever, en de KNVB gaan een partnership aan. Samen willen zij zich inzetten voor een hygiënisch schone en veilige sportomgeving. Lifebuoy en de KNVB willen dat voor iedereen mogelijk maken, zowel langs de lijn als in de kleedkamer. De samenwerking valt binnen de continuering van de reeds bestaande samenwerking tussen de KNVB en Unilever. Naast het bestaande partnership met het merk Calvé Pindakaas wordt de samenwerking nu uitgebreid met Lifebuoy in het domein Fit.
Griet Demasure - Marketing Director Beauty & Personal Care bij Unilever Benelux “Lifebuoy is er voor elk moment in het dagelijks leven, van binnenshuis in bijvoorbeeld de keuken, tot buitenshuis en onderweg. Van zelf sporten tot je favoriete sportwedstrijden bijwonen. We dragen graag ons steentje bij aan het veilig kunnen sporten én toejuichen. De samenwerking met KNVB, de grootste sportbond van Nederland, vinden wij dan ook een mooie kans om dit te uiten en past binnen ons wereldwijde Lifebuoy-educatieprogramma.”
Chelsea biedt Londense bedrijven met maximaal 50 medewerkers de kans om gratis te adverteren op wedstrijddagen. Met deze actie wil de Engelse topclub kleine lokale bedrijven een hart onder de riem steken in coronatijd. Ondernemers maken kans om te worden genoemd op het Instagram-kanaal van Chelsea (25 miljoen volgers) en ze worden meegenomen in social media-posts tijdens de rust en na afloop van een wedstrijd.
Het initiatief is onderdeel van Chelsea’s ‘Proud of London’ campagne. “Deze campagne is onze manier om te laten zien hoe erg we geïnspireerd zijn geraakt door de stad die we ons thuis noemen”, zegt Gary Twelvetree, Chelsea’s marketingdirecteur. In Londen wonen heel veel creatieve geesten die grenzen verleggen, elkaar steunen en zich aanpassen aan deze ongekende tijden met lockdowns.”
Manchester United speelt volgend seizoen met een nieuwe sponsor op het shirt. TeamViewer is als hoofdsponsor de opvolger van Chevrolet. Volgens Engelse media betaalt het technologiebedrijf jaarlijks 55 miljoen euro, wat beduidend minder is dan de 75 miljoen euro die Chevrolet betaalde. Desondanks kan United erop vooruitgaan, omdat het automerk ook de vaste autoleverancier van de club was en op de voorkant van de trainingstenues stond. Voor deze twee proposities kunnen de ‘Red Devils’ nu een nieuwe partner zoeken, waardoor het totaalbedrag mogelijk hoger komt te liggen dan de 75 miljoen euro van Chevrolet. Daarom wordt de deal met TeamViewer beschouwd als de grootste 'shirt-only' sponsordeal uit de historie van de Premier League.
De Women’s Super League, de Engelse variant van de Vrouwen Eredivisie, is de komende drie jaar te zien bij zowel Sky Sports als de BBC. De Engelse voetbalbond FA spreekt daarom van een ‘game-changing’ deal. Volgens Engelse media betaalt Sky Sports jaarlijks ruim 10 miljoen euro voor de rechten. De betaalzender kan per seizoen 44 wedstrijden uitzenden, met een minimum van 35 duels. De BBC heeft aangegeven 22 wedstrijden uit te willen zenden, waarvan er 18 gratis te zien zullen zien op BBC One en BBC Two.
Kelly Simmons, directeur van het vrouwenvoetbal bij de FA, denkt dat de mediadeal de WSL compleet gaat veranderen. “We worden de bestbekeken vrouwencompetitie ter wereld. Dit is de grootste commerciële binnenlandse deal voor het vrouwenvoetbal. Het is een mijlpaal, niet alleen voor de WSL, maar voor het gehele vrouwenvoetbal.”
Headerfoto: Twitter @FeyenoordRotterdam