Het laatste sportmarketingnieuws: Nieuw tv-contract in VS levert Premier League 2 miljard dollar op

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Premier League tekent nieuw tv-contract in VS ter waarde van ruim 2 miljard dollar

De Premier League heeft een nieuw, sterk verbeterd tv-contract afgesloten in de Verenigde Staten. NBC, dat momenteel ook al de rechten bezit, betaalt meer dan 2 miljard dollar om de Premier League ook de komende zes jaar te mogen uitzenden. Het is bijna een verdubbeling ten opzichte van het huidige contract en het duurste buitenlandse mediacontract voor de Engelse competitie. Naast NBC hadden ook ESPN en CBS interesse in de rechten.

De Premier League wint de laatste jaren aan populariteit in de VS. De uitzendingen van NBC trokken in het seizoen 2019/’20 gemiddeld 462.000 kijkers, en zelfs in het coronajaar 2020/’21 schakelden er gemiddeld nog 414.000 mensen in.

Eerder verkocht de Premier League haar binnenlandse rechten al voor 7 miljard dollar. Ter vergelijking: de clubs in de Eredivisie ontvangen jaarlijks gezamenlijk zo’n 80 miljoen euro voor de mediarechten.

Hamilton draagt regenbooghelm tijdens Grand Prix van Qatar

Lewis Hamilton rijdt dit weekend tijdens de Grand van Qatar met een regenbooghelm. De Formule 1-coureur droeg vrijdag bij de eerste vrije training een helm met de kleuren van de regenboog. Hij had de actie niet aangekondigd. Hamilton sprak zich op de persconferentie van donderdag wel al uit over de mensenrechtensituatie in Qatar. Hij stelde onder meer dat sporters een plicht hebben om de problemen die spelen aan te kaarten.

Hamilton maakt met zijn regenbooghelm een statement tegen de strenge antihomowetgeving in Qatar. Homoseksualiteit is sinds 2004 strafbaar in het emiraat. Lhbtiq+'en die seks met elkaar hebben, riskeren een celstraf.

Yanmar blijft komende drie jaar naamgever stadion Almere City FC

Yanmar Europe heeft het lopende stadioncontract met Almere City FC opengebroken en met drie extra jaren verlengd. Dit betekent dat de thuishaven van de Keuken Kampioen Divisie-club minimaal tot medio 2025 de naam YANMAR Stadion zal dragen. De Japanse multinational is sinds 2015 naamgever van het stadion.

De verlenging van de sponsorovereenkomst valt samen met een sportief matige periode van Almere City FC. Desondanks is CEO Peter Aarsen van YANMAR Europe B.V zeer positief over de verlengde samenwerking: “Met deze overeenkomst spreken wij het geloof uit in het ambitieuze nieuwe driejarenplan van Almere City FC. Ambitie, prestatie en groei verbinden ons. Het is indrukwekkend wat Almere City FC hier met de bouw van het nieuwe stadion in coronatijd heeft bewerkstelligd. De club krijgt steeds meer naamsbekendheid en is steeds meer een verbindende factor in de regio, ook nu het sportief even tegenzit.”

Naast de verlenging van het contract met Yanmar, zet Almere City FC ook de samenwerking met Heineken voort. De lopende samenwerking is met vijf seizoenen verlengd.

Gehandicaptensport toegevoegd aan Sport Deelname Index van NOC*NSF

In 2030 moet sporten met een handicap de normaalste zaak van de wereld zijn. Dat is de missie van Fonds Gehandicaptensport. Om de vorderingen en uitdagingen op weg naar dat doel in kaart te brengen heeft NOC*NSF samen met het fonds de Sport Deelname Index voor de gehandicaptensport in Nederland ontwikkeld. Vanaf januari 2022 wordt op die manier twee keer per jaar de sportdeelname van sporters met een beperking gemeten.

Fonds Gehandicaptensport streeft naar een gelijkwaardige sportparticipatie tussen sporters met en zonder beperking. Dat verschil is nu te groot, meent het fonds. Waar de algemene sportparticipatie op zo’n 60% ligt, is dat bij mensen met een beperking slechts 34%. Met de toevoeging van de gehandicapte sporters aan de bestaande Sport Deelname Index van NOC*NSF wil het fonds de knelpunten inzichtelijk maken.

Iconisch Staples Center in Los Angeles krijgt naam van sponsor Crypto.com

Het wereldberoemde stadion Staples Center, thuishaven van onder meer de LA Lakers en Clippers, gaat vanaf eerste kerstdag door het leven als Crypto.com Arena. De aanbieder van crypto’s heeft een 20-jarige samenwerking ter waarde van 700 miljoen dollar afgesloten met AEG, eigenaar van het iconische stadion. Het is een van de meest waardevolle naamgevende sponsorships in de sport.

Het nieuwe logo wordt op 25 december onthuld bij de thuiswedstrijd van de Los Angeles Lakers tegen de Brooklyn Nets.

Kris Marszalek, directeur van Crypto.com, denkt dat de sponsordeal een teken is dat de tijden aan het veranderen zijn. “Over een paar jaar kijken we hierop terug en zeggen we dat op dit moment crypto van het verdomhoekje naar mainstream ging. Het volgende decennium behoort toe aan crypto, daarom is dit een fantastische zet van AEG. LA, en in het bijzonder dit stadion, staan nu in het centrum van deze ontwikkeling”, zegt Marszalek tegen de LA Times.

Headerfoto: Vlad1988 / Shutterstock.com