TOTO baarde vorige week opzien door op vier verschillende dagen partnerships aan te gaan met maar liefst negen verschillende Eredivisieclubs. Op 30 juli kwam daar ook PSV nog bij. De enige legale aanbieder van sportweddenschappen op de Nederlandse markt bereidt zich met deze stap voor op de legalisatie van de gokmarkt in Nederland. Daarnaast wil TOTO zich met de samenwerkingen nog meer binden aan het voetbal.
Dit artikel is op donderdag 30 juli geüpdatet met informatie over de samenwerking van TOTO met PSV.
Het was een ware sponsormarathon vorige week. Vanaf dinsdag werden er door TOTO, dat onderdeel is van Nederlandse Loterij, dagelijks nieuwe contracten ondertekend met Eredivisieclubs. De teller stopte uiteindelijk bij negen en deze week volgde met PSV ook nog de tiende club. Feyenoord, Sparta Rotterdam, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen, sc Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente en RKC Waalwijk zijn eveneens een samenwerking aangegaan met TOTO.
De overeenkomsten hebben een looptijd van drie jaar (met een optie op nog eens twee jaargangen). Het logo van TOTO zal bij alle clubs zichtbaar zijn op de mouw van de shirts. TOTO is bij PSV alleen tijdens vriendschappelijke- en bekerwedstrijden met een TOTO mouwbadge zichtbaar op de rechtermouw van het shirt.
Zichtbaarheid op de mouw was een eis van TOTO en hierdoor vielen enkele andere Eredivisieclubs zoals Ajax en AZ bij voorbaat af. Bovendien krijgt TOTO toestemming om gokactiviteiten rond de wedstrijden van de betrokken clubs te ontplooien. Over de bedragen die gemoeid zijn met de contracten worden geen uitspraken gedaan. Naar verluidt gaat het om minimaal twee ton. Feyenoord liet weten dat het mouwsponsorschap tot de grootste sponsorcontracten gaat behoren. Het driejarig contract tussen PSV en TOTO levert de club naar schatting tussen de 3 en 4 miljoen euro op.
Door maar liefst tien Eredivisieclubs aan zich te binden, sorteert TOTO voor op legalisering van de online gokmarkt. Vanaf 1 januari 2021 start de kansspelautoriteit met de behandeling van vergunningsaanvragen. Op 1 juli 2021 zou de markt voor het legaal online gokken op onder meer sportwedstrijden open kunnen gaan. Met de nieuwe wetgeving kunnen buitenlandse aanbieders, zoals Unibet of Bwin, een licentie krijgen om legaal gokken op sportwedstrijd aan te bieden. Veel professionals uit de sportwereld verwachten dat de sportsector economische gevolgen zal ondervinden van de nieuwe kansspelwetgeving. Met name voor de belastinginkomsten, sponsoring van BVO’s en de mediarechten voor de sportbonden wordt een economisch effect verwacht, zo onderzocht het Sports Economics Research Centre van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen al in 2014.
De opvallende en gewaagde beslissing van TOTO om met de halve Eredivisie contracten af te sluiten heeft ook te maken met de goede financiële positie van het bedrijf. De afgelopen jaren is de omzet van TOTO gestaag gegroeid, waardoor het meer mogelijkheden had op het gebied van sponsoring. Zo is TOTO ook sponsor van de KNVB en in die hoedanigheid onder meer naamgever van de TOTO KNVB Beker. In februari verbond het bedrijf de naam ook aan de beker voor de vrouwen. Door al deze verschillende partnerships wil TOTO zich nog meer binden aan het voetbal. De keuze om met clubs in zee te gaan in plaats van met een overkoepelende organisatie als de Eredivisie CV heeft als voordeel dat TOTO direct contact kan maken met supporters en zo meer impact kan hebben.
Overigens dateert het idee van TOTO om te gaan samenwerken met Eredivisieclubs al van voor de coronacrisis. Wel gaf marketingdirecteur Arno de Jong van Nederlandse Loterij in een interview met het AD aan zich te realiseren dat de clubs het zwaar hebben vanwege de coronacrisis. “Met deze deal helpen we ze financieel een handje”, zei De Jong.
Voor de overige clubs in de Eredivisie is het voorlopig afwachten op het moment dat de gokmarkt daadwerkelijk opengaat. Vooralsnog wordt ervan uit gegaan dat op 1 juli 2021 de buitenlandse aanbieders daadwerkelijk hun intrede kunnen gaan doen, maar gezien alle vertragingen van de afgelopen jaren is dit nog geen zekerheid en kan het zomaar nog een jaar langer gaan duren.
Ajax en PSV sloten de afgelopen jaren al sponsordeals met Chinese gokbedrijven, die alleen de rechten kregen voor de Aziatische gokmarkt. De verwachting was dat er met name voor de topclubs in Nederland een fors sponsorbedrag – uit een marktonderzoek van PSV kwam een bedrag van 1,5 miljoen euro naar voren - in het verschiet lag wanneer zij in zee gaan met een buitenlandse aanbieder van kansspelen. De tien clubs die met TOTO een samenwerking zijn aangegaan weten zich de komende jaren in ieder geval alvast verzekerd van een mooi bedrag.
Headerfoto: TOTO/RKC Waalwijk