Het laatste sportmarketingnieuws: Verbod op gebruik BN'ers en oud-voetballers in gokreclames

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Verbod op rolmodellen, onder wie voetballers, in gokreclames

Casino’s en aanbieders van sportweddenschappen mogen in gokreclames geen gebruik meer maken van rolmodellen, zoals BN’ers, oud-voetballers en influencers. Dit betekent dat bijvoorbeeld TOTO en BetCity hun uithangborden zoals Dick Advocaat, Wesley Sneijder en Andy van der Meijde niet meer in reclames kunnen inzetten.

  • De maatregel van de overheid is bedoeld om gokverslaving onder jongvolwassenen en kwetsbare mensen tegen te gaan. Volgens Minister Weerwind voor Rechtsbescherming kunnen reclames met rolmodellen een aanzuigend effect hebben om te beginnen met gokken of langer door te spelen dan verantwoord is.
  • Om de nieuwe regel te omzeilen gebruiken gokbedrijven voortaan onbekende Nederlanders in reclames. BetCity maakte een video waarin ambassadeurs Sjaak Swart, Andy van der Meijde en Wesley Sneijder worden gespeeld door drie zogenoemde 'superfans': Japie, Randy en Lesley.

Sinds de opening van de gokmarkt in Nederland in oktober 2021 is er al veel te doen over de reclames en partnerships van de aanbieders. De SP pleit er zelfs voor de regels strenger te maken. De partij dient volgende week een motie in om ook sponsoring van sportverenigingen voortaan te verbieden.

  • In veel andere Europese landen wordt sponsoring van gokbedrijven al aan banden gelegd. In België lijkt een verbod op goksponsoring aanstaande en Italië en Spanje kennen al jaren beperkingen van gokreclame via sport, waaronder van shirtsponsoring.

Unibet wordt ook sponsor bij De Graafschap en Telstar

Terwijl er dus stemmen opgaan goksponsoring in Nederland te verbieden, kondigde Unibet deze week twee nieuwe samenwerkingen aan. De aanbieder van online sportweddenschappen sloot partnerships met De Graafschap en Telstar af. De samenwerking omvat commerciële activiteiten en maatschappelijke initiatieven.

  • Om het partnership af te trappen organiseren Unibet, De Graafschap en Sc Telstar De Kist Cup, een voetbaltoernooi dat wordt opgedragen aan clublegende Simon Kistemaker, die vorig jaar overleed aan kanker. De opbrengsten van het toernooi gaan naar Support Casper en worden ingezet voor onderzoek naar alvleesklierkanker.

Reacties:

  • Pieter de Waard, algemeen directeur Telstar: “De Witte Leeuwen en Unibet zijn beide maatschappelijk betrokken partijen. Daar we nu de handen ineenslaan vind ik geweldig. Door de Kist Cup te organiseren, die we opdragen aan clublegende Simon Kistemaker en zijn vrouw Thea, dragen we bij aan onderzoek naar kanker. We hebben even getwijfeld of we een betting partner wilde toen de markt openging maar we zijn blij met de maatschappelijke insteek van Unibet. We kijken er naar uit om samen met Unibet jaarlijks nog meer projecten op te pakken, waaronder de Alltogether Challenge, om zo een nog grotere impact te maken in de samenleving."
  • Lennart Kessels, General Manager Nederland van Unibet: "Telstar heeft als club altijd oog gehad voor maatschappelijke kwesties. Dankzij onze samenwerking kunnen we de maatschappelijke kracht van sport verder vergroten. Dat is ook precies wat we met Unibet Impact willen doen. Bovendien eren we met de Kist Cup niet alleen een clublegende maar versterken we ook de saamhorigheid tussen clubs. Het is fantastisch om te zien hoe dit bij Telstar en de Graafschap leeft.”

Bekijk ook ons overzicht met welke gokbedrijven actief zijn in de Nederlandse sportwereld.

ATPI opnieuw gekozen als officieel hospitality bureau voor The Ocean Race 2022-23

ATPI, organisator van zakenreizen en evenementen, is wederom gekozen als officieel hospitality bureau voor The Ocean Race 2022-23. De 14e editie van de Ocean Race bestaat uit zeven etappes, met tussenstops in acht steden (en een fly-by in Kiel.Sailing.City) over de hele wereld.

  • ATPI Sports Events is het officiële hospitality bureau van The Ocean Race en gaat hospitality programma's op maat verzorgen tijdens alle tussenstops voor The Ocean Race partners, sponsors en leveranciers van de teams. De focus ligt hierbij op duurzaamheid.
  • Als ondertekenaar van de ‘Sports For Climate Action’ van de VN neemt The Ocean Race deel aan de ‘Race to Zero’ met als doel de uitstoot van broeikasgassen in 2030 te halveren en in 2040 een ‘net zero uitstoot’ te bereiken. De Ocean Race ligt op schema om deze doelen te bereiken en zal als organisator de uitstoot tijdens de aankomende editie van de Race aanzienlijk verminderen.

Reacties:

  • Helen van Berkel, Global Head of Events: “We zijn erg trots dat we deze rol voor The Ocean Race weer mogen vervullen. The Ocean Race is een van de meest prestigieuze evenementen op de wereldwijde zeilkalender en ATPI kijkt ernaar uit om onvergetelijke gastbelevingen te creëren die gasten dicht bij het hart van de Race en de actie brengen.”
  • Carla Nebreda, Director of Commercial Operations and Relationships: "We weten uit onze eerdere ervaringen met ATPI dat onze gasten getrakteerd worden op een once-in-a-lifetime, hospitality-ervaring. ATPI werkt nauw samen met ons interne team om programma's op maat te maken voor elke belanghebbende, waarbij de focus ligt op duurzaamheid."