Zo zoekt het voetbal meer en meer de samenwerking met animeseries

Het internationale voetbal maakt meer en meer de koppeling met populaire Japanse animeseries. Van Pokémon als partner van de Indian Super League, naar de samenwerking tussen ONE PIECE en Borussia Dortmund, tot het Naruto-shirt van Real Betis en het partnership van Liverpool en Internazionale met Blue Lock.

Animeseries als Dragon Ball, Pokémon, ONE PIECE en Naruto zijn niet alleen populair in Japan, het land van oorsprong, maar hebben ook wereldwijd een gigantische fanschare. Voor voetbalclubs is die markt nog relatief onaangeboord, terwijl de animeseries in het bereiken van Gen Z en millennials – zeker uit Azië - een (potentiële) goudmijn zijn.

Dat kwartje is bij meer en meer clubs en competities aan het vallen. Zo kondigde de Indian Super League onlangs aan dat Pokémon nu partner is geworden van specifiek de play-offs om het Indiase kampioenschap. Dat partnership moet de competitie een boost in bekendheid opleveren.

Borussia Dortmund & ONE PIECE

Vlak over de grens, in Dortmund, werd enkele dagen geleden een samenwerking tussen de Borussia Dortmund en animeserie ONE PIECE aangekondigd. Daarmee borduurt de club voort op de Asia Tour die het in 2024 afwerkte in samenwerking met Toei Animation, de productiemaatschappij achter ONE PIECE.

Die samenwerking krijgt nu dus officieel een vervolg. In aanloop naar aankomend weekend, als Borussia Dortmund op 30 maart de thuiswedstrijd tegen 1. FSV Mainz 05 speelt, krijgen fans allerlei ONE PIECE-gerelateerde activiteiten voorgeschoteld. Zo kunnen zij van 24 maart tot 5 april het populaire ONE PIECE-kaartspel uitproberen in het ‘fanhuis’ van Borussia Dortmund, naast het stadion. Deze kennismakingssessies met het kaartspel worden verzorgd door Bandai Card Games, dat kaartspellen ontwikkelde voor nog meer veel bekende animeseries. Natuurlijk kunnen fans hier ook direct een kaartenpakket aanschaffen en ermee op de foto gaan in de fotobooth.

Ook worden er bij de thuiswedstrijd tegen 1. FSV Mainz 05 op verschillende plekken in het stadion ‘BVB X ONE PIECE’ goodiebags uitgedeeld, met daarin een sjaal, stickers en een exclusieve kaart uit het ONE PIECE-kaartspel.

Real Betis Sevilla & Naruto

Twee weken geleden reisde er voor het tweede jaar op een rij een delegatie van Real Betis af naar Tokyo, om de bekendheid van de club ook in de Aziatische markt te vergroten. Dat doen de Spanjaarden met niets minder dan de organisatie van een ‘Real Betis Week’ in de Japanse hoofdstad.

Onderdeel hiervan is onder meer een fotoshoot van Real Betis op de meest symbolische plaatsen in Tokyo en een heuse ‘manga contest’, waarin studenten van Japanse mangascholen het tegen professionele kunstenaars opnemen om de beste mangacover met Real Betis als thema te ontwerpen. Bij de wedstrijd zal ook Kunikazu Toda aanwezig zijn, de bedenker van het mangapersonage ‘Ryuji’, die in de serie als voetballer in Spanje terechtkomt en daar de groen-witte kleuren van Betis gaat dragen. De doorbraak van Ryuji in het groen-wit was ook voor Betis de doorbraak in de mangascène.

Daar blijft het echter niet bij: Real Betis heeft nu ook een limited edition-shirt met animeserie Naruto gelanceerd. Er zijn slechts 845 exemplaren te koop van het shirt waarop Naruto duidelijk zichtbaar is op zowel de voor- als achterkant.

Liverpool en Internazionale & Blue Lock

Eerder al, in 2023, sloeg Internazionale de handen ineen met de mangavoetbalserie Blue Lock. Hierin volgen de meest getalenteerde spitsen van Japan een speciaal programma om zich te ontwikkelen tot dé ultieme spits van het nationale elftal. De samenwerking met Inter kwam tot uiting in de Japan Tour die de Italianen in 2023 afwerkten. De matchday posts op social media van Inter waren in de stijl van Blue Lock.

Eind 2024 wist ook Liverpool - dat al sinds 2021 een partnership heeft met Blue Lock-uitgeverij Kodansha - specifiek de serie Blue Lock aan zich te koppelen. Door de samenwerking met The Reds zullen Blue Lock-personages in de serie nu ook in Liverpooltenues verschijnen.

Voor Blue Lock-tekenaar Yusuke Nomura zijn de samenwerkingen met Inter en Liverpool niet zijn vuurdoop geweest in de echte voetbalwereld. Zo had hij ook een aandeel in het ontwerp van het thuistenue van Japan voor het WK 2022. In deze shirts wisten de Japanners in de groepsfase verrassend te winnen van voetbalgrootmachten Spanje en Duitsland en zodoende door te stoten tot de achtste finales. Als het effect van samenwerken met animeseries voor voetbalclubs niet alleen gaat doorwerken in bekendheid en nieuwe, jonge fans, maar ook in prestaties, zal het nog korter duren voordat meer en meer clubs zich gaan roeren in de animescène...

Credits headerafbeelding: Borussia Dortmund