Overzicht: Activaties voor de sportzomer van 2021

De zomer van 2021 belooft er voor sportliefhebbers één te worden om nooit te vergeten. Het EK voetbal, de Tour de France, de Olympische en Paralympische Spelen, de Dutch Grand Prix en nog vele andere evenementen vinden plaats in een tijdsbestek van slechts drie maanden. Voor bedrijven is dit de ideale zomer om via campagnes miljoenen mensen te bereiken en raken. SPORTNEXT houdt een overzicht bij van activaties, reclames en andere bijzonderheden van merken.

EK voetbal

Een groot toernooi in het voetbal is altijd hét moment voor bedrijven om zich te laten zien aan de consument. Wie herinnert zich niet de wuppies van Albert Heijn, de trom-pet van Heineken of de Oranjejurkjes van Bavaria. Wat hebben de merken dit jaar in petto?

KPN

Als partner van de KNVB kan KPN een campagne opzetten mét de hoofdrolspelers, oftewel de internationals van Oranje. In de EURO 2020-campagne laat KPN zien hoe de Oranjekoorts zich 'door heel Nederland verspreidt', met hulp van Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt, Steven Berghuis en Steven Bergwijn.

Albert Heijn

Als partner van de KNVB en Oranje is Albert Heijn ook gestart met de EK-campagne. Klanten sparen de komende weken Hollandicons: tattoos en stickers met verschillende EK-emoticons waarmee iedereen zichzelf, de fiets én het huis helemaal in Oranjesferen kan versieren. In de tv-commercial van Albert Heijn krijgen selectiespelers Memphis Depay, Georginio Wijnaldum, Daley Blind en Donny van de Beek een peptalk van supermarktmanager Ilse.

ING

Door het uitstel van het EK van 2020 naar 2021, valt het eindtoernooi samen met het 25-jarig jubileum van ING als sponsor van het Nederlands voetbal. Daarom is de tv-campagne van ING tijdens het EK een ode aan het hele Nederlandse voetbal: het Nederlands elftal, het vrouwenvoetbal, de OranjeLeeuwinnen, het amateurvoetbal en het passend voetbal.

Bud

Bud en Ruud Gullit starten een nieuwe samenwerking en moedigen deze zomer samen de spelers van Oranje aan. Elke overwinning van Nederland in juni en juli wordt op social media gevierd met een boodschap van Gullit en winacties voor alle voetbalfans om het succes in stijl te vieren. De campagne onthult ook de aanstaande drop van een limited edition fanshirt, waar ontwerper Tom de Regt voor Bud een eigen draai aan heeft gegeven.

Heineken

Heineken heeft door de jaren heen veel indruk gemaakt met de campagnes rondom EK’s en WK’s voetbal. Dit jaar kiest de bierbrouwer voor een, op het eerste oog, iets ingetogener aanpak. Heineken heeft het Holland Heineken Hemd gelanceerd, waarmee sportfans goed voor de dag komen tijdens alle grote sportevents deze zomer.

Jumbo

Supermarkten grijpen grote voetbaltoernooien elke twee jaar aan om uit te pakken met oranje hebbedingetjes. Bij Jumbo kunnen klanten dit jaar sparen voor een speciale Snollebollekes-juichcape. Het door Snollebollekes vertolkte lied, ‘Links Rechts’, moet de supporters van het Nederlands elftal aansteken om enthousiast en verantwoord mee te juichen deze aankomende Oranjezomer.

Lidl

Rafael van der Vaart speelt de hoofdrol in de EK-campagne van Lidl. De voormalig international toont in de reclames en andere uitingen de kleurige kleding van de grootgrutter. Lidl heeft namelijk gekozen voor een campagne en bijbehorende spaaractie met als boodschap: ‘Kom in actie en spaar voor een Fluoranje EK-outfit!’

Plus

De volgende supermarkt die samenwerkt met een bekende Nederlander is Plus. De keten heeft de hit ‘Viva Hollandia’ van Wolter Kroes in een nieuw jasje gestoken. Insteek van de campagne van Plus zijn de zogenaamde Bricks, waarmee klanten hun eigen voetbalveld voor het EK kunnen bouwen.

