In de week waarin windsurfer Dorian van Rijsselberghe werd benoemd tot oceanenambassadeur WWF, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Na zich gemengd te hebben in de discussie rond de komst van een Nederlandse Formule 1-race in Nederland, heeft de Nederlandse Sportraad de bakens weer verzet. Deze week kwam het orgaan met een advies over sportevenementen in Nederland. De NLSportraad stelt onder andere voor samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een Nationale Sportevenementenagenda op te stellen en samenwerking, kennisontwikkeling en kennisdeling tussen de partners van deze agenda te stimuleren. Tevens ziet de NLSportraad graag dat Nederland meer inzet op multi-city evenementen, evenementen van allure te betitelen als sporterfgoed en het faciliteren van een meer eenduidige modelverordening bij gemeente.
Niet Max Verstappen, niet Arjen Robben en ook niet Tom Dumoulin. Geen van deze sporthelden is de bestbetaalde Nederlandse sporter. Die eer is sinds deze week voorbehouden aan Xander Bogaerts. De honkballer van de Boston Red Sox tekende een 7-jarig contract ter waarde van ongeveer 132 miljoen dollar, ruim 117 miljoen euro. Hiermee troeft de Arubaan zijn competitiegenoot Kenley Jansen, pitcher van de Los Angeles Dodgers, af als grootverdiener. Jansen had een geschat inkomen van 15 miljoen euro per jaar.
Bogaerts was transfervrij en bevond zich zodoende in een luxepositie. Hij won al twee keer de World Series met de Red Sox, in 2013 en 2018. Ondanks het lucratieve contract komt Bogaerts niet in de buurt van andere transfervrije honkballers, zoals Mike Trout (430 miljoen dollar voor 12 jaar), Bryce Harper ($330 miljoen) en Manny Machado ($300 miljoen).
Ziggo was het afgelopen jaar de bekendste shirtsponsor van de Eredivisie. Uit onderzoek van VI in samenwerking met Nielsen Sports blijkt dat 71% van de lezers van VI Ziggo kent als shirtsponsor in de Eredivisie. Dat is een stijging met 1,4 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Op de tweede plaats staat Energiedirect.nl. Opvallend is dat de bekendheid van de shirtsponsor van PSV met 1,7 procentpunt is gedaald. AFAS Software en Cars Jeans, beide zowel shirtsponsor als naamgever van het stadion, staan hoog in de ranking.
Flexfactory (hoofdsponsor De Graafschap) en Sparr Finance (hoofdsponsor Fortuna SC) zijn de minst bekendste shirtsponsors van de Eredivisie.
Op de tweede verjaardag van het NN Running team hebben NN Group en Global Sports Communication de samenwerking met het NN Running Team met drie jaar verlengd tot en met 31 december 2022. Het NN Running Team is het eerste professionele runningteam ter wereld. Jos Hermens, directeur Global Sports Communications, is verheugd over de contractverlenging door NN Group. "Mijn jarenlange droom was een professioneel running team beginnen. Als ik nu de enorme vooruitgang zie van het NN Running Team overtreft dat mijn stoutste verwachtingen”, zegt Hermens.
“Het team verandert het wereldwijde atletieklandschap. De positieve respons die ik heb gekregen van atleten, fans, race-organisatoren maken me bescheiden. NN Group heeft laten zien dat ze een zeer gewaardeerde partner zijn, en door het verlengen van hun ondersteuning tot eind 2022 kan het NN Running Team verder bouwen aan zijn legacy."
Remco Barbier, Head of Branding NN Group: "De sterke fit tussen de twee merken en de NN Running Team atleten maken bijzondere loopprestaties mogelijk én waardevolle publiciteit. We moedigen andere commerciële teams aan om te participeren in de competitie in een gezamenlijke poging het gezicht van de sport te veranderen.”
Decathlon lanceerde deze week, DecaShare, een app waarmee je sportspullen van elkaar kunt lenen. Kickbokser Rico Verhoeven gaf het goede voorbeeld en leende via de app als eerste zijn sportuitrusting uit. Hij toont hiermee aan waar de app voor staat: mensen stimuleren om vaker nieuwe sporten uit te proberen.
Uit onderzoek van Decathlon onder 1000 respondenten blijkt dat één op de drie volwassenen die vroeger regelmatig sportte, dit inmiddels helemaal heeft opgegeven. Niet in het bezit van de juiste sportspullen wordt in 10% van de gevallen als reden opgegeven. Met DecaShare hoopt Decathlon daar verandering in te brengen. Decathlon zal de app regelmatig zelf vullen met sportspullen die je gratis kan lenen. Ook kan de consument er zelf spullen op zetten gratis of tegen betaling. Dat mag je zelf bepalen. Daarnaast kan je ook een oproep plaatsen als je een item niet kan vinden op de app.
Naomi Osaka heeft een nieuwe kledingsponsor. De Japanse nummer één van de wereld maakt de pikante overstap van adidas naar Nike. De beslissing is opvallend, omdat Osaka in onderhandeling was met adidas over contractverlenging. Blijkbaar wilden de Duitsers niet aan de financiële voorwaarden van Osaka voldoen. The Times of London berekende eerder dat een toekomstige kledingdeal Osaka een slordige 8,5 miljoen dollar zou opleveren. De Japanse tekende sinds haar zege op de US Open eind 2018 al zes nieuwe sponsorcontracten, met onder andere Nissan en Proctor & Gamble.
Om een nieuw publiek warm te maken voor de Formule 1, gaat de organisatie een samenwerking aan met de productiemaatschappij van Will Smith. Westbrook Studios, mede opgericht door Smith en zijn vrouw is opgericht, is volgens Deadline een samenwerking met Apollo World Touring en de Formule 1 aangegaan voor een programma waarin beroemdheden (uit Hollywood) rond de Grands Prix stunts uitvoeren en spelletjes spelen. Het idee ontstond nadat Smith voor zijn Facebook-show Will Smith's Bucket List met zoon Trey naar de Grand Prix van Abu Dhabi ging. Voor het programma raceten vader en zoon tegen elkaar, waarbij ze werden geholpen door vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Headerfoto: A.Ivanov_Football / Shutterstock.com