In de week waarin de UEFA aangaf alle opties open te houden wat betreft de locatie voor het EK van 2021, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
PSV is een samenwerking aangegaan met Univé dat Official Sponsor wordt bij de club. De verzekeraar heeft zich voor minimaal drie seizoenen verbonden aan PSV. Beide partijen zullen de komende jaren samen optrekken om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Om de start van het partnership aan te kondigen lanceren Univé en PSV een commercial met Guus Meeuwis in de hoofdrol. Hij brengt een ode aan de ‘supporters’, als Supporter van Sport en Supporter van PSV.
René van Gils, bestuurder van Univé Zuid-Nederland, is blij met PSV een krachtige partner in sport in het zuiden te hebben gevonden. "De club staat nauw in contact met haar fans, de stad en de regio, op een manier die vergelijkbaar is met Univé als coöperatie. Dat geeft een solide basis om samen initiatieven op te zetten die onder andere sport toegankelijk maakt voor iedereen."
“Wij zijn ontzettend trots dat een grote organisatie als Univé zich aan onze club heeft verbonden”, reageert Frans Janssen, Commercieel Directeur van PSV. “Door samen op te trekken zullen we elkaar gaan versterken. We zijn daarnaast dankbaar voor het vertrouwen dat Univé in PSV heeft. Ik ben ervan overtuigd dat we samen mooie resultaten gaan boeken."
Under Armour kondigde deze week aan dat het MyFitnessPal voor 345 miljoen dollar gaat verkopen aan private equity bedrijf Francisco Partners. De app waarmee gebruikers hun voeding en workouts kunnen bijhouden werd in 2015 nog gekocht door Under Armour voor 475 miljoen dollar. Ook de sportapp Endomondo gaat het Amerikaanse sportmerk aan het einde van dit jaar verkopen.
MyFitnessPal heeft momenteel wereldwijd meer dan 200 miljoen gebruikers, maar Under Armour wil van het platform af om meer focus op de kerntaken aan te brengen. Volgens The Financial Times was de zogenaamde connected fitness division, waaronder de app vallen, goed voor slechts drie procent van de totale omzet in 2019. Under Armour verkeert al een paar jaar in zwaar weer en leed een verlies van 183 miljoen dollar in het tweede kwart. Daarnaast ontsloeg het Amerikaanse bedrijf 600 werknemers om kosten te besparen.
De Formule 1 maakt volgend jaar zijn debuut in Saudi-Arabië. De Grand Prix van Jeddah is toegevoegd aan de racekalender voor 2021. In november wordt er een nachtrace gereden in de binnenstad van de metropool. Dat zal een eenmalige race zijn, vanaf 2023 moet er op een nieuw te bouwen circuit in Riyad geracet worden. Met de toevoeging van de Saudische Grand Prix komt het totaalaantal races voor 2021 uit op 23. Naar verluidt zou er maar liefst 50 miljoen pond per jaar gemoeid zijn met de deal. Amnesty International waarschuwde de Formule 1 al voor de race in Saudi-Arabië. De mensenrechtenorganisatie hoopt dat de coureurs, eigenaren en teams zich uitspreken over de mensenrechtensituatie in het land.
Liberty Media, eigenaar van de Formule 1, presenteerde deze week ook financiële cijfers over het derde kwartaal. Ondanks de volle kalender werd er een verlies geleden van 115 miljoen dollar, omgerekend zo’n 88 miljoen euro. Eerder rapporteerde Liberty Media al een verlies van 115 miljoen euro over het eerste kwartaal en 103 miljoen euro over kwartaal twee.
KPN lanceert de voetbalshow: ‘Buiten de lijnen’. In de 6-delige serie op YouTube en Fox Sports gaat Fresia Cousiño Arias op zoek naar de mooiste verhalen van voetballers uit de Eredivisie. KPN is hoofdsponsor van de Eredivisie. Met deze nieuwe serie wil het merk deze samenwerking een duidelijk gezicht geven. In de 14 minuten durende afleveringen komt Fresia met behulp van vrienden, familie, stellingen en spellen alles te weten over wat er binnen, maar ook buiten de lijnen speelt in het leven van de voetballers. Zo wil KPN de fans van het voetbal nog dichter bij de spelers van de Eredivisie brengen.
Manchester United lanceerde op 30 oktober dan eindelijk een TikTok-kanaal. De ‘Red Devils’ zijn zo’n beetje de laatste Europese topclub die nog niet actief was op TikTok. Dat de fans van de Engelse topclub hier wel op zaten te wachten blijkt uit het feit dat het kanaal van United binnen 24 uur al 200.000 volgers had.