Scoren op Kipsta's: Antoine Griezmann sluit verrassende deal met Decathlon

Nadat Antoine Griezmann in oktober al met voetbalschoenen van Decathlons huismerk Kipsta op het veld werd gespot, is het nu officieel: Antoine Griezmann heeft zich verbonden aan Decathlon. De Franse aanvaller gaat niet alleen spelen op schoenen van Kipsta, maar zal ook meewerken aan de ontwikkeling van toekomstige voetbalschoenen. Met het ambassadeurschap van Griezmann slaat Decathlon een behoorlijke slag in haar positionering in de voetbalwereld, waarin het bedrijf de laatste jaren sowieso al aan een opmars bezig was.

Het van origine Franse bedrijf is sinds 2021 namelijk de officiële leverancier van wedstrijdballen voor de twee hoogste Franse niveaus, sinds 2023 voor de Belgische competitie en sinds 2024 voor de UEFA Europa League en de UEFA Europa Conference League. Dat was al opvallend, maar dat een voetbalgrootheid als Griezmann zich nu ook aan Decathlon verbindt, is zeker een verrassing te noemen. De WK 2018-winnaar stond liefst veertien jaar lang op de posters van PUMA en waar hij en zijn collega-topvoetballers gewend zijn aan schoeisel van honderden euro's, loopt Griezmann voortaan dus rond op een Kipsta-model van zo'n 80 euro.

Associatie

De Franse sportwinkel was nooit het merk dat zich mengde in het topsportgeweld en richtte zich op een andere categorie dan bijvoorbeeld Nike en adidas. Het was in de eerste plaats een keten die relatief goedkope sport- en outdoorartikelen verkocht. Met die associatie lijkt Decathlon steeds meer te willen breken. Oók in het topsegment doet het merk ertoe, lijkt meer en meer de boodschap te zijn. Zo deed Decathlon ook in het profwielrennen de afgelopen jaren al steeds duidelijker haar intrede. Nadat het in 2022 en 2023 al kledingsponsor was van de ploeg Cofidis, veroverde Decathlon in 2024 écht haar plekje in het profpeloton als hoofdsponsor en naamgevend partner van de ploeg Decathlon AG2R La Mondiale, die uiteraard rondrijdt op fietsen van Decathlons huismerk Van Rysel. Daarnaast heeft de winkel een deal met de Franse tennisser Gaël Monfils en heeft het zich met TARMAK, het huismerk voor basketbal, verbonden aan de NBA.

Credits headerafbeelding: Decathlon