In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Op de dag dat het parcours van de Tour de France Femmes bekend werd gemaakt, is ook Zwift officieel als hoofd- en titelsponsor gepresenteerd. Het online platform is een contract voor vier jaar aangegaan met organisator ASO. De wedstrijd heet nu officieel ‘Tour de France Femmes avec Zwift’.
De Tour de France Femmes is een nieuwe meerdaagse koers voor vrouwen. De rensters beginnen op 24 juli 2022, op de dag van de slotetappe van de mannenversie van de Tour. De start is in Parijs. Vergelijkbare initiatieven in het verleden kwamen niet van de grond, vanwege een gebrek aan interesse bij zowel fans als sponsors. ASO-baas Christian Prudhomme liet aan het Franse RMC weten dat met de steun van Zwift het mogelijk is nu break-even te draaien. Maar dat geeft garanties voor de toekomst. "We kunnen zeggen dat we een aantal jaar investeren, maar als we ieder jaar verlies maken kan het op een gegeven moment niet doorgaan."
Door de Tour de France Femmes avec Zwift in de week na de Tour de France van mannen te laten plaatsvinden hoopt Prudhomme de interesse van het publiek vast te houden. De nieuwe koers voor vrouwen eindigt op zondag 31 juli op de top van La Planche des Belles Filles.
Alle wedstrijden in de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie dit weekend staan in het teken van een bredere LHBTI+ acceptatie. Alle clubs maken zich sterk voor de boodschap dat iedereen welkom is, zichzelf moet kunnen zijn en dat niemand uitgesloten mag worden.
Dit statement vindt plaats in het weekend na International Coming Out Day en krijgt vorm dankzij allerlei regenboog-uitingen gericht op LHBTI-acceptatie en uitingen van OneLove, de campagne voor verbinding en dus tegen alle vormen van discriminatie. In de Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie, Pure Energie Eredivisie Vrouwen, Eredivisie zaalvoetbal mannen en Eredivisie zaalvoetbal vrouwen dragen alle trainers en de (assistent)scheidsrechters regenboogspeldjes en de aanvoerders OneLove-aanvoerdersbanden.
ESPN heeft regenboogplopkappen, er zijn regenboogcornervlaggen en Telstar en Volendam spelen vrijdag de ‘vissersderby’ allebei in speciale eenmalige tenues.
“Het profvoetbal is met ruim 8 miljoen liefhebbers, uit allerlei hoeken van het land, een uniek platform om het onderwerp te agenderen en te zorgen voor verandering. Het voetbal is van iedereen en daarom maken we ons sterk voor een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt", aldus Aukje Geubbels, MVO manager Eredivisie CV.
Het was een heroïsche wedstrijd op zaterdag 2 oktober, maar met een wrang einde voor Annemiek van Vleuten. Het besmeurde shirt waarin de topwielrenster ten val kwam tijdens Parijs-Roubaix leverde voor een Nederlandse wielerfan en een goed doel toch nog een mooi moment op. Bij een veiling ging het tenue van Van Vleuten voor maar liefst 2900 euro over de toonbank.
Alle shirts van de deelnemende Roubaix-rensters en renners van Movistar werden op de veilingsite MatchWornShirt geplaatst. De opbrengst, in totaal 8744 euro, gaat naar een herbebossingsproject in de Spaanse regio Navarra. Het shirt van de Nederlandse was veruit het populairst.
Als onderdeel van de vermarkting van de NFL in Europa wil de organisatie een extra wedstrijd in ons continent organiseren. De keuze is daarbij gevallen op Duitsland en drie steden zijn nog in de race om één of meerdere wedstrijden te hosten. Het gaat om Düsseldorf, Frankfurt en München. De komende periode gaat de NFL in gesprek met deze steden om de mogelijkheden verder te onderzoeken.
Momenteel worden er jaarlijks al twee NFL-wedstrijden in Londen gespeeld. Gezien de stijgende populariteit van American football in Europa was de organisatie op zoek naar een nieuwe stad voor een mogelijke uitbreiding van de International Series. Mogelijk wordt in 2022 al de eerste wedstrijd in Duitsland gespeeld.
Headerfoto: GALLEY JOELLE / Shutterstock.com