In de week van kerst, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Om meer toeschouwers naar het GelreDome te krijgen en aan de wensen van supporters tegemoet te komen, heeft Vitesse een nieuw product ontwikkeld: het Vitesse Abonnement. Met het Vitesse Abonnement kunnen supporters alle thuiswedstrijden in GelreDome bezoeken voor een voordelig bedrag per maand. Per tribune zijn er twee prijzen. Eén voor de jeugd en één voor volwassen. Mocht het abonnement niet bevallen, kunnen fans na drie maanden kosteloos het abonnement opzeggen. Vitesse kampt al jaren met tegenvallende bezoekcijfers en hoopt met dit initiatief meer supporters warm te maken voor een bezoek aan het stadion.
In het buitenland zijn nieuwe seizoenkaartmodellen al gebruikelijker. Met name in de Verenigde Staten zijn clubs op zoek naar nieuwe manieren om het stadion te vullen. Vooral in het honkbal hebben veel clubs vergelijkbare initiatieven als bij Vitesse geïntroduceerd.
Sport was een populair onderwerp om online naar te zoeken in 2019. In de Google Trends van het afgelopen jaar bezetten Ajax en het WK Voetbal Vrouwen de bovenste twee plekken. Ajax heeft de nummer één positie uiteraard te danken aan het succesvolle seizoen waarin zowel de landstitel als de KNVB-beker werd gewonnen en de club tot de halve finales van de Champions League reikte.
De meestgezochte sporter op Google was Maarten van der Weijden. Hij zwom in 2019 weer de Elfstedentocht. Op de tweede plek staat Paulien van Deutekom, die op 3 januari overleed aan kanker. Ook onder meer Fernando Ricksen, Jackie Groenen en Matthijs de Ligt staan in de top 10. Wereldwijd werd het meest gezocht naar Antonio Brown. De NFL-speler was afgelopen zomer veelal in het nieuws wegens problemen bij zijn destijds nieuwe club Oakland Raiders en een onderzoek naar mogelijke verkrachting.
KLM Nederland verlengt het contract als partner en naamgever van het KLM Dutch Open tot en met 2022. Dat maakte Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, bekend tijdens een persconferentie op Bernardus Golf, de locatie voor de volgende drie edities van het KLM Open. Kreulen is verheugd met de verlenging van haar titel-sponsorschap voor het KLM Open tot en met 2022. “Het KLM Open is uitgegroeid tot een begrip in de golfsport en staat voor een professioneel en kwalitatief hoogstaand meerdaags sportevenement in Nederland. Het toernooi heeft zowel nationaal als internationaal een sterke uitstraling en sluit goed aan bij onze doelen. Naast zichtbaarheid voor KLM, is het KLM Open een gewaardeerd sportevenement dat bij uitstek geschikt is om de relatie met onze klanten en partners te versterken.”
De European Tour is een samenwerking aangegaan met Dreamhack en Topgolf Entertainment om de eerste esports-competitie in golf te organiseren. De eerste editie van de European eTour kent zes wedstrijden, die worden gehouden tijdens de European Tour. De gamers nemen het tegen elkaar op in Topgolf’s World Golf Tour, dat momenteel meer dan 20 miljoen gebruikers heeft. Online kunnen gamers zich kwalificeren voor de wedstrijden.
Dreamhack zorgt voor de distributie van de European eTour via tv, online en social media. De European Tour organiseerde dit jaar voor het eerst een European eTour Championship in Denemarken en dat succes leidde tot de nieuwe competitie.
De ‘eDivisie Finals’ worden op zaterdag 15 februari 2020 gespeeld in AFAS Live in Amsterdam. Tijdens het grootste EA SPORTS FIFA-evenement ter wereld strijden de beste eDivisie-spelers van Nederland om het Nederlands Kampioenschap en €50.000,- aan prijzengeld. Gedurende een hele dag wordt AFAS Live omgebouwd tot een stadion, waar duizenden toeschouwers live kunnen genieten van wedstrijden op wereldniveau en spectaculair entertainment. In de FIFA FANZONE kunnen fans het opnemen tegen eDivisiespelers in een zogenaamde ‘Beat the Pro’.
“Het is ontzettend gaaf om het grootste EA SPORTS FIFA 20 event ter wereld te organiseren.” zegt Arnoud Schonis, Project Manager eSports bij de Eredivisie C.V. “Nederland is een groot EA SPORTS FIFA-land, met ruim 1,5 miljoen spelers. Dat zie je aan onze grootschalige en betrokken achterban en voor hen gaan we, samen met onze partner DreamHack, de eDivisie Finals zo spectaculair mogelijk maken. Dit wordt een event dat onze fans nooit zullen vergeten.”
Gedurende kerst publiceren veel sportorganisaties video’s om supporters een fijne kerst te wensen. Zo ook Legia Warschau, dat de piek op de kerstboom zet. Bekijk hieronder ons hele kerstoverzicht van Maarten van Seggelen.
Headerfoto: Vitesse