TOTO

Wesley Sneijder, Jack van Gelder, Mental Theo & Charly Lownoise. Dit zijn de ingrediënten voor de nieuwe EK-reclame van TOTO, waarin we Sneijder hakkend door het beeld zien gaan. De oud-international is deze zomer de nieuwe koning TOTO. In de reclame gaat men terug naar een van de meest iconische momenten uit de carrière van de recordinternational: de 2-1 die Sneijder met het hoofd maakte in de kwartfinale van het WK 2010 tegen Brazilië.

Bol.com

Ook bij Bol.com speelt muziek een belangrijke rol in de EK-campagne. Het bedrijf heeft de hit 'Frans Duits' verbasterd tot 'De Leeuwendans'. Donnie en Frans Duijts zijn te zien in de videoclip, waarin ze de dans doen. Het nummer gaat over de beleving rondom wedstrijden van Oranje.

Bavaria

Bierbrouwers grijpen een EK of WK eveneens altijd aan om hun product extra onder de aandacht te brengen. De Oranjejurkjes van Bavaria uit 2010 staan nog in het geheugen gegrift en dit jaar komt de Brabantse brouwer wederom met een kledingstuk een zogenaamd ‘geluksbroekje’, dat is gebaseerd op het shirt dat door het Nederlands elftal werd gedragen tijdens de legendarische EK-finalewedstrijd. Met de 'Geluk zit in een klein broekje’-campagne speelt Bavaria in op het gegeven dat bijgeloof en sport onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Thuisbezorgd.nl

Virgil van Dijk speelt de hoofdrol in de UEFA EURO 2020 campagne van Thuisbezorgd.nl. De aanvoerder van het Nederlands elftal is te zien in de TV-spot, out-of-home uitingen en op de social media-kanalen van Thuisbezorgd.nl. De campagne met de Nederlandse sterspeler is de officiële aftrap van de partner van UEFA EURO 2020.

Lipton

In de EK-campagne van Lipton treedt Shaqueel van Persie in de (voetbal)sporen van z’n vader met een imitatie van zijn beroemde 'duikvlucht'-goal op het WK 2014. Om de rest van Nederland deze duikvlucht te laten herbeleven brengt Lipton het zogenoemde Heldenshirt op de markt, verkrijgbaar bij Albert Heijn.

De Beren

Ook restaurantketen De Beren heeft een reclame gemaakt voor het EK. Hoofdrollen zijn er voor John de Wolf en Sierd de Vos. De commentator begeleidt de voormalige verdediger met zijn kenmerkende uitspraken op weg naar een restaurant van De Beren.

Netflix

Netflix strikte Frank de Boer voor een teaser van de nieuwe film 'Ferry'. In de video probeert Ferry, gespeeld door Frank Lammers, achter de namen van de spelers te komen die meegaan naar het EK. Er volgt een scène waarin De Boer zijn acteertalent toont. Eerder waren Daley Blind en Noa Lang al te zien in promotiefilmpjes voor de Netflix-film 'Ferry'.

Staatsloterij

De Staatsloterij heeft als KNVB-partner gekozen voor een EURO2020-campagne met als thema 'Deze zomer kan het gebeuren'. In de commercial zetten Marco van Basten en Wim Kieft al hun ervaring in om Denzel Dumfries en Davy Klaassen 100 procent op scherp te zetten voor het behalen van het ultieme doel: het winnen van het komende EK.

Gillette

Gillette introduceert als partner van de Oranjefans het 'Gillette van Oranje’. Samen met de KNVB en het Olympisch Stadion roept het scheermerk supporters op te juichen in stijl. In het Olympisch Stadion onthulde Ronald de Boer tevens een levensgrote ‘pitch painting’ van Memphis Depay, Frenkie de Jong, Georginio Wijnaldum en Matthijs de Ligt.

Dit bericht wordt verder aangevuld. Mis je nog iets in ons overzicht? Laat het ons weten via info@sportnext.nl of #sportnext op Twitter!