Cryptovaluta-platform Bitvavo is vanaf maart dit jaar de nieuwe partner van het voetbal en de KNVB. Met de samenwerking, lopend tenminste tot en met 2024, willen beide partijen in de toekomst de mogelijkheden van digitale innovatie onderzoeken voor de voetbalwereld en Nederland verder bekend maken met het veilig kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta.
Door het tekenen van de overeenkomst is met Bitvavo, naast ING, Nike, KPN, Albert Heijn en Nederlandse Loterij, de zesde en laatste toppositie in de sponsorstrategie van de KNVB ingevuld.
Bitvavo maakt het als online handelsplatform mogelijk om digitale valuta eenvoudig en veilig te kopen, verkopen en bewaren. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders bezitten cryptovaluta, meer dan een miljoen daarvan zijn klant bij Bitvavo. Mede-oprichter en CEO van Bitvavo, Mark Nuvelstijn: "De markt van digitale valuta groeit enorm. Steeds meer mensen kiezen er voor om digitale valuta onderdeel te laten zijn van hun beleggingsportefeuille. Door dit partnerschap maken we Nederland verder bekend met het veilig handelen in digitale valuta. We willen de KNVB en de miljoenen voetballiefhebbers in Nederland helpen de kansen te benutten in de nieuwe digitale economie. Deze samenwerking vergroot onze zichtbaarheid als marktleider in Nederland en past in onze ambitie om het grootste platform te worden van Europa. We zijn trots op het partnerschap met de KNVB en dragen graag bij aan het succes en de innovatiekracht van het Nederlandse voetbal in deze digitale wereld."
Wereldwijd stappen steeds meer aanbieders en handelsplatformen voor digitale valuta in de sponsoring van sport, waaronder voetbal. Jean Paul Decossaux, Directeur Commercie van de KNVB, legt uit: "Cryptovaluta is een jong product dat in korte tijd door een groot publiek is omarmd. In deze groeimarkt timmeren nieuwe merken aan de weg waarbij ze veelvuldig sportsponsoring inzetten. Bitvavo is het grootste Nederlandse handelsplatform voor cryptovaluta en een krachtig en betrouwbaar A-merk. In Bitvavo zien we bovendien een ondernemende partij die ons kan ondersteunen met innovatieve technologieën. Dankzij onze partners kunnen wij als voetbalbond verder investeren in het Nederlands voetbal."
Bitvavo is gelanceerd in 2018 in Amsterdam, met als doel om de nieuwe economie van digitale valuta toegankelijk te maken. Bitvavo is geregistreerd als digitale valuta exchange bij De Nederlandsche Bank (DNB).
Diverse Nederlandse voetbalclubs sloten eerder al overeenkomsten af met cryptovaluta-platforms. Zo wordt PSV gesponsord door Anycoin Direct, hebben Ajax en NEC een deal met handelsplatform BLOX en ging FC Twente eind vorig jaar zelfs in zee met cryptomunt Floki.