Naast het binden van nieuwe klanten is er in de marketingwereld steeds meer aandacht voor het behoud van huidige klanten. Met dit in het achterhoofd lanceert VodafoneZiggo het nieuwe klantprogramma Priority. Onder meer Ajax en de Ziggo Dome behoren tot de eerste partners. Thomas Metz (Senior Sponsor Manager Sports) legt uit hoe de partnerships van Ziggo op het gebied van sport bijdragen aan het nieuwe klantprogramma.
VodafoneZiggo is een belangrijke speler in de sportsponsorwereld, via het partnership met Ajax en natuurlijk het eigen sportkanaal Ziggo Sport. Nu komen deze samenwerkingen samen op het nieuwe platform Priority. Klanten van Vodafone en Ziggo krijgen voorrang tot exclusieve voordelen. Denk aan speciale voorverkopen, tickets voor al uitverkochte wedstrijden van Ajax en voorrang in de Ziggo Dome. Ook tickets voor Ziggo GP Live, een Formule 1-feest rondom de Grand Prix van Qatar in de Ziggo Dome, behoren tot de eerste ‘priorities’.
Marcel de Groot, directeur consumentenmarkt bij VodafoneZiggo: "Voor Priority bundelen we de krachten met onze partners om klanten unieke ervaringen te bieden. Dit programma is een mooie bonus boven op ons bestaande entertainment-aanbod en de gratis extra's die we al aanbieden. Het doel is om onze trouwe klanten steeds meer te belonen. Daarom breiden we het klantprogramma op termijn uit met nog meer partners.”
Als hoofdsponsor van Ajax was het volgens Thomas Metz logisch om de Amsterdamse club nauw te betrekken bij het nieuwe klantprogramma. “Voor elke wedstrijd van Ajax zijn er via Ziggo kaarten beschikbaar. Je krijgt dan een unieke ervaring in de Ziggo Lounge met allerlei extra’s. Daarnaast organiseren we verschillende winacties en kunnen kinderen als mascotte mee het veld op met de spelers. Af en toe hebben we campagnes die iets meer in het oog springen, zoals de eigen skybox bij Ajax-PSV aanstaande zondag. Zo proberen we klanten op diverse manieren voordelen te bieden.”
'De rechten die we nu hebben bij Ajax zijn niet meer te vergelijken met een traditioneel sponsorcontract'
Metz geeft aan dat het nieuwe contract dat Ziggo en Ajax in 2019 tekenden ervoor heeft gezorgd dat Ziggo nu de juiste rechten heeft om klanten meer extra’s te bieden. Door het coronajaar kan Ziggo nu pas al deze extra rechten inzetten. “Ons eerste hoofdsponsorcontract met Ajax in 2015 was met name gericht op meer naamsbekendheid genereren en nieuwe klanten werven. Uit onderzoek blijkt dat die doelstellingen zijn behaald. Daarom wilden we het nieuwe contract iets anders invullen. Daar stond Ajax ook open voor. Zo zijn we er samen op uitgekomen dat we klanten meer toegang kunnen geven tot wedstrijden, we vaker spelers bij onze acties kunnen betrekken en meer promotierechten hebben. Dat sluit uitstekend aan op het klantprogramma Priority. De rechten die we nu hebben zijn niet meer te vergelijken met een traditioneel sponsorcontract.”
Waar de focus in Priority nu op sportgebied voornamelijk nog ligt op Ajax en Formule 1, zou dit in de toekomst uitgebreid kunnen worden naar andere sporten. “We hebben veel mooie sporten waar we ons met Ziggo Sport aan verbinden, uiteraard houden we in de gaten of we daar ook passende 'priorities' bij kunnen vinden voor onze klanten. De Formule 1 Viewing Party is daar een voorbeeld van, maar denk ook aan MotoGP of voetbalreizen naar buitenlandse wedstrijden."
Op termijn wordt het klantprogramma uitgebreid met meer partners. Er zijn nu al bedrijven die interesse hebben getoond. “De komende jaren gaan we het aanbod nog verrijken. We gaan onderzoeken wat wel en niet werkt”, aldus Metz. “Het mooie is dat er nu al partijen naar ons toekomen om samen te werken. Bij toekomstige samenwerkingen houden we altijd in het achterhoofd dat onze klant er beter van moet worden. Het doel is door het hele land en voor al onze doelgroepen relevant te zijn met het nieuwe klantprogramma.”