In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In navolging van ING hebben ook Lidl en Grolsch deze week laten weten dat zij geen grote campagnes gaan organiseren rondom het wereldkampioenschap voetbal in Qatar. Supermarktketen Lidl vindt het ‘ongepast’ om actief te zijn bij het WK. Volgens bierbrouwer Grolsch past het omstreden evenement niet in de onlangs gelanceerde campagne waarbij de nadruk ligt op samen tijd doorbrengen.
Supermarktketens en biermerken zijn doorgaans heel actief tijdens grote eindtoernooien in het voetbal. Lidl gaf vorig jaar rondom het EK voetbal en de sportzomer nog 6 miljoen euro uit aan campagnes.
Windsurfer Kiran Badloe, atlete Femke Bol, zeilster Marit Bouwmeester, rolstoeltennisster Diede de Groot, judoka Roy Meyer en triatleet & handbiker Jetze Plat gaan samenwerken met Matrix Fitness. De zes topatleten werken met de producent van fitnesstoestellen toe naar de Zomerspelen van 2024 in Parijs.
Om de persoonlijke verhalen van de topsporters extra kracht bij te zetten, lanceert Matrix Fitness een serie videoportretten. Deze zijn de komende weken via de social media-kanalen van het fitnessmerk te volgen.
Gevraagd naar de keuze voor de topsporters vertelt Anne-Marie Kuiper, directeur marketing & service, van Matrix Fitness, het volgende: “Mensen maken Matrix. Dat bepaalt in hoge mate ons onderscheidend vermogen. Natuurlijk, we moeten zorgen voor goede middelen in de vorm van fitnesstoestellen, maar uiteindelijk zijn het de medewerkers en ook onze ambassadeurs die het verschil maken. Niet alleen met medailles, ook in het delen van hun persoonlijke verhaal hebben deze zes topatleten een grote impact. Samen gaan we volop mensen inspireren om te laten zien wat sporten toe kan voegen aan het leven. En natuurlijk voor goud in Parijs!”
In België worden zeer waarschijnlijk bijna alle vormen van gokreclame verboden. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne heeft een wetsvoorstel ingediend, waarin hij bijna alle gokadvertenties in België aan banden wil gaan leggen.
De reacties:
Het ontwerp van Van Quickenborne voor een koninklijk besluit is al goedgekeurd door de 6 bevoegde ministers, maar moet nog worden goedgekeurd door Europa en voor advies langs de Raad van State.
De Europese Kampioenschappen Indoor Atletiek komen in 2025 naar Apeldoorn. Het evenement wordt aangegrepen om de atletieksport dichtbij de mensen te brengen, innovatieve ideeën in de sport werkelijkheid te laten worden en impact te realiseren in de maatschappij door mensen verantwoord in beweging te krijgen en te houden.
De Atletiekunie laat weten: “Met de EICH2025 streven we niet alleen in kwaliteit en beleving een nieuwe standaard na, maar willen we vooral ook jong en oud inspireren. Nederland organiseert in 2025 een vierdaags topsportfeest (13 t/m 16 maart 2025) in een vol Omnisport, inclusief diverse side events waarmee heel Nederland het evenement meebeleeft. Moving People is onze missie en ons motto.”
Voor de EK Indoor werken de lokale atletiekverenigingen, de gemeente Apeldoorn, Provincie Gelderland, TIG Sports en de Atletiekunie nauw samen. Er is een breed activeringsplan waarmee diverse geledingen van de maatschappij bereikt moeten worden.
Headerfoto: GoWildGoNature Pictures / Shutterstock.com