De Tour de France werd dit jaar onder unieke omstandigheden verreden. De renners en ploegen verbleven in een coronabubbel en het aantal toeschouwers langs de weg was beduidend lager dan normaal. Hoe kun je als sponsor en als sportploeg dan toch een partnership activeren? Team Jumbo-Visma maakte gebruik van gamification om op een creatieve manier de connectie en beleving van de Tour de France naar de wielerfans te brengen.
Wat doe je wanneer het grootste en veruit het belangrijkste evenement van het jaar plaatsvindt in een coronabubbel en er rondom het parcours strenge maatregelen gelden? Team Jumbo-Visma ontwikkelde samen met partner Jumbo en SportsCloud voor de Tour de France een nieuwe digitale activatie. Met Tour de Kans kon iedereen 23 dagen lang door middel van een digitale tour deelnemen aan verschillende games zoals het rad van fortuin, memory, snake en diverse quizzen. De digitale tour werd ontwikkeld in de vorm van een adventskalender. Iedere dag van de Tour, inclusief de twee rustdagen, kon er een vakje worden open gekrast. Achter het vakje zat een game. Deelnemers maakten door het spelen van de games kans op diverse prijzen, zoals tickets voor de Grand Prix van Zandvoort of de fiets van Primož Roglič.
Arlette Jochems, medewerker Marketing & Partnerships bij Team Jumbo-Visma, is aangenaam verrast door het succes van de Tour de Kans. “Nooit eerder hebben we een dergelijke online activatie opgezet met een van onze partners. Ondanks het feit dat we niet wisten wat de activatie ons op zou brengen qua data, zijn we op alle fronten positief verrast. Het is erg mooi om te zien dat we samen met Jumbo de handen ineen hebben geslagen en daardoor duizenden mensen aan het platform hebben verbonden. Tour de Kans heeft de kracht van een dergelijke samenwerking voor ons bevestigd.”
De fans van Team Jumbo-Visma hebben actief deelgenomen aan de Tour de Kans. De gemiddelde deelnemer deed meer dan zeven keer mee en in totaal werd er 13.700 uur aan games gespeeld. Om de activatie onder de aandacht te brengen en gebruikers te enthousiasmeren werd gebruikgemaakt van alle communicatiekanalen van Jumbo en Team Jumbo-Visma: van e-mail tot sociale media en van signing in de winkels tot de kanalen van de Team Jumbo-Visma renners. Het platform tourdekans.nl trok uiteindelijk meer dan een half miljoen bezoekers.
Jochems legt uit wat de kracht van deze digitale activatie was. “Door de eenvoud van het mechanisme en de diversiteit van de incentives, zijn we erin geslaagd om interessant te zijn voor een uiteenlopende doelgroep. Deze brede doelgroep konden we ook bereiken, doordat we Jumbo achter ons hadden staan. Hierdoor hebben we niet alleen actieve fietsers en fans weten te binden aan het platform, maar ook de gezinnen die het Nederlands wielrennen een warm hart toedragen. Daarnaast was het voor ons ook een mooi instrument om veel van onze andere partners een plek te geven in onze communicatie rondom de Tour de France en ook met hen te activeren.”
Deelnemers werden nog meer betrokken bij de wielerploeg, omdat ze na een game te hebben gespeeld, toegang kregen tot documentaires, voedingstips, de favoriete recepten van de Team Jumbo-Visma renners en unieke beelden achter de schermen. Mailings speelde hierin een belangrijke rol. In totaal werden er in 23 dagen meer dan een miljoen mails verstuurd. Niet alleen om deelnemers te bedanken en te voorzien van relevante content, maar ook om hen dagelijks te herinneren aan een nieuwe game. Middels vooraf ingerichte automation flows, die geactiveerd werden door specifieke triggers, kreeg iedere deelnemer het juiste persoonlijke en relevante bericht.
Mede door de activatie wist Team Jumbo-Visma veel nieuwe fans aan zich te binden, die ook nu en in de toekomst nauw betrokken worden bij de geel-zwarte formatie. “De deelnemers van Tour de Kans blijven we op een leuke manier betrekken bij onze ploeg en wij gaan ze voorzien van relevante informatie voor hen”, zegt Jochems hierover. “Denk hierbij aan het op de hoogte houden van alle ontwikkelingen bij Team Jumbo-Visma, bieden van mooie voordelen en de actieve fietsers bijvoorbeeld inspireren met op maat voedings- en/of trainingsadviezen. Zo blijven we #samenwinnen.”
Headerfoto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma