Van Marco van Basten in het roodwitte Ajax-tenue met TDK op de borst tot de blauwwitte schaatspakken met het Aegon-logo. Sportsponsoring is in enkele decennia uitgegroeid van de ‘hobby van de directeur’ tot een professionele miljardenbusiness die nog altijd groeit. In het boek de ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’ leer je hoe vele prachtige sponsordeals tot stand zijn gekomen, tot een succes zijn gemaakt, wie de architecten waren en welke investeringen ermee gepaard gingen. Op SPORTNEXT gaan we maandelijks terug in de tijd en lichten we één van de cases uit het boek uit. Vandaag: Trust en Jos Verstappen.
Ranking in boek: #68
Wanneer: 2002-2005
Sponsorbijdrage: naar schatting 3 miljoen euro per jaar
Het nieuwe Formule 1-seizoen begint aankomend weekend in Bahrein. Als de voortekenen niet bedriegen behoort Max Verstappen dit jaar echt tot de kanshebbers voor de wereldtitel, het grote doel van Max en zijn vader Jos. De oudste Verstappen wist zelf niet in de buurt van een wereldkampioenschap te komen, maar was aan het begin van dit millennium wel een perfect uithangbord voor Trust. Het bedrijf van Rotterdammer Michel Perridon maakte ‘op gevoel’ de beslissing Jos Verstappen te sponsoren en dat leverde het merk grote internationale naamsbekendheid op.
Perridon, geen Formule 1-fanaat, had grote ambities met de sponsoring. “Ik maakte er een persoonlijk doel van om de autosport in Nederland een positieve impuls te geven, met Verstappen als boegbeeld voor de Nederlandse racerij”, vertelt hij. Tegelijkertijd beoogt hij Trust als internationaal merk op de kaart te zetten: “Sponsoring alleen in Nederland is voor een internationaal merk als Trust niet rendabel, aangezien we hier slechts een klein deel van de omzet halen.”
Na een half jaar wordt Verstappen al aan de kant gezet bij zijn team Arrows, maar Trust blijft Verstappen trouw – wat het bedrijf goodwill oplevert bij de vele Nederlandse Formule 1-fans – en na een racepauze van een jaar wordt die steun beloond, als de coureur onderdak vindt bij het Italiaanse Minardi. Zakelijk gezien was dat een ideaal moment, herinnert Perridon zich: “Toen Verstappen na een jaar niet gereden te hebben terugkeerde bij Minardi, gaf dat enorm veel media-aandacht. We kregen als sponsor van Verstappen publiciteit voor de definitieve omschakeling naar de merknaam Trust, ons nieuwe hoofdkantoor en het twintigjarig bestaan.”
"Autosport en met name de Formule 1 waren bij uitstek geschikt om een elektronicamerk als Trust op de kaart te zetten"
Het Italiaanse team rijdt in die jaren steevast in de achterhoede, maar dat drukt de sponsorpret allerminst. Minardi is in eigen land razend populair en laat Italië nou net de grootste afzetmarkt zijn van Trust. Volgens Perridon staat vast dat de sponsoring het merk veel goeds gedaan heeft. “De media-aandacht voor Formule 1 is gigantisch en internationaal. De combinatie van een snelle sport met hightechaspecten en een Nederlandse coureur maakten het voor Trust een logische keuze. Kortom, autosport en met name de Formule 1 waren bij uitstek geschikt om een elektronicamerk als Trust op de kaart te zetten.”
De prestaties van Minardi en Verstappen vallen tegen en in 2004 loopt het ook tussen Verstappen en Perridon spaak. “Door een combinatie van meningsverschillen en de steeds hoger wordende eisen van het management”, stelt de Trust-directeur achteraf. De ooit zo warme, persoonlijke band is ernstig verstoord en onduidelijkheid over de inhoud van de sponsordeal dreigt zelfs uit te monden in een rechtszaak.
Twee jaar later, kort voordat het tot een ongemakkelijke ontmoeting zou kunnen komen tijdens de Bavaria City Racing in Rotterdam, leggen de voormalige sponsor en coureur hun geschil bij. Perridon: “Dat er tussen ons, na al die jaren en gebeurtenissen, toch weer een goede band is ontstaan, onderstreept de impact van de sponsordeal. Nog altijd wordt Trust met autosport geassocieerd en we hebben de naamsbekendheid van het merk enorm kunnen vergroten. Het was al met al een minimale investering in verhouding tot de exposure die Trust tijdens de Minardi-periode heeft gehad. Het sponsorship was relatief klein en echte activatie-instrumenten om de sponsoring optimaal te benutten, hebben we nooit ingezet. Een paar keer hebben we een kart-event georganiseerd waarbij Jos ook aanwezig was, maar dat was het dan wel. Ook voor Jos is de impact zeer groot geweest, dat heeft hij zelf aangegeven. Al ben je nog zo goed, zonder sponsors red je het niet, dat heeft Verstappen zich ook maar al te goed gerealiseerd.”
"Dat het merk Trust jaren na dato nog steeds met autosport wordt geassocieerd, onderstreept de kracht van deze casus"
Bob van Oosterhout constateert in het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden' dat de combinatie tussen elektronica-onderneming Trust en F1-coureur Verstappen een prima fit is. “Ondanks het feit dat de sponsoring hobbymatig en impulsief ingestoken lijkt, werpt het business wise op diverse fronten zijn vruchten af voor Trust. Een sterk groeiende naamsbekendheid én stijgende omzetten op relevante, buitenlandse markten. Een goed ontwikkeld fingerspitzengefühl bij ondernemer Michel Perridon? Dat zeker, maar helaas is bij dit sponsorship ook de ego-clash tussen Verstappen en zijn sponsor bij een breed publiek blijven hangen. Dat het merk Trust jaren na dato nog steeds met autosport wordt geassocieerd, onderstreept echter de kracht van deze casus.”
Het conflict tussen Perridon en Verstappen ontstaat als een deal met de Formule 1-renstal van Eddie Jordan afketst. Trust wil daarop Christijan Albers sponsoren, maar volgens Verstappens management heeft de fabrikant zich ertoe verplicht alleen in de Formule 1 als sponsor actief te zullen zijn als Verstappen erbij betrokken is. Trust wendt zich gefrustreerd tot de GP2 Series om Team Arden te sponsoren. De relatie tussen sponsor en coureur is verziekt en er heerst een paar jaar totale stilte. De Bavaria City Racing in Rotterdam in 2006 brengt daar verandering in. Perridon heeft geen zin om in zijn eigen stad met een boog om Verstappen heen te moeten lopen. Daarom wordt er een bijeenkomst belegd in de tuin van de fabrikant in Dordrecht. Daar wordt de strijdbijl letterlijk – Verstappens manager Huub Rothengatter had het gereedschap meegebracht – begraven.
Headerfoto: Flickr (CC 2.0) Martin Lee
In de rubriek ‘Sponsor Stories' behandelen we maandelijks een case uit het boek ‘De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden’. De samensteller van dit boek, sportmarketeer Bob van Oosterhout, legt bij elk van de honderd sponsorcases in dit boek op verfrissende wijze uit waar een goede mix van creatieve, slimme marketing en oprechte liefde voor de sport toe kan leiden. Je kunt het boek via button hieronder bestellen.
Lees ook de eerdere verhalen in de rubriek Sponsor Stories: