Rabobank maakt na meer dan twaalf jaar haar rentree in het wielrennen. De bank keerde de wielersport – en daarmee de eigen Rabobankploeg van toentertijd – in 2012 de rug toe vanwege dopingschandalen. Bij de verrassende terugkeer gaat de bank zich opnieuw richten op het sponsoren van zowel de top- als de breedtesport. Daarnaast gaat Rabobank – dat al lang een belangrijke partner van NOC*NSF was voor de breedtesport – nu ook groot instappen in de topsport als partner van TeamNL.
In de top van het wielrennen, dus bij Visma-Lease a Bike, prijkt de naam van Rabobank vanaf juli als co-sponsor op het shirt. Het neemt de plek in van BetCity, dat nu nog op de zijvlakken zichtbaar is. Goksites mogen in Nederland vanaf 1 juli 2025 niet meer aan sportsponsoring doen, waardoor Betcity genoodzaakt is om te stoppen met de ondersteuning van de wielerploeg.
Ook ziet Rabobank weer kansen om het jeugdwielrennen in Nederland op de kaart te zetten. Zo gaat de bank het project Ready2Race ondersteunen, dat al was opgezet met Jumbo als hoofdsponsor en waarmee laagdrempelige evenementen als Dikke Banden-wedstrijden en schoolclinics georganiseerd worden. Het doel van deze evenementen is om kinderen kennis te laten maken met de wielersport. In het verleden bleek dat al succesvol: via zulke initiatieven boekte Mathieu van der Poel een van zijn eerste overwinningen op de fiets. Hij won in 2003 als achtjarig jochie de finale van de Rabobank Dikke Banden-wedstrijden.
Rabobank zal in verschillende TeamNL-sporten zichtbaar worden, van A tot Z; van atletiek tot zeilen. Daarnaast blijft de bank ook de komende jaren verbonden aan de hockeysport als partner van de KNHB en hoofdsponsor van de nationale elftallen. De samenwerking met de hockeybond – uiteraard ook onderdeel van TeamNL - wordt geïntensiveerd rondom het WK Hockey 2026 in Nederland en België en wordt uitgebreid met de nationale opleidings- en jeugdteams, waaronder Jong Oranje en 'Hockey 5's', een nieuwe spelvorm.
Credits headerafbeelding: Shutterstock / Radu Razvan