In de week waarin breakdancen aan het programma van de Spelen van 2024 in Parijs werd toegevoegd, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
De Europese sponsorindustrie laat in november het duidelijkste signaal tot dusver zien van een op handen zijnde herstel. Dat blijkt uit de nieuwste enquête onder beslissers in sponsoring, uitgevoerd door de European Sponsorship Association. Dat schrijft Sponsorreport. In het zesde onderzoek sinds de pandemie, laat de Sentiment Tracker vertrouwen zien in alle delen van de sponsorindustrie, dat daarmee het hoogste niveau bereikt sinds het begin van Covid-19. Op een schaal van 1 tot 10 geven de respondenten een 6,7 aan, een significante stijging in vergelijking met de 6,2 uit het vorige onderzoek. De positiviteits-score is eveneens duidelijk hoger dan de voorgaande piek van de Sentiment Tracker na de eerste golf in juli.
Een ander bemoedigend signaal is dat een duidelijke meerderheid van de ondervraagden erkent dat sponsorship zich verder moet ontwikkelen, en dat 55% zegt dat ze actief aan het zoeken zijn naar manieren om zichzelf en hun teams te scholen om op die manier beter antwoord te kunnen geven op toekomstige uitdagingen. De top 5 ‘vaardigheden voor de toekomst’ zijn daarbij Data en analyse, Innovatie, Meten, Content marketing en Creativiteit.
Met ingang van volgend seizoen gaan de Nederlandse en Belgische basketbalcompetitie samen en ziet de BeneLeague het levenslicht. Alle clubs stemden afgelopen donderdag unaniem in met de samenwerking. De beslissing komt er na een periode van 5 maanden, waarin werkgroepen de contouren van de ‘BeNeLeague’ hebben uitgetekend. Zowel op het gebied van competitie, als op reglementair en structureel vlak werden de grote lijnen vastgelegd en goedgekeurd door de clubs. Op commercieel vlak werd de partnershipstructuur uitgetekend. Ook de competitieformule werd vastgelegd.
Ramses Braakman, voorzitter Dutch Basketball League: “In onze plannen gaan we ons ook sterk richten op jonge (potentiële) basketbalfans. Dat gaan we terugzien in onze communicatie en social media engagement. We willen graag met onze fans een passende nieuwe naam en huisstijl voor de nieuwe league ontwikkelen. Het geloof is enorm groot bij alle betrokkenen in de opzet van het nieuwe competitiemodel dat op alle fronten baanbrekend genoemd mag worden.”
De omzet voor vrouwensport gaat in het seizoen 2021/2022 een nieuw record bereiken. Volgens Deloitte gaat de groei van kijkers en fans ook resulteren in een toename van sponsorbestedingen en verhoging van mediagelden. Na de pandemie verwacht Deloitte enorme aantallen toeschouwers voor onder het WK rugby voor vrouwen, WEURO 2021 (verplaatst naar 2022) en de W Series. Izzy Wray, consultant in Deloitte’s Sports Business Group, zegt: “2021/22 kan het seizoen van de doorbraak worden voor de omzet in vrouwensport. Het aantal tv-kijkers en de fans voor vrouwensport stijgt al jaren explosief. Merken hebben nu de mogelijkheid om dit momentum te pakken en de enorme potentie die er is te benutten, niet alleen in geld uitgedrukt, maar ook als signaal voor hun steun voor gelijkheid.”
De W Series, de raceklasse voor vrouwen, is komend seizoen bij 8 van de 23 Formule 1-races betrokken. Ook tijdens de Grand Prix van Zandvoort op 3, 4 en 5 september is de Formule W onderdeel van het raceweekend. De afgelopen twee jaar waren er in deze klasse al races in Nederland, op het TT-circuit van Assen. De onlangs aangekondigde samenwerking tussen de Formule 1 en de W Series geeft een enorme impuls aan de hoogste autosportklasse voor vrouwen. De Nederlandse Beitske Visser eindigde in 2019 als tweede in het kampioenschap.
Er lijkt zich een nieuw format in het boksen te hebben aangediend: topvechters die het opnemen tegen beroemdheden met een grote online achterban. Floyd Mayweather heeft namelijk bekend gemaakt opnieuw de ring in te gaan. De ongeslagen bokser gaat de strijd aan met YouTuber Logan Paul. Van een eerlijke sportieve strijd zal geen sprake zijn, maar de verwachting is dat het gevecht wel veel geld gaat opleveren dankzij het pay-per-view-systeem. Paul is een bekende YouTuber met miljoenen, veelal jonge, volgers. Mayweather wist tijdens zijn carriere honderden miljoenen bij elkaar te vechten, vanwege zijn grote populariteit. Zo verdiende hij in 2017 maar liefst 285 miljoen dollar met een gevecht tegen UFC-ster Conor McGregor.
Headerfoto: Brais Seara / Shutterstock.com