Het Amerikaanse sportbusiness platform SportsPro heeft wederom een lijst samengesteld met 50 sporters waar bedrijven het best hun sponsorgeld in kunnen investeren. Virgil van Dijk maakt dit jaar zijn debuut in de lijst. De Nederlander staat op de 23e plaats. Lionel Messi is de best te vermarkten sporter.
Na uitgebreid onderzoek heeft SportsPro in samenwerking met Nielsen Sports voor de elfde keer een lijst samengesteld met de 50 best te vermarkten sporters voor de komende drie jaar. De criteria voor het bepalen van de ranking zijn: volgers op social media, betrokkenheid, groei van de fanbase, mediawaarde en de prestatie tussen branded en organische content.
Waar de lijst voorheen vooral uit jonge sporters bestond, is er dit jaar volop plek voor oudere atleten. Dat komt omdat de meetmethode is veranderd. Dit jaar staan social media, en met name Instagram, centraal bij het opstellen van de top 50 best te vermarkten sporters.
Virgil van Dijk is de enige Nederlander in de lijst. Hij scoort vooral hoog op bereik op social media. De verdediger van Liverpool heeft alleen op Instagram al bijna 10 miljoen volgers.
Headerfoto: Vlad1988 / Shutterstock.com
Positie | Naam | Leeftijd | Nationaliteit | Sport |
---|---|---|---|---|
1 | Lionel Messi | 33 | Argentijns | Voetbal |
2 | Cristiano Ronaldo | 35 | Portugees | Voetbal |
3 | LeBron James | 35 | Amerikaans | Basketbal |
4 | Virat Kohli | 31 | Indiër | Cricket |
5 | Bianca Andreescu | 20 | Canadees | Tennis |
6 | Neymar | 28 | Braziliaan | Voetbal |
7 | Khabib Nurmagomedov | 32 | Russisch | MMA |
8 | Rohit Sharma | 33 | Indiër | Cricket |
9 | Mohamed Salah | 28 | Egyptenaar | Voetbal |
10 | Paulo Dybala | 26 | Argentijns | Voetbal |