Bij grote sportevenementen staat het Nederlandse bedrijfsleven vooraan. Het blijkt echter moeilijk bedrijven op meer structurele basis bij de sport te betrekken. De nieuwe voorzitter van NOC*NSF Anneke van Zanen-Nieberg vindt dat het bedrijfsleven meer in de sport moet investeren. Ze verbaast zich over de afwezigheid van zorgverzekeraars waar het gaat om het hoofdsponsorschap van TeamNL, zo laat ze een interview in Sport & Strategie weten.
Hoewel de sponsoruitgaven op het gebied van sport in 2018 stegen naar 434 miljoen euro, een kleine groei met zo’n 1%, merken lang niet alle organisaties hier iets van. Er wordt door veel bedrijven vooral geïnvesteerd in grote evenementen, zoals de Grand Prix van Zandvoort, of wereldwijd bekende clubs als Ajax en PSV. Van Zanen-Nieberg, na Erica Terpstra pas de tweede vrouwelijke voorzitter in de ruim honderdjarige geschiedenis van NOC*NSF, ziet ook dat het makkelijker is om in een herkenbaar en concreet evenement te investeren dan sporters te helpen bij hun ontwikkeling of de breedtesport te ondersteunen.
“Ik erken het belang van evenementen en begrijp dat het aanlokkelijker is te investeren in kant-en-klare topsport dan in de weg ernaartoe. Anderzijds winnen evenementen aan succes en populariteit als er nationale toppers bij betrokken zijn. Bedrijven zijn er dus zelf ook bij gebaat om breder in de sport te investeren. Rabobank doet dat al. Dat kiest duidelijk voor de lokale sportvereniging. De topsporters zijn in dat geval mooie ambassadeurs, maar de focus ligt op sportparticipatie.”
“Daarbij komt: topsport inspireert, maar het volume zit in de participatie en uiteindelijk draait ook in het bedrijfsleven alles om volume. Nederland heeft zo’n duizend topsporters, maar 5- à 6 miljoen breedtesporters. In elk van die sporters schuilt een potentiële klant. Van die boodschap hoop ik het bedrijfsleven te overtuigen.”
Ook voor TeamNL, het vlaggenschip van NOC*NSF, staan bedrijven niet in de rij. Nog steeds telt TeamNL slechts vijf hoofdsponsors: Nederlandse Loterij, Heineken, Rabobank, DPG media/AD en H2.
Van Zanen-Nieberg: “Dat is niet alleen het bedrijfsleven aan te rekenen. De propositie voor TeamNL wordt door NOC*NSF bepaald in overleg met de bonden. Die dragen een aantal marketingrechten over op grond waarvan wij die propositie doen. Probleem is niet alleen dat NOC*NSF 77 bonden omvat en we met elk van die bonden in gesprek moeten, maar ook dat bonden bepaalde marketingrechten graag voor hun eigen sponsors reserveren. Hoe meer zij voor zichzelf willen houden, hoe minder wij sponsors van TeamNL kunnen bieden. Ook hier moeten we balans zien te vinden: NOC*NSF is wel eigenaar van het TeamNL-concept, maar heeft de bonden nodig om er een succes van te maken."
"Vergeet trouwens niet dat wij geen sponsors kunnen binden uit sectoren waar het IOC dat overkoepelend al heeft gedaan en waarvan wij ook de vruchten plukken, zoals Coca-Cola en Toyota. Bovendien wordt na de Spelen van Tokio Sunweb volwaardig partner en zijn er volop gesprekken met andere potentiële sponsors.”
'Hoe meer marketingrechten bonden voor zichzelf willen houden, hoe minder wij sponsors van TeamNL kunnen bieden'
Van Zanen-Nieberg verbaast zich erover dat er nog geen zorgverzekeraar hoofdsponsor is van NOC*NSF, gezien de rol die sport speelt bij een gezonde en vitale samenleving. “Sport heeft een aantoonbaar gunstig effect op de gezondheid. Nederlandse Loterij financiert bij de judobond een valpreventieproject voor oudere mensen. Dan denk je: Zorgverzekeraars, waar blijven jullie? Want als ouderen minder vallen of een val beter kunnen opvangen, zijn er minder heup- en polsbreuken en gaan de zorgkosten omlaag. Of is het zo dat zorgverzekeraars verdienen aan mensen die vallen? Zit dat in hun verdienmodel? Dat zou ik dan wel willen weten.”
“Een zorgverzekeraar die zich echt bekommert om het welzijn van Nederlanders, helpt mensen minder zorgkosten te maken. Die investeert in initiatieven om ze aan het sporten te krijgen en ze te bewegen tot een gezonde leefstijl. Sommige verzekeraars helpen hun verzekerden te stoppen met roken of af te vallen. Maar volop meedoen in de financiering van een sportieve leefstijl van álle Nederlanders? Niks doen is geen optie.”
Lees het hele interview met Anneke van Zanen-Nieberg in het nieuwste nummer van vakblad Sport & Strategie (editie 1-2020). Ze spreekt zich onder meer uit over het de positie van Nederlandse bestuurders op het internationale toneel en het budget voor sport in Nederland.
Foto's: Ronald van Dam Fotografie Deventer